Bästa Green, var inte som en sten

Inlägg #1: Postat: 2005-11-14 11:36:00
Sunny
"Sök icke intala mig att överge dig och vända tillbaka ifrån dig! Ty dit du går vill ock jag gå,o där du stannar vill och jag stanna.Ditt folk är mitt folk o din Gud är min Gud.Där du dör vill ock jag dö o där vill jag bliva begraven! Herren straffe mig nu o framgent om något annat än döden kommr att skilja mig irfån dig!"
Inlägg #2: Postat: 2005-11-14 12:57:00
Tarja
Det måste vara moabitiskan Rut, som sa det till sin svärmor? Väntar på svar!
Inlägg #3: Postat: 2005-11-14 20:35:00
Sunny
Visst var det Rut. De flesta tror att det är en man Salomo,David kanske som säger det till en kvinna. Men detta sägs till en gammal sonlös o därmed värdelös kvinna av Rut. O Rut stannade inte där. Med Noomis hjälp tänkte de 2 kvinnorna ut en list för att få Ruts framtid räddad: Hon lade sig med deras bördeman ung gode man eller förmyndareo blev gravid o gift med denne Boas.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-14 20:39:00
Sunny
Eftersom hon resdan varit gift med Noomis son i 10 år o därefter änka kan vi anta att hon inte var direkt purung. Den kvinna som blev gammal utan son hade på den tiden ingen försörjare. Men när Rut föder en son o borde kunna andas ut tar hon barnet o går hem till Noomi o ger henne sonen.Inte så konstigt kanske att kvinnorna säger om Rut att hon varit för Noomi mera än 7 söner!!
Inlägg #5: Postat: 2005-11-14 20:41:00
Sunny
Detta handlar om en stor kärlek av det slag som inte söker sitt mellan 2 kvinnoro det är trist att pastor Green med flera inte läser de här ställena i sin bibel.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-14 21:56:00
Tarja
Jag blev rörd till tårar av din beskrivning. Det lustiga är, att jag hade en väninna, som var begeistrad av Rut och hennes öde. Hon var fruktansvärt intelligent, det var inte många som kunde slå henne på fingrarna, det spela ingen roll vad det gällde! Okej, hon blev kristen och jobbade på Ria. Kom hem till mig ibland, nästan alltid med kristen litteratur. Det var så jag läste Rut. Hon har flyttat nu för länge sen. Men jag glömmer henne aldrig, och det gör nog ingen som träffat henne,
Inlägg #7: Postat: 2005-11-14 22:06:00
Janne B
Tänk att Sunny nu på fullt allvar blivit bibelstudieledare i mediet Sourze.Hon gör det inte enkelt för sig. Hon tar upp svårigheterna i texten.Det är kanske nyttigt att bo med den så käre gamla fromme mannen.Vänta aldrig för lite av en medmänniska.Plötsligt börjar de blomma som en näckros i en pool, förlåt damm.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-14 22:31:00
Tarja
Forts. För hon var en mycket färgstark kvinna, både till sätt och sinne. Du verkar vara en djupt kristen människa, med en människosyn som får mig att verka minst sagt inskränkt! Jag KAN inte älska mina medmänniskor! Det budet jag haft svårast med, det viktigaste budet enligt Jesus. Älska Gud över allt annat, Det kan jag gå med på, men andra, alla, nä, där tar det stopp. Jag behöver nog själavård! En man frågade mig en gång: Har du nångång fått nån kärlek ?
Inlägg #9: Postat: 2005-11-14 22:32:00
Tarja
Forts. För hon var en mycket färgstark kvinna, både till sätt och sinne. Du verkar vara en djupt kristen människa, med en människosyn som får mig att verka minst sagt inskränkt! Jag KAN inte älska mina medmänniskor! Det budet jag haft svårast med, det viktigaste budet enligt Jesus. Älska Gud över allt annat, Det kan jag gå med på, men andra, alla, nä, där tar det stopp. Jag behöver nog själavård! En man frågade mig en gång: Har du nångång fått nån kärlek ?
Inlägg #10: Postat: 2005-11-14 23:18:00
Sunny
Tarja: Det lusiga är att jag själv är ateist! Med stort intresse för trosfrågor o en djupt kristen livskamrat. Vad JAG har svårast med är det där med att älska min nästa som mig själv för jag KAN inte älska mig själv hur jag än försöker.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-14 23:22:00
Sunny
O det är nog som min fromme säger: För att helt o fullt kunna älska någon annan måste man först kunna älska sig själv. Jag har protesterat villt o pekat på de jag älskar: barn o barnbarn men får till svar att jag skulle kunnat älska dem ännu mera ifall jag lärt mig tycka om mig själv.Säkert har han rätt men min kärlek till de mina räcker o blir över ändå.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-14 23:36:00
Sunny
Det lustiga är att jag ateisten har skrivit om så många av biblens kvinnor här på Sourze "Av Kärlek" om Bat Seba, "Tamars förlorade heder " om våldtäkten på Tamar, "Jag Sara" om Sara o "Men störst av allt är kärleken" om Rut. Dessa kvinnor har alltid farcinerat mig. Men den typen av texter är inte lika uppskattade som andra ämnet här tyvärr. Dem får man skriva för sitt eget nöjes skull o det är ju därför man skriver: egentligen?
Inlägg #13: Postat: 2005-11-15 00:23:00
Janne B
Vilket fint samtal Ni två haft medan jag sovit en stund. Tänk om det är så här. Om jag älskar en medmänniska så är jag beredd att göra något/mycket för henne. // Om jag sköter om mig själv, försöker odla min hälsa, planerar min morgondag osv är inte det ett bevis på att jag älskar mig själv. Fundera på det mina damer.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-15 00:25:00
Janne B
Älska Gud och älska Guds skapelse är nog samma sak."Var jag går i skogar berg och dalar, följer mig en vän, jag hör hans röst..."
Inlägg #15: Postat: 2005-11-15 14:42:00
Sunny
Att du tar väl hand om dig själv är ju en förutsättning för att kunna ställa upp ifall någon annan är i kris så det är att älska sig själv på det rätta sättet.
Laddar...