Inlägg #1: Postat: 2005-11-04 20:05:00
|
Friskytten |
Jag minns broschyren som påträngande och i fel tonläge. Det blev ingen donationvilja hos mig. Men några år senare kollade jag saken på internet och anmälde mig som donator. Jag tänkte som så: Att myndigheter har en bisarr attityd mot medborgarna behöver ju inte förhindra att jag anmäler mig som donator.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-04 20:06:00
|
Friskytten |
Tror dock att oviljan att donera beror på fler saker än klumpighet från myndigheter. Vissa kommer att betrakta mig som rabiat högerman när jag skriver om min tes, men jag är inte rabiat, och jag är högst allvarlig: Jag tror att i ett land med ett skattetryck på över 50 så känner medborgarna att de ägs av kommunen och staten och inte tvärtom.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-04 20:08:00
|
Friskytten |
Jag tror att detta skapar en känslomässig och mental oförmåga att tänka och känna att man är en individ som verkligen kan ha något livsavgörande att komma med, antingen detta nu gäller organdonationer eller något annat. Det finns helt enkelt inga känslomässiga förutsättningar längre i Sverige för att på bred bas upprätthålla ett fungerande civilsamhälle byggt på frivilliga aktiviteter.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-04 20:11:00
|
Friskytten |
Svenskar, antingen de står till vänster eller höger, eller totalt skiter i politik, känner någonstans att de inte är individer längre, de är bara byggbitar i en gigantiskt kommunal-landstings-statsapparat som föser dem hit och dit med hjälp av straffskatter om de gör fel tjänar pengar eller äger hus och får bidrag om de gör rätt skaffar barn, blir arbetslösa eller sjuka. Inte kan man ha en fungerande organdonation i ett sådant mentalt skräcklandskap.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-04 20:44:00
|
Janne B |
Detta av Friskytten var ju en slags vittesbörd eller varudeklaration. Det går ju fint att följa resonemanget men det är ju inte på minsta sätt min verklighet. Jag ser att trots att vi har de högsta skatterna i välrlden så finns det inget folk som är så snabba som vi då det gäller gåvor.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-04 20:46:00
|
Friskytten |
Uppskattar din vänliga ton, som alltid, men förstår ej vad du menar. Vad är det för gåvor som vi är så bra på, och hur vet du det?! Vilka jämför du med, och hur?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-04 20:49:00
|
Janne B |
Vi har ett stort antal mycket effektiva insamlingsorganisationer som fick in ca 50 milj kr på kort tid efter Tsunamin. Inget land har så mycket ideella organisationer som vi. Jag har sett siffror flera ggr på de tiotusentals timmar som gratisarbetare gör där. Har svagt sifferminne.De flesta av dessa är nog lite vänster men jag vet att Röda Korset är stabilt borgerligt. // ÄVen folk med höga skatter tänker och handlar självständigt samt gör en del goda gärningar. Hav hopp Friskytt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-04 20:50:00
|
Janne B |
Ditt svar 1 gillade jag skarpt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-04 20:52:00
|
Friskytten |
Svar 7: Säger som du sagt tidigare, ber att få fundera på detta. Tror du har fel i sak, men ska låta detta vara osagt tills jag kunnat kolla det. Svar 8: Ja, jag blev nästan tagen själv när jag läste det efteråt. ;
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-04 20:55:00
|
Janne B |
Du är nog en person med bredd,distans, humor m fl goda egenskaper. Men jag lovar skälla lite på dig om du visar andra sidor. Lite roligt ska vi väl ha.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-04 20:58:00
|
Friskytten |
Tumme!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-05 22:35:00
|
GunnarL |
Friskytten, Har läst Dina inlägg här och ansluter mig i stort till vad Janne sagt ovan. Men Dina teser om att vi svenskar skulle känna oss ägda av kommun eller stat kan jag inte känna igen mig i, och det tror jag är en åsikt som är ganska unik för Dig själv. Jag har i alla fall aldrig stött på den tidigare. Men jag tycker att det är synd, om Du verkligen känner denna obefogade bitterhet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-05 22:54:00
|
Janne B |
Kanske jag vill nyansera och säga att det nog finns tillfällen då vi känner oss som statens fångar.Är man instoppad några veckor i Vårdapparaten kan man känna sig ägd och maktlös. Man kan ha en lättretlig kommunal hyresvärd, som man kan känna sig starkt beroende av. Känner vi oss friast då vi sitter i en bil??
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-11-05 22:57:00
|
Friskytten |
12: Det är helt riktigt att jag är ganska ensam om åsikten som jag, för min del, föredrar att kalla insikt. Nu är det också så att de flesta fiskar som lever i havet nog heller inte har klart för sig att de lever i vatten. Men en eller annan mer filosofiskt lagd fisk, bitter eller ej, kan nog ändå ha tänkas ha lagt märke till det.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-11-05 22:58:00
|
Janne B |
Detta kan också vara en åldersfråga med mera. Är du ung,frisk, har jobb och pengar så känner du dig givetvis friare än om är beroende av andras hjälp, kanske rentav andras "nåd". //Men hur fria känner vi oss i ett samhälle där "staten" fullständigt struntar i oss, som i vissa auktoritära högerregimer.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-11-05 23:00:00
|
Friskytten |
Janne B ska nog bli en god liberal när jag fått trimma honom lite till. Skämt åsido. Jag tror faktiskt mitt påstående om att institutioerna äger medborgarna, och inte tvärtom som det ska vara, är sakligt sett riktigt med tanke på att skattetrycket är över femtio procent. Janne nämner andra situationer då man kan känna sig fången. När man känner sig fri är nog individuellt. Bilen är nog ett bra exempel för många svenskar...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-11-05 23:01:00
|
GunnarL |
13/ Janne, jag förstår vad Du menar. Ligger man på ett lasarett suddas den egna identiteten ut och man blir bara ett fall bland många. Det är samma fenomen som när man gjorde lumpen och alla blev iklädda samma grötrockar, samma uniformer och behandlades exakt lika oavsett vilken individ man var. Jag har varit med om bådadera och ibland känt "maktlöshet" men aldrig känt mig "ägd" av någon mer än möjligen av min kära hustru.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-11-05 23:02:00
|
Sunny |
Janne: drottning Kristina skrev mycket kloka saker o en av dem vill jag citera här: När man är frisk är man ung: när man är sjuk är man gammal!Så är det ju då som nu.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-11-05 23:04:00
|
Friskytten |
Svar 15. Auktoritära högerregimer är inte av intresse för min del, så dessa kan vi strunta i. Jag ser framför mig någon sorts land där det finns en stat, men där staten inte dominerar så förbannat, då tänker jag mig att känslan av frihet skulle vara större. Omöjligt att mäta känslan förstås, men jag tänker mig t.ex. att fransmännen i genomsnitt känner sig friare. Skatten är en bra bit femtio procent, men ändå finns det ett social säkerhetssystem osv.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-11-05 23:04:00
|
Friskytten |
*under femtio procent*
|
|