Extra: USA:s kemiska krig i Irak

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-11-10 14:36:00
CMO
Men vad spelar det för roll? Troligen kommer denna icke-nyhet att läggas till den långa raden av fiktiva händelser i vänsterns historieskrivning: *Valfusket i Florida 2000, *Bush sade att Irak var inblandat i 9/11 *Bush ljög om WMD, *Bush ljög om Uran och Niger, *Valfisket i Ohio 2004, *Irak hade inga kontakter med Al Qaida osv
Inlägg #2: Postat: 2005-11-10 14:41:00
CMO
"Så nära sanningen vi kan komma" skrev Janne B om denna artikel. Nej Janne, man kan komma närmare, faktum är att artikeln är ett stort steg i andra riktningen. Om man nu inte har en alternativ definition av "sanningen" förstås. Kanske en definition av "sanningen" som "allt som leder till den slutsats man bestämt sig för på förhand".
Inlägg #3: Postat: 2005-11-10 21:19:00
Don Giovanni
Jo, Stockholm Spectator är ju ena riktiga sanningsvittnen, det är klart. Du, som inte brukar dra dig för att skälla vänstern för naivitet, hur är det med dina egna blå ögon?
Inlägg #4: Postat: 2005-11-10 21:44:00
CMO
Vilka av Stockholm Spectators påståenden är falska eller särskilt tveksamma enligt dig, i det här fallet. Uppgifterna är ju ganska lättkollade. Men ännu lättare är förstås att avfärda dem som opålitliga utan att ge några som helst argument, annat än att de är höger.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-10 21:52:00
CMO
Nederländska radion verkar också mycket tveksam till RAIs dokumentär: Länk: www2.rnw.nl
Inlägg #6: Postat: 2005-11-10 21:52:00
CMO
"The main backbone of the documentary is provided by interviews with two former members of the US military who say they are convinced that banned weapons were put to use in Fallujah last year. However, they have little to offer to back up their statements. The main witness reports having heard over an intercom in his truck that white phosphor was to be deployed, and having subsequently seen charred corpses."
Inlägg #7: Postat: 2005-11-10 21:53:00
CMO
"The documentary makers themselves make a tenuous claim when they show satellite photos of Fallujah and say they show that large parts of the city were burnt to the ground. This allegation has not been confirmed by the many independent observers who have visited the area over the past 12 months."
Inlägg #8: Postat: 2005-11-10 21:54:00
CMO
"It seems certain that banned chemical weapons were not used in Fallujah, and the Italian documentary also fails to prove its claim that incendiary bombs were deliberately used to target civilians. However, one question which does remain is whether, when using heavy weapons in urban areas, the US has been or is taking sufficient precautions to avoid potential injury or death to non-combatants - the military term for civilians."
Inlägg #9: Postat: 2005-11-11 03:53:00
CMO
Stockholm Spectator har lagt ut nytt material som visar hur RAI dokumentären redigerat för att få amerikanerna att framstå som skurkar. Naturligtvis är det lögn och förbannad dikt eftersom S-S lutar åt höger. Länk: spectator.se
Inlägg #10: Postat: 2005-11-11 09:14:00
Don Giovanni
Tack, tack, du behöver inte citera hela artikeln. Jag kan läsa själv även om du förmodligen inte ens tilltror "vänstern" läskunnighet. And that i not the point! Poängen är, att du, som varit rätt flitig med att anklaga denna illiterata "vänster" för blåögdhet och naivitet i olika sammanhang, själv jublande glatt meddelar att nu minsann, nu ska nog sanningen komma fram!
Inlägg #11: Postat: 2005-11-11 09:18:00
Don Giovanni
10f/ Och de gör du efter att ha läst vad några HÖGERbloggar skriver i frågan! Det tycks inte ha fallit dig in att Stockholm Spectator och andra har en politisk agenda, och att de - så vitt jag vet - aldrig tagit avstånd från USAs och Storbritanniens krig i Irak - och att de alltså har all anledning att finna fel i RAIs reportage! Nä, kommer det bara från rätt källa d v s en höger-d:o, så är du glad och nöjd och lyssnar villigt till gudsorden!
Inlägg #12: Postat: 2005-11-11 09:24:00
Don Giovanni
10ff/ Själv tror jag inte att det finns något sådant som opartisk journalistik eller journalister utan åsikter - och jag tycker att det är bra att så är fallet. Men det kräver ju av den som ska ta del av nyhetsflödet att sovra och alltid vara medveten om just detta: den som skriver har ett ärende! Så även RAIs reportrar det är ju val i Italien snart och Berlusconi-regimen har trupper i Irak, så självklart S S, som dessutom inte sticker under stol med det!
Inlägg #13: Postat: 2005-11-11 09:25:00
Don Giovanni
10fff/ "Du ser grandet i din broders öga, men icke bjälken i ditt eget" sa en klok person en gång. Nästa gång du ska beskylla någon i "vänstern" för att vara naiv eller dum, tänk lite på den här tråden, tycker jag!
Inlägg #14: Postat: 2005-11-11 14:48:00
CMO
Herregud klart S-S skribenterna med flera har en politisk åsikt och en åsikt om kriget, vem har förnekat det. Därför är de mer motiverade att ta fram vissa fakta. På "Esbati" och liknande bloggar är det större sannolikhet att fakta som talar mot USA tex publiceras.
Inlägg #15: Postat: 2005-11-11 14:51:00
CMO
Det är så man kommer fram till sanningen. Genom diskurs mellan engagerade människor! Att döma ut uppgifter för att de publicerats på en blogg man inte sympatiserar med har inget med seriös debatt att göra.
Inlägg #16: Postat: 2005-11-11 14:54:00
CMO
Det står dig fritt att ta fram faktauppgifter som motsäger det som jag framför eller refererar till. Om du kan visa att S-S är notoriskt opålitliga, inte inför rättelser osv så ska jag genast sluta referera till dem. Kom in matchen med fakta och argument och sluta med ad hominem argumenten.
Inlägg #17: Postat: 2005-11-11 18:22:00
CMO
Föresten kom den, kanske brutalaste, sågningen från nederländska radions expert på området. Men Nederländska radion kanske är ett ökänt högervridet krigshetsarnäste...?
Inlägg #18: Postat: 2005-11-13 09:40:00
Emma
Jag e varken vänster eller höger och ser till helheten, summan av alla handlingar och inte till en enda enstaka händelse. Att USAs militärmakt experimenterar med vapen i krig fick Japan erfara när den andra atombomben smällde, de hade besparat dessa två städer från bombningar för att jämföra de olika atombombernas förstörelsekapacitet, precis i Dr Mengles anda fast i mycket mycket större skala. Sen har det blivit tv underhållning genom åren.
Inlägg #19: Postat: 2005-11-13 09:45:00
Emma
Laserstyrda bomber, ljudbomber, splitterbomber, Uranberikad ammunition slipper man gräva fram dyra bergsrum för slutlagring av radioaktivt material, sprid dem i stället över länder i 3dje världen via krig.
Inlägg #20: Postat: 2005-11-13 09:53:00
Emma
Och alla dessa massakrer på civilbefolkning och spridningen av gifter i vietnam som drabbat dem åratal efteråt, det är riktigt djävulusiska illdåd de lyckats åstadkomma i världshistorien, jag kan inte försvara dessa handlingar. Kan någon? Jag tycker jämförelsen med Hitlers gelikar är befogad.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...