Parisupplopp i Sverige - frågan är när inte om

Inlägg #1: Postat: 2005-11-14 17:06:00
Franklin
Det finns en mycket stor och svår problematik i det du nämner. Varför har vissa invandrare så lätt för att integrera sig, medan andra aldrig tycks klara av att smälta in i samhället? Kan det bero på hur pass sekulariserad man är?
Inlägg #2: Postat: 2005-11-14 17:10:00
Leif-Arne
Kan vara min avlånga blekhet eller det faktum att jag understundom spisar gris. Mest är jag trött på detta fåniga uttryk: Invandrare. Otroligt fånigt och intetsägande.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-14 17:10:00
Franklin
Fort. Personligen funderar jag nämligen i banor som att människor med en väldigt stark religiös prägel har mycket svårare för att anpassa sig efter nya kulturer.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-14 17:14:00
Franklin
Svar 2. Enligt vad jag läst har asiater en väldigt bra förmåg att anpassa sig. Kriminaliteten bland invandrade aseater är oftast lägre än den hos ursprungsbefolkningen. De har låg arbetslöshet och tycks alltid klara sig utan större tandagnissel var de än hamnar. Och även om det naturligtvis finns religiösa aseater så verkar religionen vara en privat och mycket enkel sak.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-14 17:17:00
Franklin
I andra ändan har vi muslimerna som nästan alltid få problem var dom än råkar hamna på planeten. Kan det vara så enkelt att Islam borde reformeras och att det är en religion som inte längre är i synk med omvärlden?
Inlägg #6: Postat: 2005-11-14 17:29:00
Leif-Arne
5 Det är nog mycket som borde reformeras. Inget glömt och inget nämnt. Kanske även vårt sätt att se på verkligheten. I stället för att betrakta människor vi möter utifrån färdiga föreställningar om vilka egenskaper denne har grundat på förmenta grupptillhörigheter baserat på religion, etnicitet, ålder, socioekonomi, partibok, fritidsintresse, sexualitet etc.etc. Bedöma varje människa utifrån sina egna högst personlige egenskaper.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-14 17:29:00
Lars Nilsson
Varför skall alltid Leif-Arne, som är från Norge om jag inte missminner mig, göra väsen av att han är invandrare. Och lärt sig äta gris! Ätar man inte det i Norge? Svar till signaturen: Undrande.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-14 17:32:00
Leif-Arne
7 Vi gör väl väsen av oss båda, inte sant LN?
Inte nog med att man äter nasse i Norge, där finnes även lukulliska sensationer som Rakfisk.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-14 18:49:00
Janne B
5 / Leif-Arne. Du har givetvis i princip rätt om förmenta grupptillhörigheter. Men vår hjärna vill ju förenkla allt, ge oss en lätt begriplig stämpel. Många ser mig nog som "frikyrko_janne" här men jag har ju så många andra identiteter.För att orka med en förvirrande värld så förenklar vi. "Muslimer" är nog i dag den vanligaste förenklingen, stämpeln.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-14 18:54:00
Janne B
För infödda svenskar som kan lite historia så är nog folk som kommit från Norden inte invandrare i vanlig mening. Nästan samma språk, nästan samma kultur, nästan samma gamla statskyrka osv.//Det är är både språk och kultur blir olika som främlingsskapet ökar. Första steget är väl de finländare som bara kan finska och som vi tycker ser östliga ut. Islänningar må prata hur konstigt som helst men är väl egentligen bara en sorts nordmän/norrmän, klart godkända.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-14 18:56:00
Janne B
De som vi upplever som mest avvikande är nog somalierna för vi tycker att de inte liknar oss ett dugg.Därtill är de så högrest självmedvetna så de tar inte många steg mot Svensson inte.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-15 08:35:00
Leif-Arne
10 Det är nog så Janne, att en del föredrar att använda den mer generella benämningen "invandrare" när de egentligen merar en högst specifik sorts invandrare, i allmänhet sådana med djupare solbränna än undertecknad. "Jag är egentligen inte rasist men.." Ingen glömd och ingen nämnd.
Laddar...