|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-06 17:46:00
|
|
Janne B |
Nils Bejerot gjorde sina viktigaste insatser som forskare och opinionsbildare i narkotikafrågan. Under trettio år följde han missbrukarna och missbrukets utveckling på nära håll i egenskap av rådgivande psykiater till Stockholms polisdistrikt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-06 17:49:00
|
|
Janne B |
Förutom narkotikafrågan spände hans arbeten över vida fält, som våld och rasism i seriernas värld, terroristens psykologi, demokrati och maktfrågor och medias vanskliga inflytande på opinionen. Efter att ha varit utestängd från media under många år fick han med åren ett visst officiellt erkännande.
Bejerot dog 1988 men fortfarande är det poppis att skälla på denne kämpe. /
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-06 17:49:00
|
|
Janne B |
Ja detta var lite fakta. Skälla på en som dog 1988 efter en pensionärstid är fullt tillåtet. Men nog finns det större hot mot landet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-06 18:01:00
|
|
west-d |
Janne. På lite fakta fick du ändå med mycket, som vanligt bra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-06 19:36:00
|
|
Janne B |
DET verkar som om Leif GW P som också jobbar åt polisen har hittat Bejerots forskarrapporter och böcker. Sedan har Prof. Leif lagt till 30 års ny statistik och egna erfarenheter. Det kan man kalla massiva kunskaper
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-06 21:28:00
|
|
Sunny |
Janne: något av det obehagligaste med B var att han under alla dessa år var en del i hur unga narkomaner spöades upp av piketpoliserna: eftersom det var han som undersökte dem gick ingen anmälan fram. De unga flickorn autsatat ahan personlnligen för mycket förnedrande besiktningar som inte alls hade med hans läkarområde att göra.En av de drabbade är en mycket nära vän till mig: hon grät av lättnad när Bjerot äntligen tog ned skylten. O jämför inte WG Persson med honom!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-06 21:30:00
|
|
Sunny |
Leif WG är en seriös o hederlig forskare o skulle aldrig blunda för övergrepp på utslagna små flickor!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-06 22:23:00
|
|
Janne B |
Sunny/ Jag kände under många år bara den offentliga delen av Bejerots verk. Om han begick övergrepp eller försummelser på insidan av polishuset har jag ingen aning om.Jag försöker minnas om jag någonsin hörde talas om en anmälan mot honom från klienter, tjänstemän, domare etc. Jag har alltid varit oerhört mediaflitig men minns inget sådant.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-06 22:25:00
|
|
Janne B |
Jag ska de närmaste dagarna kontakta tre väldigt olika personer och se om de är beredda att säga något. Jaga på Nätet ska jag också, har redan gjort det en del.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-07 12:02:00
|
|
Sunny |
Du kan få adressen till en av de utsatta flickorna som fortfarande lever av mig! Vi håller kontakten.
Säg mig: Har du läste en bok som heter Makten Männen , Mörkläggningen av Deanna Raucher o den numera bortgågne Janne Mattson? Länk: vertigo.se
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-07 12:08:00
|
|
Sunny |
Den kom ut för något år sedan o handlar om den sk bordellaffären på 70 talet. Den namnger oxå en hel del personen bl a en justitie minister. När expressen skrev om boken gjorde man omskrivningar: den kände ministern ,den kände avdokaten etc för att bli stämd kan bli mycket dyrt.Men namnen var de rätta vilket alla som var med känner till.Leif WG till exempel. Den handlar inte o m Bejerot men den ger en bra inblick i hur omöjligt det är att sätta åt någon i hög ställning för brott emot utslagna
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-07 12:10:00
|
|
Sunny |
Många missbrukare har fått enormt mycket stryk av polisen : minns bara ett ögonblick Osmo Vallo. De enda man kan vända sig till för sanningen är det som Deanna o Janne vänder sig till när de skriver sin bok: Till de utsatta själva!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-07 12:14:00
|
|
Sunny |
Jag skulle nog kunna samla in tusentals lovsånger om den nyss nämnde ministern för att ta ett exempel! Men det säger tyvärr ingenting: var gång en dommare tas med byxorna nere i prostitutionssammanghang det har varit några st det senaste året så är deras omgivning ständigt lika storögt förvånade.O när en hora Som Roshina Sambo regelbundet misshandlas av en polis så blir det lika regelbundet nedtystat.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-11-07 12:17:00
|
|
Sunny |
SÅ Janne: jag tror inte att du känner någon du kan fråga helt enkelt? De här utanförmänniskorna är nog inte med i missions kyrkan?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-11-07 12:26:00
|
|
Sunny |
Fast vi har nog en person på Sourze som vet väldigt mycket om reultaten av dagens o gårdagens narkotikapolitik o det är ordföranden i de hemlösas förening Rolf Nilsson.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-11-07 12:57:00
|
|
Janne B |
Sunny Nej jag har inte läst denna bok. Nu skriver du att den inte berör Bejerot. Det är Bejerots anseende som intreserar mig en del. Polismisshandel har förekomnmit både före och efter Bejerot, som inte var polis, utan konsult.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-11-07 13:03:00
|
|
Janne B |
14 Sunny/ 90 av de människor jag träffat under min aktiva tid hade aldrig satt sin fot i Missionskyrkan. De jag nu känner på nätet är det nog lika med. Jag har redan postat frågor till folk som borde veta en del, även om det ligger långt bort i tiden..
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-11-07 14:51:00
|
|
Sunny |
Hur många narkomaner umgås du med? O som är i vår ålder? De flesta gör ju inte det. Bland Stockholms hemlösa finns det några. Ett fåtal exnarkomaner finns oxå kvar. Så har jag en gles men dock kontakt med den andra genarationen: de som växte upp med föräldrar som knarkade.
Men ärligt talat: det räcker nog för de flesta att LÄSA hur B själv skriver om narkomaner? Hans böcker är ju gamla o kan vara svåra att hitta jag har ett litet antal men på nätet finns det säkert massor?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-11-07 14:54:00
|
|
Sunny |
Så finns det här i stan någonting som heter Ny gemenskap: det är en kristen frivilligorg. som sköter om det. Där finns några knarkare som hållit på länge o överlevt. En "halvkändis" där är Elias: han kan berätta mycket om den gamla tiden.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-11-07 15:50:00
|
|
Janne B |
18 Sunny/ Kikar man på nätet efter Nils Bejerot så finner man mest en hyllningskör men också fåniga uttalanden om finländare som parasiter mm. Jag bläddrade i hans böcker för länge sedan och där fanns klart nedsättande omdömen om många slags folk.Men hans intentioner var ju att försöka bromsa en inkommande knarkvåg, som redan fanns ute i Europa och ännu mer i USA. Han hade inte media med sig, de predikade långa stycken knarkliberalism.
|
| |