Kalla Fakta bör vinna!

Inlägg #1: Postat: 2005-11-05 01:09:00
Daniel Wijk
Ska lägga till att jag vet att det är lite off topic samt att jag ligger och väger mellan kalla faktas reportage och Rubars reportage om radikalfeminismen i frågan om vem som borde få priset.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-05 11:30:00
Tarja
Ja, varför är prostitution så avskyvärt, D. Wijk? Kanske därför, att så många, av olika anledningar, är just tvingade till det. Jag har hittills inte träffat en enda lycklig prostituerad. Skulle du kunna tänka dig att sälja din kropp till alla hågade spekulanter? Tänk på saken! Hur skulle du må inuti själen? Är det moraliskt riktigt att köpa en annan människas kropp? Jag kallar det att utnyttja.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-05 11:59:00
peter_
Jag håller med Tarja om detta. Jag tror, och jag har försökt diskutera lite här med kvinnor som gör eller gjort sådant, att det visserligen kan vara ett "fritt" val men en form av själdestruktivt beteende, troligtvis orsakat av tidigare sexuella övergrepp.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-05 11:59:00
peter_
Även om det inte är något tvångsmässigt så upplever jag att det krävs att gränser satts ur spel. Jag kan tänka mig att sexuella övergrepp skulle ha den effekten. Om prostitutionen är kopplad i huvudsak till en fördomsfri atttityd och kanske biologiskt orsakad starkt sexuellt intresse så vore det säljarens och köparens ensak. Men jag tror inte det. Jag tror att prostitution är nedbrytande och möjligt att utföra pga av avsaknad av vissa spärrar kanske efter för grova sexuella kränkningar.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-05 12:00:00
peter_
Varken säljarna eller köparna kan självklart fördömas. Köparen kan tex vara en handikappad som på inga sätt upplever sig vara i överläge och tror att han inte skadar säljaren genom sitt köp. Jag tror att köparen medvetet eller omedvetet utnyttjar en själsligt skadad persons oförmåga att se de destruktiva effekterna som dennes prostitution har på henne själv. Det som gör att man vill prostituera sig kanske är pengarnas lockelse.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-05 12:00:00
peter_
Det som gör att man ser det som en acceptabel möjlighet kan vara själsliga skador efter tidigare sexuella kränkningar.
Obs! Detta är de hypoteser jag lutar åt. Jag hoppas att ingen känner att jag vill kränka och nedvärdera denne/denna. Jag har alltid undrat över hur det är möjligt att folk viker ut sig, strippar och prostituerar sig. Jag är helt öppen för att jag kan ha fel. För den som tycker att jag har fel, kom inte med en kränkning utan framför dina argument.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-05 12:08:00
peter_
Obs! Jag vill ta ställning i denna fråga och redogör bara för hur jag tycker att det verkar vara, men jag känner mig osäker ännu.
Laddar...