Början till slutet

Inlägg #1: Postat: 2005-11-08 23:24:00
Janne B
UNO Vilka minnen du väcker. Jag är född 1939 och minns att det även kunde vara is i Pottan. Som stod på oisolerat golv.Pappa gick nog upp varannan timme och stoppa ved eller koks i en kamin och två kakelungnar. Ja vi hade det bättre än de flesta..på byn.Vi satte i innanfönster med vadd emellan, med klisterremsor. Visst hjälpte det.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-08 23:28:00
Sunny
Själv bodde jag utan el på 60 talet: vattnet frös. om natten. Men det gick ingen nöd på oss: sonen föddes där i stugan o blev en stor stark kille.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-08 23:30:00
Sunny
Men jag är mycket bekvämare numera.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-09 07:57:00
Tarja
Själv växte jag upp på 60- talet i Finland med vedeldning och utedass- i stan-. Det var så kallt att potatisen frös i hörnet. Vi flyttade säkert 10 gånger, mamma var ensamstående och arbetade, när hon inte var sjuk. Nåt socialbidrag var inte tal om, mamma var för stolt för det. Glömmer aldrig mammas glädje när vi flyttade till Sverige och hon fick såna moderniteter. Hon var också krigsbarn i Kalmar-trakten i omgångar. Mormor hade 10 barn, 2 äktenskap, där båda makarna dog unga.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-09 08:11:00
Tarja
Forts. Jag har hört en del av mormors berättelser också. Hon jobbade som lossare- lastare på kolbåtar. I vår fattigdom var vi rika . Vi hade varandra.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-09 12:15:00
MdaG
Hu vad bortskämd jag har varit, när jag var liten 80-talet var mitt enda problem att jag inte hade de finaste kläderna eller häftigaste leksakerna. Otäckt materiell världen har blivit.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-10 13:27:00
Don Giovanni
Vedtravarna fanns i stan också. Min mamma, som bodde på Polhemsgatan Kungsholmen, Stockholm kunde berätta om vedtravar stora som hus som låg längs med hela Atterbomsvägen numera: "terassen" ovanför Essingeledens tunnetl. Och om hur råttorna som sprang där var stora som katter... Huvva!
Inlägg #8: Postat: 2005-11-10 13:31:00
Don Giovanni
f/ Själv har jag bott med och utan el, med och utan vedspis, kakelugnar, öppna spisar och med och utan rinnande vatten - allting går, bara man ger sig fan på det! Det enda jag vekligen har avskytt har varit när man varit hänvisad till utedass - fy! för att gå upp mitt i natten, klä på sig och gå ut, bara för att man är nödig! Men det finns ju miljövänliga och energisnåla lösningar på sådana problem också.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-10 14:07:00
Janne B
Under de båda krigen på 1900talet så odlade man upp de flesta stadsparker, satte potatis och odlade morötter.I det som var utkanterna på städerna då ,drogs 10.000 tals kolonilotter igång just för att hushållen skulle vara självförsörjande på grönsaker. På en del håll finns dessa kolonier kvar men omväxta av staden.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-10 14:11:00
Janne B
Sedan kom ju sommarstugebyggen i gång i rasande fart med mycket odling av alla slag. Ofta låg dessa på cykelavstånd från vinterbostaden.I fattigsverige var det nödvändigt att allt man gjorde var lönande eller närigt. Först på 1980talet kom nog våra fritidshus som mer av lyx och njutning.Men olika i olika samhällsklasser.
Laddar...