|
Inlägg #41: Postat: 2005-11-02 23:48:00
|
|
Franklin |
Kan inte annat än hålla med GunnarL här. Innan globaliseringen slog igenom på allvar fanns en slags nationell stolthet hos företagen. Man värnade om det svenska och tog ansvar för den byggd man agerade i.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-11-02 23:48:00
|
|
Franklin |
Forts. Idag är de flesta företag en mix av aktieägare från världens alla hörn och även om företagsledningen finns i ett visst land finns fabriker eller filialer utspridda i hela världen. Den nationella stoltheten och samhörigheten med byggden och de anställda har bytts ut mot en enda kärlek;
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-11-02 23:50:00
|
|
Franklin |
Forts. Det är mot denna verklighet många unga kämpar idag. Även om du är beredd att ta ett skitjobb så finns det inget. Och de som finns är inget du kan försörja dig på utan timanställningar och 25 procentare. Utan jobb får du ingen erfarenhet, och utan erfarenhet får du inget inget jobb.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-11-02 23:50:00
|
|
Franklin |
Forts. Då skaffar du dig en svindyr utbildning, men den duger inget till utan kontakter och erfarenhet. Det du har kvar är skulder, i bästa fall en projektanställning, ett vikariat eller ett sommarjobb. Men du kan inte ta lån, du kan inte slå ner dina bopålar eftersom du kanske tvingas flytta. Hela din existens hänger i luften. Och det är därför många unga mår skit idag. Hoppet är borta.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-11-02 23:56:00
|
|
Franklin |
Slutligen: Sedan finns ju den där lilla klicken som haft turen att födas med rätt efternamn och i rätt bostadsområde. De som glidit på en räckmacka hela livet och aldrig behövt balansera på kanten mot avgrunden. Och konstigt nog är det alltid dessa, som aldrig själva behövt ta ansvar för sina liv, som vill göra det ännu sämre för oss andra.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-11-03 08:00:00
|
|
Banestyrelsen |
Per W. sv 1-2: Generationsperspektivet silas fram direkt. Du snackar läderfåtölj, men med "garanterad fulltidstjänst" menar jag som 80-talist helt enkelt ett jobb. Har svårt att tro att det 1971 inte existerade några tillfälliga inkomstkällor tills något bättre dök upp - du vet, som i dag? Jag gick arbetslös i nio månader innan jag började studera. Sökte 200 jobb och det fanns inte ens kroppsarbete. Kan du relatera?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-11-03 08:22:00
|
|
west-d |
Per W. Jag ställde några frågor till dej igår, & hopps få svar på dem idag..Det jag tycker fruktansvärt illa om är kriminella & droger, tyvärr ligger du i gruppen som jag inte tycker om. För övrigt tycker jag om människor & försöker ha bred syn vinkel på mycket.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-11-03 08:30:00
|
|
west-d |
Per w. Det är möjligt att du ,& flera, inte tycker jag passar in här, jag andvänder sällan FINARE ord vilket jag tycker är lite "komleks", symtom, att titt som tätt & upplysa läsare om sin utbildning på flera olika sätt kan jag se det som patetiskt.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-11-03 08:41:00
|
|
west-d |
Per w. Att hänvisa mej att "låna" till studier var för mej lika simpelt som att köpa knark. Du ska ha klart för dej att jag inte är i behov av pengar el. studier. Jag har läst här hur så kallade bildade människor & på andra ställen tro sej vara mer än för alla andra. Jag känner MÅNGA bildade människor i bla släkten.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-11-03 08:50:00
|
|
west-d |
Per w. Kanska du lider av avendsjuka, sådana är jag van vid, det är många som är det på mej & min släkt, om du vill prata "riktig" status så gör vi det. Men det är inget jag gillar, att skryta har alldrig varit min el. släktens behov.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-11-03 08:53:00
|
|
peter_ |
west-d, det var en plump och usel kränkning från Per W och det är bra att du inte bara sväljer med god min. Det är intressant och ledsamt att se hur folk beter sig när de kan vara anonyma, när de kan smita från platsen. Se bara i trafiken hur kaxiga en del är i sin plåtburk för att sedan med gasen i botten dra där ifrån.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-11-03 08:56:00
|
|
peter_ |
Det är starkt att visa att du tog illa vid dig och stå upp för din rätt till ett respektfullt bemötande. Nu får vi väl vänta och se upp Per är stor nog att be om ursäkt. Annars har HAN nog förlorat mångas respekt.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-11-03 09:10:00
|
|
west-d |
Peter. tack, man får tycka vad man vill men då tex kritiserar någon bör man oxå ta den diskutionen men det behöver inte leda till någon "lösning", för mej är han just nu en feg råtta. Nu ska jag följa min son till sin dagliga versamhet...Hej så länge.
|
| |