|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-12 20:38:00
|
|
Janne B |
Gamle Bellman, ej Sunnys hund, skrev ju kul parafraser, som Gubben Noa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-12 21:23:00
|
|
Janne B |
Jo Friskytten/ Problemet är långa stycken att Pingströrelsen inte ägnat sig åt utbildning av sina predikanter.Vilken talför person som helst med snygga kläder kan anställas som pastor, utan pastorsutbildning. Rätt så genant. Min Missionskyrka drog snabbt igå
igång fem folhögskolor. Tre pastorsutbildningar från 1800-talet samlades ca 1920 på Lidingö. I dag teologiska Högskolan i hop med Baptisterna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-12 21:28:00
|
|
Janne B |
Den låga bildningsgraden hos Pingst gör att de ofta kör på grund och hamnar i skandaler.Knutby med ca 7 låtsaspastorer är ett svårslaget rekord.Media jättesatsade på att hitta flera knäppa församlinger men hitta tydligen ingen. Nej, de flesta församlingar är sunda och vettiga.Många är ytterst små men kan ändå driva barnhem i Estland för att ta ett exempel.Eller smuggla bröd över bergen till Tjetjenien.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-12 21:48:00
|
|
Friskytten |
Hm! Helt ny information för mig. Tackar för den! Av vissa skäl fanns det väldigt många frikyrkliga på mitt gymnasium, och jag minns pingtsvännerna som underligast: Obehagligt trosvissa, och liksom med ett snett flin gentemot icketroende som jag. Missionsförbundarna och frälsningssoldaterna var annorlunda. Vänliga och inte alls besatta av missionstanken. En Örebromänniska gjorde egendomligt intryck också. Ingen ödmjukhet alls.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-12 21:51:00
|
|
Friskytten |
Jag läser numera mycket sällan de sidor i morgontidningar som handlar om själsfrågor, trosfrågor och liknande, men som jag minns det har jag aldrig någonsin sett det ämne du nu tar upp diskuterat i ett sådant sammanhang. Är det fortfarande likadant månne? Det är ju inte alls bra i sådana fall!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-12 23:41:00
|
|
Janne B |
5 Friskytten/ Örebromissionen har gått ihop med två mindre samfund och heter nu EFK Evangeliska Frikyrkan./ Man kan säga att sex samlevnad pratas det mycket om i våra ungdomsgrupper vid lördagssamlingar och så.Vi är nog rätt överens om att man vinner inget på att stå på Torget och proklamera några sanningar. Bättre att samtalsvis komma fram till vad som är vettig krtisten stil i vår tid.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-12 23:48:00
|
|
Janne B |
Så finns det ju kristna ungdomssajter som är bra. Några drivs av enskilda stollar.// Sedan är ju kyrkorna ofta djupt indragna i äktenskapsproblem.Främst de präster som viger mycket får ofta gå in i krissamtal 5-10 år efter vigseln. Här gör Sv.Kyrkan ett jättejobb som är mycket tidsödande.Det finns präster som begärt ledigt från denna arbetsuppgift för att den är är så psykiskt krävande. / Frikyrkorna är också igång med äktenskapsmedlingar men inte alls i samma utsträckning.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-12 23:54:00
|
|
Janne B |
Generellt kan man säga att kyrkorna är är i gång med mycket som sällan syns i tidningarna och kanske inte ens ska synas där. Kyrkornas "Hela Människan" finns på minst 100 orter och jobbas socialt med just människan i sin helhet.Men man ska inte ställa ut människor. /Maskrosbarn är ett relativt nytt område, alltså 10.000 tals barn som just nu växer upp i alkoholiserade hem, knarkhem och hem med psykist labila vuxna...HUR stöder man dem bäst...?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-13 11:24:00
|
|
Solen |
Hur stödjer man dom bäst... : Vicken tur att du fråga mej.
1.låt bli och snaska sej i deras förflutna.
1.Skramla ihop en ansenlig dos pengar åt var och en av dom !!!
Ska vi säga 250 000kr ,så att ingen behöver känna sej förolämpad med allmosor.Bra så.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-13 13:03:00
|
|
Janne B |
9/ Nej inte alls bra så. De behöver inte 250.000 av dig men däremot nära kontakt med friska vuxna som styr sina liv, samt kan lära ut den konsten till dem.Lära dem att inte fly in i sjukdom eller droger. Lära dem att ta i tag med problem så tidigt som möjligt. Skaffa dem verktyg till detta. På nätet kan du nog hitta organisationen "Hela Människan" som kan tipsa om var de bygger upp dessa verksamheter. Jag är inte uppdaterad.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-13 13:05:00
|
|
Janne B |
Min erfarenhet är att betydligt fler blir förolämpade av utfrågningar och personutredningar på en Socialbyrå än när de söker lite stöd i en kyrka. Amen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-13 14:32:00
|
|
Friskytten |
Tack för information! Och jag kan verkligen tro att du har rätt i Svar 11!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-13 15:31:00
|
|
Janne B |
Det hemska är ju att vi som jobbar/jobbat på Byrå ofta börjar med att fråga efter folks personnummer, inte namn. Det är ju ett övergrepp.Så slår vi in det i datorn och säger aha, när namnet kommer upp / Jag tror aldrig att en hjälpsam kyrka frågar efter personnummer, det är Nisse och hans familj som fått stöd.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-11-13 22:14:00
|
|
Sunny |
Janne: Det är lika illa inom psykvården som jag nyss skrev om! När man ringer psykakuten i akut kris så måste man först ge dem sitt personnummer o minns man inte de sista siffrorna så får man inte tala med någon! O just då kan det vara helt hopplöst att minnas några siffror!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-11-13 22:17:00
|
|
Sunny |
Jag känner en del "utanförmänniskor" som du vet: Många går hellre till Sradsmissionen där de blir bemötta som en människa än till socialen där de blir förödmjukade o uppläxade. Nu känner jag bara till Stadsmissionen i Stockholm men här har alla bara gott att säga om dem o deras verksamhet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-11-17 00:36:00
|
|
Emma |
Janne B, är inte eran missionskyrka delad i två läger, en mera bibeltrogen del som börjat med förböner med mera? Ska du inte angripa dem också? Jag börjar bli trött på att läsa om eran stolthet och högmod och hur ni mäter och jämför församlingarna enligt eran egen måttstock. Att högmod går före fall är Satan själv ett exempel på.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-11-17 00:37:00
|
|
Emma |
Janne B, vem tror du står bakom rodret, vem gör att en församling växer och bär frukt?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-11-17 00:38:00
|
|
Emma |
Sefanja 3:11
Då ska ni inte längre behöva skämmas, och ni ska inte längre göra uppror mot mig, för jag ska utrota alla stolta och högmodiga människor bland er. Det ska inte finnas någon stolthet eller något högmod på mitt heliga berg.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-11-17 00:38:00
|
|
Emma |
Ordspråksboken 8:13
Den som fruktar och ärar Herren hatar det onda. Jag avskyr stolthet, högmod, korruption och ondska av alla slag.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-11-17 00:38:00
|
|
Emma |
Ordspråksboken 16:18
Stolthet slutar i fördärv och högfärd leder till fall.
|
| |