Inlägg #21: Postat: 2005-11-15 12:53:00
|
tomster |
Tillägg till min moralsyn: saker man gör för pengar är inte frivilliga på riktigt. Då blir det logiskt, jag är inte frivilligt på jobbet 8 timmar om dan, jag gör det för att jag får betalt. Om jag inte fick betalt skulle jag gå hem. Så en prostituerad som inte fysiskt tvingats prostituera sig är lika frivillig som jag, fick hon inte betalt skulle hon inte göra det. Rätt eller fel? Moraliskt eller omoraliskt? Är sexköpslagen rätt väg att gå?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-11-15 12:55:00
|
Leif-Arne |
20 Inte för jag pekar ut någon speciell men nog verkar du ha en kolerisk läggning.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-11-15 12:57:00
|
tomster |
Peter_: med moral kan det hända att jag avser kds "kristna värdegrund" typ. Dvs att värderingarna inte resoneras fram. George W Bush kallar sig nog moralisk men är för tortyr. Det är ett väldigt missbrukat ord och att använda en persons karaktär och moral i diskussioner saknar liksom sitt värde. Tycker jag.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-11-15 12:58:00
|
Leif-Arne |
Frivilligt och frivilligt, du kan välja att vara utan pengar men hur kul är detta. Men om du utnyttjar någon annans behov av försörjning för att köpa sex så hamnar du på min shitlist, högst subjektivt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-11-15 13:00:00
|
tomster |
Leif-Arne: du är nu på min shitlist. Du får en chans till, eftersom jag är generös: varför anser du att jag är kolerisk och varför kopplade du det till cannabis? Jag vill ha ett seriöst svar. Att jag har en kolerisk läggning är lättare att hantera än din bullshit-cb-aggressionskoppling - jag vill dock veta varför du skrev som du skrev, vilka fördomar och vilken okunskap som drev dig att göra ett sånt påhopp?
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-11-15 13:04:00
|
Leif-Arne |
Bruket av versaler i text samt invektiv ger för handen en kolerisk läggning. Vad bruket av cannabis ger för effekter avseende humörsvängningar var bara en enkel fråga av en yngling. Men uppenbarligen finns här de med ömma tassar.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-11-15 13:06:00
|
Janne B |
10 Karaktären styr handlingar Tomster. Din moral får du av din miljö, din uppfostran.Därför är vuxnas föredöma inför ungdom av grundläggande betydelse. Måste du åka ända till USA för att hitta dålig moral?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-11-15 13:09:00
|
Janne B |
15 Tomster/ Moral i ett samhälle är ett stöd för individens karaktär. Du är väldigt surrig i dag.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-11-15 13:55:00
|
tomster |
Det där är bara åsikter Janne. Tyvärr. Det är exakt det där jag motsätter mig, moral är och ditten datten. Ja, jag är surrig, det går jag med på. Sån är jag. Vuxna ska vara ett föredöme, hur ska det se ut? Vilken är den generella moralen vi ska enas om som föräldrar ska förmedla medelst gott föredöme?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-11-15 13:57:00
|
tomster |
Leif-Arne: ang prostitution: blir inte jag utnyttjad då? Som "måste" gå till jobbet för min försörjning? Vari ligger den objektiva moraliska saken som gör det fel att utnyttja behovet av försörjning för att få sex? Var går gränsen, om jag för att få närhet köper massage en gång i veckan, är det fel? Om inte, varför är det inte fel? Utnyttjar jag inte personens behov av försörjning för att få närhet?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-11-15 14:03:00
|
tomster |
Om en kvinna kommer fram till mig när jag är full och utlovar mig analsex samtidigt som hon ska porr till det med sin tjejpolare - vem är det som utnyttjar vem då true story, hon tog mig dessutom på pungen och anklagade mig för att vara bög då jag avböjde? Svart och vitt är fel, anser jag. Hur som helst, jag tycker sexköp är fel pga pengatransaktionen. När jag har sex vill jag att den jag är med VILL ha min kuk i sig. Inte låtsas, VILL. Allt annat är ju sjukt avtändande.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-11-15 14:08:00
|
tomster |
Leif-Arne: om du läser Jan Es skitkommentarer i ett par veckor så kommer du också löpa amok till slut. Jag är föga kolerisk faktiskt, jag bara anser att han är full av skit från topp till tå och han är bara ute för att reta upp folk alternativt är han faktiskt helt dum i hela huvudet. Din fråga om cannabis var absolut inte så oskyldig som du försöker ge sken av heller, typiskt teknologhumor, det fanns definitivt en värdering/fördom i den.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-11-15 14:10:00
|
tomster |
Lite som "Ger tro på Allah månne upphov till ett behov att slå och våldta kvinnor?" - "Vad menar du med det?" - "Det var bara en enkel fråga från en yngling, tydligen finns det de med ömma tassar", alternativt "Jag bara skojade lite."
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-11-15 14:12:00
|
Leif-Arne |
En inte helt betydelselös distinktion är att du inte blir socialt stigmatiserad av ditt arbete, om du möjligen inte är p-nisse då, det blir en prostituerad. Sedan är det detta med magkänsla, subjektiv jovisst, jag skulle aldrig vilja se min dotter som prostituerad, alla kvinnor är någons dotter. Ergo: jag vill inte att någon skall behöva prostiuera sig.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-11-15 14:14:00
|
tomster |
Det jag menar med teknologhumor ovan är ovanan hos vissa studiegrupper jag är teknolog och har läst på KTH, jag vet vad jag pratar om att i diskussioner om seriösa saker trolla och hålla på för att senare hävda att det man sa var oskyldigt / ärligt undrande etc, när det i själva verket inte är så utan antingen var ett trevande uttryck för en åsikt alternativt en rädsla för att göra saker på "allvar".
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-11-15 14:16:00
|
Leif-Arne |
32 Tror inte jag skulle falla i affekt över något på en skärm. Bruket av versaler där så inte skall vara sådana är ett oskick.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-11-15 14:19:00
|
Leif-Arne |
35 Det knep du beskriver är av betydligt äldre datum än så, det finns beskrivet i antik retorik. Men du bäddade faktiskt själv för detta.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-11-15 14:25:00
|
tomster |
Leif-Arne: stigmatiseringen är ju rätt virtuell, det du ger uttryck för är egentligen att DU ser ner på horor och därför ska du inte behöva konfronteras med det och därför är det fel? Eller har jag fel? Du har blivit programmerad med en sexualmoral som bestämmer att sex är smutsigt och fel och därför ser du ner på horor som ju lever på det som är smutsigt och fel. Jag tycker inte heller prostitution är hallongodis men jag tror fan inte på sexköpslagen heller.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2005-11-15 14:26:00
|
Sunny |
27 Janne: om jag tagit till mig den moral jag såg hos de vuxna när jag var ett barn hade jag varit väldigt illa ute. Man har ju fått en hjärna för att använda även den?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2005-11-15 14:28:00
|
tomster |
37: Där gjorde du ju samma sak igen, du skyller ditt larvande på MIG! Varför ville du knepa och knåpa dig på antikt larviga sätt? För att du är antik i ditt tänkande eller bara larvig? Syftet har fortfarande inte framgått, vilket är det man vill undvika med allt detta tjafsande och det som intresserar mig. Så varför skrev du som du gjorde, på riktigt?
|
|