Extra: USA:s kemiska krig i Irak

Inlägg #1: Postat: 2005-11-10 09:58:00
Don Giovanni
f/ Tänk på detta och förstör inte er viktiga och nödvändiga kritik av ockupationsmakternas agerande i Irak med retoriska misstag!
Inlägg #2: Postat: 2005-11-10 10:12:00
Janne B
Don/Jag vill göra ett litet tillägg i din frus bok. "Kasta skit på din meningsmoståndare och du har förlorat debatten i de flestas ögon". Folk tar ofta känslomässigt ställning för den missfirmade...
Inlägg #3: Postat: 2005-11-10 10:28:00
Anna Veeder
Don/just det fenomemet illustrerar ju kommentarerna till Lords artikel utmärkt. Men jag undrar om det verkligen är ett retoriskt misstag?För just denna anklagelse drar ju onekligen till sig läsare. Är det inte det Lord är ute efter?
Inlägg #4: Postat: 2005-11-10 11:40:00
El Guatusi
Bra att ni observerar det! Berlusconi vann med stor sannolikhet valet 2001 pa en hatsk smutskastning veckorna innan folk gick till urnorna. En beromd komiker gick sa langt i sina angrepp att folks indignation vandes fran Berlusca till hans meningsmotstandare. Inte omojligt att han kommer anvanda samma taktik nasta var...
Inlägg #5: Postat: 2005-11-10 11:42:00
El Guatusi
Likasa tror jag att Untos och AlfV:s stundtals osakliga debattkonst i slutanden bara gynnar en populisthoger, som behover tydliga motstandare. Och med tanke pa Untos, Alfs och Lords bidragsfrekvens har pa Sourze har extremhogern sakerligen skankt dem en tacksam tanke da och da.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-10 12:05:00
Don Giovanni
2/ Nja, det gäller ju inte alltid. Olof Pamle var ju en mästare på att missfirma sina motståndare verbalt, och han "vann" ju också ofta debatterna. Huruvida en sådan taktik "lyckas" eller ej, beror nog mycket på vem den "missfirmade" är. Men en jämförelse med nazismen kan ALDRIG funka annat än på de redan frälsta, den är för uppåt väggarna galen - det är ju gudskelov få saker som kan jämföras med förintelsen, om inte i dödstal så i metod och ideologisk bakgrund.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-10 12:13:00
Don Giovanni
3/ Ett retorisk missgrepp kan ju vara taktiskt "rätt" ur andra synvinklar. Men jag hoppas och tror att Lord inte är ute efter att räkna folk som klickar till hans artikel, utan att han är ärligt och uppriktigt förbannad över vad som framkommit om Faludja - och att han, i sin rättmätiga ilska, råkat springa på en retorisk pump.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-10 12:19:00
Don Giovanni
4/ Men Berlusconi vann väl inte valet? Så som jag har förstått det, lutar sig hans regim mot det nya fascistpartiet vad de nu heter? Vilket säger en del om Berlusconi...
Inlägg #9: Postat: 2005-11-10 12:53:00
El Guatusi
/8 Visst van Berlusconis koalition, "frihetens hus", valet 2001. Vanstern sag ut att liga bra till, anda tills komiker o satiriker gick till overdrift. Alleanza Nazionale ar efterfoljare till MSI, det gamla nyfascistiska partiet.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-10 12:55:00
El Guatusi
Det bor dock sagas, att MSI inspirerades av fascismens sista fas, den s k "Salò-republiken" - som i sin tur var en atergang till Mussolinis ungdomsideal Sorel, den revolutionara syndikalismen osv. Faktum ar att MSI och kommunistpartiet ofta gick hand i hand, bl a i det styvnackade motstandet mot allt vad privatiseringar heter.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-10 13:16:00
Don Giovanni
10/ Då är det ju märkligt att deras efterföljare är så bra kompisar med Berlusconi. Han har väl ingenting emot privatiseringar, vad jag förstått.;-
Inlägg #12: Postat: 2005-11-10 16:27:00
El Guatusi
/11 Berlusconi track record ar foga imponerande vad galler privatiseringar och andra typiskt liberala atgarder. Pendeln i europeisk politik verkar nu ga tillbaka till en mer "social" modell. I de flesta EU-lander sker detta efter nagot decennium av avregleringar - i Italiens fall utan denna "liberala revolution". Mkt snack i liten verkstad, m a o.
Inlägg #13: Postat: 2005-11-13 07:27:00
Emma
Don Giovanni, Anna Veeder, El Guatusi: Ni sprang på eran egen retoriska pump. Don Giovannis taffliga försök att återge "Godwins lag" misslyckades och ni andra tyckte det lät bra och hakade på. Snacka om att göra bort sig. Det är ingen idé att jag nämner hur Godwins lag lyder, för ni skulle bara misstolka den ytterligare men jag kan nämna något annat.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-13 07:27:00
Emma
Hur kom Godwins lag till? Jo att diskussioner på nätet i längden ur spårade oftast ur och man försökte demonisera meningsmotståndare med att jämföra meningsmotståndaren med Hitler eller nazismen för att få stop på diskussionen. I detta fall angående denna artikel handlar det inte om detta, så Godwins lag gäller inte.
Inlägg #15: Postat: 2005-11-13 10:47:00
Don Giovanni
14/ Jag tycker snarare att den här artikeln och den diskussion den har givit upphov till på ett alldeles utmärkt sätt illustrerar vad jag sa i mitt inledande, "taffliga" inlägg Goodwins lag eller inte Goodwins lag: Nämligen att den som använder Hitler och nazismen som argument för något, själv är den som torskar värst på det. Men du kanske inte har läst några andra trådar än den här?
Laddar...