Jag tar inte på mig ett vitt band

Inlägg #1: Postat: 2005-11-11 15:14:00
tomster
Det vita bandet är ingen sådan kampanj, därför väldigt meningslös. Piteuppropet var också meningslös eftersom idéerna bakom tog fasta på könsmaktsperspektivet och slog fast att om vi bara slutar skratta åt sexistiska skämt så kommer allt bli bra. Ingen jag känner drar sexistiska skämt ur ett maktperspektiv, däremot drar vi gärna sexistiska skämt om oss själva eller t.ex. judar. Men att samla in pengar för något är sällan meningslöst.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-11 15:17:00
tomster
"Ingen sådan kampanj" inga pengar samlas in. Den är bara en "jag tycker som majoriteten"-kampanj eller "visa din lojalitet med etablissemanget". Återigen, jag menar att det är meningslöst att göra många av dessa saker på grunden att de inte ger den effekt som påstås. Jag är emot hårdare straff om argumentet är att det ska minska brottsligheten etc.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-11 16:51:00
Jan E
Då var det alltså bra att Piteuppropet samlade in pengar för hjälp åt misshandlade kvinnor och just den delen av Piteuppropet var alltså inte meningslös och kontraproduktiv, medan andra delar, som t ex försök till attitydpåverkan av män, är det. Har jag fattat dig rätt?
Inlägg #4: Postat: 2005-11-11 17:00:00
CMO
3/ Om din attityd påverkades i rätt riktning var det naturligtvis bra. Jag har alltid tyckt att kvinnomisshandel är otvetydygt förkastlig så i mitt fall var just den delen "meningslös".
Inlägg #5: Postat: 2005-11-11 17:05:00
bloggeri
CMO: "Jag har alltid tyckt att kvinnomisshandel är otvetydygt förkastlig". Men inte om det gäller att spöa arabiska kvinnor väl? Eller araber överhuvudtaget kanske? Lite pisk ska väl en riktig arab tåla?
Inlägg #6: Postat: 2005-11-11 17:21:00
Jan E
CMO: Om du ursäktar så ställde jag frågan till Tommie för jag vill försöka förstå hur han resonerar. Men ditt svar är faktiskt lite god dag yxskaft. De män man vill nå genom försök till attitydpåverkan är ju män som begår övergrepp och de som befinner sig i riskzonen för att begå övergrepp. Och goda män som du kan ju agera som föredömen för män som är våldsamma, inte sant? Det lät lite präktigt men ändå..
Inlägg #7: Postat: 2005-11-11 17:28:00
CMO
6/ Finns det något som tyder på att man "når" männen i riskzonen med upprop och vita-band kampanjer? Finns det inte en risk att de ser sig som mer "normala" om man överdriver hur utbrett problemet är?
Inlägg #8: Postat: 2005-11-11 17:55:00
Jan E
Finns ingen anledning att överdriva problemet. Det är illa nog som det är. Om vi håller oss till just norrlänningarna så tror jag faktiskt att den sortens aktioner kan ha rätt stor effekt, inte minst när det gäller att påverka yngre grabbar som fortfarande är någorlunda formbara. Men jag kanske har större tilltro till folks gemensamma agerande än vad du har. Vi får väl följa statistiken över våld mot kvinnor i just Piteå under några år.
Laddar...