Tankar om vårt våldtäktsbegrepp

Inlägg #1: Postat: 2005-11-02 20:28:00
peter_
Ja, om den ena säger att "jag ångrar mig" så är det bara för den andre att säga samma sak, så åker båda dit för våldtäkt, eller..?
Inlägg #2: Postat: 2005-11-02 20:40:00
CMO
Nej det var inte så jag menade. Men det är klart kan man leta upp en psykolog som säger att man "lidit skada". Kan man förstås göra motanmälan.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-02 20:41:00
CMO
Vad jag menade var att man borde dömas för våldtäkt "på sig själv" vilket förstås är absurt. Men om båda varit delaktiga i våldtäkten kan man ju inte bara döma den ena parten.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-02 21:19:00
ThomasWihlborg
CMO, tycker alltså att vuxna inte är ansvariga för sin sexualitet? Ganska ociviliserat eller hur?
Skada ska naturligtvis fastställas i rätten.Båda kan ha ha brustigt in ansvarstagande mot den andre men inte mot sig själv, naturligtvis. För mig leder inte ansvarstagande till tossigheter. Brist på ansvar leder däremot fel, helt fel.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-02 21:27:00
CMO
Man har alltså inget ansvar för sig själv, och om man frivilligt har sex med någon när man inte borde ha haft det är man helt skuldfri. Motparten ska däremot ta fullt rättsligt ansavr för hur man känner sig dagen efter. Tossigt.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-02 21:53:00
ThomasWihlborg
Nä, naturligtvis kan man inte anmäla sig själv, man får skylla sig själv. Om du verkligen menar att man inte har ansvar för sin sexualitet kan jag nog inte nå dig. Ansvar tar man genom att tänka efter före. Brister man i ansvar ska det leda till påföljd.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-02 22:01:00
CMO
Du svamlar. Att ha ansvar för sin sexualitet är en klyscha. Vad betyder det? Man har väl ansvar för alla sina handlingar, sexuella eller inte.Har man försäkrat sig om att motparten är med på noterna har man tagit sitt ansvar så långt det är rimligt.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-02 22:29:00
ThomasWihlborg
Klart man är ansvarig för allt man gör, nu diskuterar vi sexualitet. För mig finns ingen "god tro" ursäkt jag ser det som ett sätt att smita. Med sådana ursäkter smiter man både från sig själv och andra antagligen.
Laddar...