Sanningen om oss 40-talister

Inlägg #1: Postat: 2005-11-02 20:30:00
Janne B
Steno. När du och jag kom ut med vår "fina" socionomexamen fick vi erfara att våra chefer ofta inte hade studentexamen, ja kanske inte ens realexamen /högstadiet.Många av dem tog saken helt lugnt och uppskattade att vi kom in med lite nya kunskaper. Många fortbildade sig hela livet. Men det fanns också chefer som hade "socionom-frossa".
Inlägg #2: Postat: 2005-11-02 20:31:00
Janne B
Det var inte alltid så lätt att anpassa sig till detta. Likadant var det i politiken.Även där slog utbildnings-revolutionen igenom på 1970-talet...Det kunde svida.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-02 21:19:00
GunnarL
Steno, så Du anser att alla väl utbildade, arbetslösa ungdomar i dag - som med all rätta är besvikna på att de inte behövs på arbetsmarknaden - är att betrakta som latoxar? Trots att de inte vill någonting hellre än att få ett jobb?
Vad är Du för en självgod typ egentligen?
Inlägg #4: Postat: 2005-11-02 21:35:00
Solen
eTt bra försvarstal,men faktum kvarstår ju som sagt.Det finns ju inga jobb.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-03 09:55:00
steno
Stämmer helt Janne.Mottagandet av utbildade personer var negativt på många håll och de kunde mobbas ut. TCO-förbunden var värst i sitt akademikerhat.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-03 09:58:00
steno
Till Gunnar: Jag vänder mig bara mot dem som kritiserar och är avundsjuka på 40-talisterna. De senare stjäl inga jobb, de underlättar att unga får jobb. Arbetslösheten är ett gissel inte minst genom att den skapar missämja mellan människor
Inlägg #7: Postat: 2005-11-03 10:06:00
bloggeri
Att vända sig mot fel fiende 40-talisterna är klassiskt i tider när den poltiska medvetandenivån är noll hos ungdomen. Varför inte vända sig mot politiker och direktörer, de riktigt skyldiga till arbetslöshet och bostadsbrist? Varför inte demonstrera, ockupera 16-rumsvåningarna på Östermalm som är till salu för 25 miljoner? Aldrig har ungdomar varit så lata och omedvetna som idag.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-04 09:13:00
Mikael Jacobson
bloggeri: Sen är det ju lite så att idag får många politiskt medvetna ungdomar tidigt lära sig att ingen lyssnar på vad de har att säga, kommer själv ihåg hur försök till sansad dialog med "vuxenvärlden" ignorerades, några av min hemkommuns politiker lovade inofficiellt, bäst att inte ha några dokument som kan leda till att man tvingas stå för vad man sagt att bekosta 1/3 av en skatepark för 8-9 år sen, förmodligen väl medvetna...
Inlägg #9: Postat: 2005-11-04 09:16:00
Mikael Jacobson
...om att de passat bollen tillbaka till ungdomar som aldrig skulle klara av att fixa fram de resterande 2/3 av pengarna samt på egen hand starta en klubb krävdes för löftets skull och en lokal krävdes också för löftet. Och när vi sen åkte skateboard på gatorna så klagades det istället på att vi förstörde räcken på trappor och vi fick skulden för allting som gick sönder i centrum under något år.. "Söndersparkad fontän?! Jävla skateboardåkare!"
Inlägg #10: Postat: 2005-11-04 09:19:00
Mikael Jacobson
Så det är nog inte det att ungdomar inte försöker engagera sig i frågor som berör dem så mycket som att de snabbt blir bortdribblade av den tidigare nämnda "vuxenvärlden" vid varje försök, och då infinner sig nog snabbt en känsla av att det inte ens är värt att försöka...
Inlägg #11: Postat: 2005-11-04 13:12:00
Banestyrelsen
8-10. Jag känner inte igen mig. När jag gick i gymnasiet 1998-2001 hade elevrådet rätt att ge förslag på vilken nyans av vinrött skoluniformens slips skulle ha. Så visst kunde vi elever påverka frågor som direkt angick oss.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-04 13:25:00
Banestyrelsen
Det är synd att landets skolledningar främst verkar inspirerade av iranska presidentval. Budskapet blir: "Vi litar inte på er, men ni är lättlurade och vi är mesiga, så vi försöker komma undan med att ge er en illusion av inflytande varigenom vi samtidigt övertygar oss själva att vi stödjer demokratiska processer." Sluta hyckla, gubbtjyvar. Det finns en fullt legitim anledning till varför man inte bör bry sig om ungdomarna: de vet ingenting och de kan ingenting. Säg som det är.
Inlägg #13: Postat: 2005-11-04 13:44:00
Janne B
Grundproblemet med skoldemokrati är väl att ingen lärare eller övrig personal vill vara på en arbetsplats som styrs av omyndiga personer..Skttebetalarna utanför skolan vill nog heller att deras skattekronor ska förvaltas av tobåringar. //Så därför blir nog inflytandet i nivå med att välja färg på gardinerna.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-04 13:51:00
Banestyrelsen
Ni 40-talister är den första generationen riktiga mesföräldrar. Ni har kramat era ungar för mycket och gjort aga olagligt. Hur ska ungar bli smarta och "politiskt medvetna" om de inte får smäll när de gör dumma saker? Ungar ljuger vanemässigt men är för dumma för att fatta att vuxna ser rakt igenom dem. Är man för mesig för att slå uteblir kopplingen "göra bort sigsmärta". Skyll er själva att era barn växt upp till idioter, era hippies.
Inlägg #15: Postat: 2005-11-04 13:52:00
Banestyrelsen
Min far slog mig när jag klantade mig och titta vilket praktexemplar jag har blivit.
Inlägg #16: Postat: 2005-11-04 14:01:00
Banestyrelsen
13. Det var det jag menade - omyndiga personer - men jag uttryckte mig dåligt. Från elevernas perspektiv är problemet dock främst att elevrådet blir något av en kuliss. Elevrådsval blåses ofta upp till något stort och viktigt: "det är viktigt att göra sin röst hörd, nu har du chansen att påverka" osv. Tomma ord. Bättre att vara ärlig än att låtsas att man bryr sig om elevernas åsikter. Det finns ju en god anledning kunskapsklyftan mellan enskild elev och samlad skolledning.
Laddar...