Jag bär inte det vita bandet

Inlägg #1: Postat: 2005-11-03 21:30:00
peter_
Jag tycker att Anna Li uttryckte det bra tidigare. Alla är väl emot våld såväl mot kvinnor som män och barn. Vad är poängen med detta upprop? Det luktar könsmaktsteori lång väg.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-03 21:35:00
Friskytten
odalman. Vad är detta för snack? Vem är FÖR våld mot kvinnor eller män utom en minimal grupp våldsverkare och psykopattyper? "Tar ställning för"? Varje gång jag hör uttrycket tar jag fram min antihycklarkanon och fyrar av utan pardon.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-03 21:37:00
Friskytten
peter har rätt förstås. Låt mig också påpeka att Aftonbladet tidigare varit anfrätt av skumma ideologier: Under kriget var tidningen nazistisk, alltså judehatande. I dag är den feministisk, alltså manshatande. Könsmaktsteorin motsvarar teorin om det judiska världsherraväldet. Paranoia är en vanlig störning i alla tider tycks det.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-05 00:29:00
Andreas Viklund
Det är inte fråga om att ta ställning för våld, det har varken jag eller någon annan påstått här. Men hur skulle det se ut om man bara fördömde rattfylla när det är en man som sitter vid ratten? "Stoppa mäns fyllekörning, det är nog nu!" Är det bara jag som tycker att det låter bättre att fördömma brottet i sig?
Inlägg #5: Postat: 2005-11-05 00:55:00
Daniel Wijk
Anderas: Nej, du är sanneligen inte ensam med den inställningen.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-05 10:55:00
Friskytten
Svar 4-5, ni är verkligen INTE ensamma om att ha denna inställning! Det är inte fråga om det. Det är fråga om att odalman använder "Gudrun Schyman-tricket". Det bygger på att vi alla någon gång har gjort något riktigt dumt, och så gäller det bara för retorikern i fråga att se till att skammen över den saken kan flyttas över till något annat genom skicklig retorik.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-05 10:55:00
Friskytten
Att begära att människor "ska ta ställning mot våld mot kvinnor" är ett exempel på sådan retorik där talaren/skribenten förtjust trevar efter läsarens/lyssnarens privata "skamknappar" för att få trycka på dem.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-05 12:46:00
Michael Lundahl
odalman: Det handlar inte om det... utan att det itne en *finns* ett "awareness ribbon" för våld mot mån. Detta skickar signalen att män är intevärda en sådan kampanj... dett kvinnan är svag, ömtålig och därför måste skyddas extra medan mannen helt enkelt får klara sig själv, trots att män utsätts för mer väld än kvinnor. Det säger att vi värderar en mans livs lägre.
Laddar...