Byggfackens svek mot arbetarna

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2005-11-13 16:19:00
megaman
Som jag sa tidigare så bryr jag mig inte om facken och deras regler. Jag ser gärna att dessas särställning avskaffas och att de behandlas som vilken frivillig organisation som helst. Vi behöver inga fack i sverige. Samtidigt så förstår jag att de blir absolut nödvändigt att ha dessa iom eus fria rörlighet, annars kommer sverige dras med en gigantisk arbetslöshet. Lösningen är att införa undantagsregler..
Inlägg #22: Postat: 2005-11-13 19:10:00
steno
De minimilöner du nämner i USA kan du inte leva av men du får gärna försöka. Hamburgerhaken väntar på dig
Inlägg #23: Postat: 2005-11-13 19:44:00
megaman
Nej men det är betyligt mycket mer än de polska lönerna många svenskar kommer tvingas att leva på i framtiden.. Jag förordrar förövrigt inte minimumlöner. Jag tror inte man behöver vare sig avtalslöner eller minimumlöner om inte utbudet av arbetskraft hela är till arbetsgivarens fördel med illegala invandrare eller fattiga invandrare/gästarbetare från forna östblocket.
Inlägg #24: Postat: 2005-11-13 20:01:00
Janne B
I USA så kan alla arbetsgivare utan att ange någon orsak alls direkt avskeda vem de vill uppgav CBS Sextio minuter i lördags.Endast fem delstater har lite skydd för arbetaren, annars är alla anställda helt utan rättigheter betonades det gång på gång.Du kan avskedes för att du har fel dekal på bilen.Dricker ett annat bryggeris öl. Företaget äger dig, dina vanor och din fritid.
Inlägg #25: Postat: 2005-11-13 20:05:00
Janne B
Det fanns exempel på att man blev avskededad om mn gick upp 10? i vikt. Tröttande fritid behöver företaget inte acceptera. Den anställde har i stort sett inga rättigheter alls enligt lag, men kan förhandla sig till en del.Men då endast om den anställde har en styrkeposition av något slag.Företaget äger dig nästan fram till sängkanten.
Inlägg #26: Postat: 2005-11-13 20:06:00
megaman
Samtidigt kan amerikanerna få ett nytt jobb direkt, och passar inte chefens attityd så byter man jobb. Tillskillnad ifrån sverige där det ibland kan te sig omöjligt att få ett nytt jobb, och det ända sättet att förändra sin situation är att sjukskriva sig.
Inlägg #27: Postat: 2005-11-13 20:16:00
Janne B
Mega/ Fortsätt lite på det temat så får vi se hur länge det håller.... Om jag alltså blivit avskedad p g a någon olydnad....vilka chanser har jag då??
Inlägg #28: Postat: 2005-11-13 20:25:00
megaman
Troligtvis bättre än de chanser du har här med över 20 arbetslöshet, och även om arbetslösheten är lika så har de högre rotation på jobben. Förövrigt har danmark ett liknande system med relativt dåligt anställningsskydd visserligen i kombination med ett utbyggt välfärdssytem, men de har lägre arbetslöshet och högre löner..
Inlägg #29: Postat: 2005-11-13 20:26:00
megaman
Men de har ju undantagsregler också..
Inlägg #30: Postat: 2005-11-14 08:53:00
Robin Hood
Allt handlar om att inte dumpa lönerna, att inte arbetare skall konkurera med lönen. om ni hade kent till varför det svenska facket uppstod och varför det blev så framgångsrikt måste man känna till löftet. det är kärnan i hela fackföreningsrörelsen.
Inlägg #31: Postat: 2005-11-14 08:55:00
Robin Hood
DET FACKLIGA LÖFTET
Vi lovar och försäkrar
att aldrig någonsin
under några omständigheter
arbeta på sämre villkor eller till lägre lön
än det vi nu lovat varandra.

Vi lovar varandra detta
i den djupa insikten om
att om vi alla håller detta löfte
så måste arbetsgivaren
uppfylla våra krav!
Inlägg #32: Postat: 2005-11-14 09:33:00
Robin Hood
Inlägg #33: Postat: 2005-11-14 10:28:00
megaman
Jag tycker det är helt ok om folk bjuder under, tom bra när folk som är beredda att jobba hårdare och bättre får kontrakt. Vad jag därimot inte tycker om är när de som bjuder under inte betalar svenska hyror, lån och matpriser. Det blir helt skevt.
Inlägg #34: Postat: 2005-11-14 10:44:00
Robin Hood
megaman, du förstod tydligen inte löftet. Det gäller vår lön och och vår välfärd ett avtal en lön oavset nationalitet. Det gäller Svenska företags möjlighet till lika konkurans på Svenska arbetsmarknaden samma lönekostnad
Inlägg #35: Postat: 2005-11-14 11:05:00
megaman
Jag förstår löftet, jag delar det inte bara.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...