|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-11 20:29:00
|
|
Tarja |
Forts. är beredda att ta vilka skitjobb som helst, men får inte ens det, fast platser finns, undrar just varför? När såg nån senast en svart man i kassan i en klädbutik ex. Det har aldrig jag, hittills. Vad kan det bero på?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-11 20:39:00
|
|
Calle Z |
Ja givetvis så är skulden till att de inte får jobb deras udda efternamn? Skriv det rakt ut istället! Du lägger skulden på de infödda svenskarna. Det kanske är rasism? Annars så kan man ju också se efter hur många lediga jobb det finns och hur många arbetslösa det finns i Sverige idag. Men det är kanske för mycket begärt? Smörja var ordet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-11 20:52:00
|
|
Calle Z |
Tror du på fullt allvar att en företagare nu pratar jag privata företag skulle välja att inte anställa den bäst lämpade för jobbet pga att han/hon inte är infödd svensk?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-13 07:23:00
|
|
Don Giovanni |
3/ Du missar en viktig punkt: Den som har ett "konstigt" efternamn eller en brytning får oftast inte ens chansen att visa att hon eller han är den bäst lämpade för jobbet - sållas ofta bort efter första telefonsamtalet, nämligen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-16 10:19:00
|
|
Hugo O |
Vid det här laget är det väl ändå dokumenterat och bevisat att invandrare - folk med fel efternamn - diskrimineras på arbetsmarknaden. Det är alltså fullt allvar att företagare nu pratar jag privata företag väljer att inte anställa den bäst lämpade för jobbet pga att han/hon inte är infödd svensk.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-16 10:21:00
|
|
Hugo O |
Är det så konstigt? Vem vill köpa en bil av Abdul?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-16 11:22:00
|
|
Janne B |
Kanske Mohammad? Jo jag är fullt allvarlig. Det är ju så vi fungerar. Nilsson köper säkert av Svensson. Jag är uppfödd med några hundra svenska långfilmer där skurken alltid är lite mörkhyad. Ett tag bröt alla skurkar på tyska och hette MUller/Myller.Just nu har alla knarklangare serbiska namn. I film och andra media. // Ja vi blir programmerade att inte lita på det som är lite främmande.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-16 11:43:00
|
|
Hugo O |
Har dock en känsla av att det är mer utpräglat här hemma i Svedala. Eller kanske gäller det hela Europa. I just den här frågan är nog faktiskt USA ett föredöme.
|
| |