Inlägg #1: Postat: 2005-11-06 14:35:00
|
lindathepoet |
Att ett språk förvanskas innebär inte att det förfaller. Alla ord har sin givna plats. Men när ord blir utbytta för andra ord av ex. engelsk karaktär innebär detta en språkförbistring, därmed inte sagt att "låneorden" skulle ha ett sämre värde. Faran ligger ii att språket utarmas. Detta är även ett fenomen i de anglikanska länderna, slang och andra uttryck tar överhanden och här kan vi få ett språk som också kan skapa utanförskap.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-06 15:04:00
|
Piripiri |
Visst kan jag hålla med om att det finns mycket onödig "svengelska", som enbart ger ett lite löjligt intryck. Kan inte förstå varför jag måste gå på "coffee-shop" i stället för på kafé, för att ta ett exempel. Däremot skulle jag inte vilja ersätta det vackra ordet "akvarium" med "fiskrum", som språkfundamentalisten Viktor Rydberg en gång föreslog.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-06 17:33:00
|
trollpacka |
Kreativt?Nya ord är inte problemet utan att ordens kraft är sönderpratade, innehållslösa-mannipulativt använt -en utbredd farsot i vårt samhälle. Slå på käften istället för att prata.Ta skolan-hanlingsplaner,medbestämmande.Skitprat säger våra ungdomar.Politik-svammel-ord följs inte av handling-utan mynnar ut i tomma intet o.s.v. i all oädlighet.
|
|