Europas välfärdsmodell mot avgrunden

Inlägg #1: Postat: 2005-11-10 20:10:00
CMO
Vilka är då de viktiga skillnaderna i den franska och den svenska välfärdsmodellen?Dvs de skillnader som skapar problem i Frankrike men inte i Sverige? Jag tycker både systemen och resultaten, utanförskap och arbetslöshet för invandrarna verkar ganska lika...
Inlägg #2: Postat: 2005-11-13 19:47:00
Lars Nilsson
Det var uppenbarligen den bästa kommentar Gunnar L:s intellekt kunde skrapa fram bland gömmorna. Tala om slutledningsförmåga.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-14 22:12:00
GunnarL
2/ Lars Nilsson. Min liknelse om fotbollslandslagen var i sak alldeles korrekt. Intellektuell skulle jag aldrig våga kalla mig själv, men i jämförelse med hela Din artikel så måste jag nog använda ordet.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-14 22:15:00
GunnarL
f/ Nu har "Le Figaro" varit i Rinkeby och haft en artikel om i hur hög grad ett svenskt "invandrarområde" skiljer sig från ett franskt. Tysk TV har haft ett reportage om Rinkeby, som ett föredöme, jämfört med tyska och franska invandrarförorter.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-14 22:18:00
GunnarL
f/ På radio har jag hört personer som bott i franska invandrargetton jämföra dem med svenska förhållanden och sagt att det är en himmelsvid skillnad. Men trots detta sätter den allvetande Lars Nilsson likhetstecken mellan svensk och fransk välfärds- och invandrarpolitik.
Snacka om intellekt!
Inlägg #6: Postat: 2005-11-14 22:43:00
CMO
Så vilka är de avgörande skillnaderna i politiken, GunnarL? Dela med dig av ditt intellekt...
Inlägg #7: Postat: 2005-11-15 17:48:00
CMO
Ser du inte svagheterna i ditt eget argument GunnarL? Även om Sveriges misslyckande med att få in invandrana i samhälls och arbetslivet inte är lika spektakulärt som Frankrikes så betyder ju inte det att Sverige har "vunnit någon match". Eller tycker du verkligen att områden som Rinkeby, Hjällbo, eller Rosengård, hög och permanent arbetslöshet och brottslighet innebär en "seger" för den svenska modellen?
Laddar...