|
Inlägg #41: Postat: 2005-11-01 13:45:00
|
|
Janne B |
39 Peter/ Fint att du säger till om du blivit lite ledsen. Jag vet inte riktigt varför. Men jag ska vara uppmärksam på mina framtida formuleringar.DU hör givetvis till dem som GER mig mycket./ Jag citerar din grundfråga överst"är det en rimlig rättighet? Jag är inte så säker på det." Allt vad vi sedan skrivit bygger ju på denna moraliska fråga. Du är en tillgång och jag kan vara surgubbe de dagar jag har ont i öronen..
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-11-01 13:49:00
|
|
peter_ |
Det var ett vänligt svar. Tack för de uppmuntrande orden!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-11-01 16:19:00
|
|
JSK |
Alkohol är en farlig och beroendeframkallande drog. Det råder det inget tvivel om. Frågan är om det blir bättre av att drogen hanteras av brottslingar på en illegal marknad. Det är nämligen det som blir resultatet om alkoholen förbjuds. Redan idag har vi en stor svart marknad, och då har vi ännu bara infört en för hård reglering och beskattning. Med totalförbud blir 100 procent av marknaden svart, precis som i USA under förbudstiden eller dagens narkotikamarknad.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-11-01 16:21:00
|
|
JSK |
De som eventuellt slutar dricka vid ett alkoholförbud är inte de som missbrukar drogen, utan de som tar ett enstaka glas någon gång då och då.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-11-01 16:31:00
|
|
peter_ |
Ja, just det 44. Man kan dock inte kasta in handuken och låta supandet utvecklas fritt. Jag håller med Unto S om att införsel och försäljning ska vara kontrollerad. Jag tycker även att skatten ska vara hög med principen att förtäringen ska bära kostnaderna för samhället. En hög beskattning kan mycket väl motverka just det syftet, men jag vill ändå försöka hitta en sådan lösning.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-11-01 16:32:00
|
|
bloggeri |
När det gäller droger är experterna rätt eniga. Om människan nödvänditvis måste ha en drog, och vi idag hade att välja mellan marijuana och alkohol, hade alkoholen klassats som knark och marijuana släppts fri. En alkoholist abstinens påminner om heroinistens, och den dödliga dosen är låg.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-11-01 18:01:00
|
|
west-d |
Jag har sett en hel del människor som blivit beroende av "våra" olika droger. Har varit på flera besök där kvinnor fått LVM & LVU i åldrarna 18-44 år,nu menar jag inte bara över dagen. Vi har firat små barn som fyllt år mm som har kommit för att hälsa på sina mammor några dagar.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-11-01 18:08:00
|
|
west-d |
fort nr 47. De kvinnorna lärde jag känna lite, visst fanns de som jag tyckte lite bättre om & de lite mindre. Men de flesta ville bli fria från sitt beroende, några rymmde för att de ville fortsätta,för de finns faktiskt oxå.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-11-01 18:14:00
|
|
west-d |
fort nr 48. Flera av dem var oroliga att soss skulle sluta att betala deras vård,vilket oxå ibland hände fast de skött sej. De fick då ge sej av, rätt ut isamhället, ingen eftervård.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-11-01 18:24:00
|
|
west-d |
Det finns ingen anledning ett diskutera olika drogers farlighet, ingen drog är varesej nyttig,nödvändig mm. Som jag ser det är det stor anledning att få människor/unga att förstå att livet går att leva utan droger.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-11-01 18:33:00
|
|
west-d |
Det "klagas" på våra lagar "de funerar ju ändå inte", om lagarna var "hårdare" mer vård, fungerande efter vård, kommunledningarna tog sitt ansvar och inte "blunda" för värkligheten osv kan mycket bli bättre.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-11-01 18:38:00
|
|
peter_ |
Håller med. Jag tror rent av att ska man hålla alla kulörta lyktor brinnande så är det en helt annan väg man ska ta. Jag tror att det handlar om att modigt möta livets krav. Inte fly från det som är jobbigt. Inte fylla tomrum med droger. Om sorgen och smärtan slår följe ibland så acceptera deras sällskap och välkomna dem. De har något viktigt att ge dig. Vara sann.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-11-01 18:48:00
|
|
west-d |
Peter. Av de som får-fått vård klarar sej ca 12 från sitt missbruk, det är fruktansvärt. Det bevisar för mej i alla fall att lagar mm är i stort behov av "hårdare" krav vilket oxå är bra för missbrukarna, jag har sett att typ bestraffningar tex. komma försent till morron mötena är efektiva.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2005-11-01 18:54:00
|
|
peter_ |
Jag tror dig. Obs, min kommentar beträffande att ta en annan väg refererade till vad vi borde försöka uppmärksamma våra ungdomar på, som alternativ till droger.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2005-11-01 19:03:00
|
|
west-d |
peter. Det är inte lätt när vuxna är så glada i droger. Ena stunden gör de reklam för alkohol, senare reklam för att förhindra langning& med berusade unga som råkar illa ut.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2005-11-02 19:43:00
|
|
JSK |
peter_: Du skriver att vi inte kan låta supandet utvecklas fritt. Det utvecklas redan fritt. Varken skatter, regler eller totalförbud har någon större effekt på alkoholisters konsumtion. De dricker redan maximalt. Det är annat som styr konsumtionen. Ännu högre skatter och hårdare reglering leder bara till att den svarta marknaden växer på bekostnad av den vita. En legal och måttligt beskattad alkoholmarknad är inte att ge upp.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2005-11-02 20:00:00
|
|
peter_ |
OK, jag menar: passivt se på när supandet ökar. Jag vill att supandet finansierar sina egna kostnader. Kanske det inte går med höga skatter, men jag är inte övertygad om det. Jag är heller inte säker på att vi med skattemedel ska fixa så att det finns snabb vård för alla alkoholrelaterade skador. En levertransplantation kostar väl ca 1 miljon. Självförvållade skador av rökning, supning, droganvändning och kanske även olämpliga matvanor skulle helst finansieras med privata försäkringar.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2005-11-02 20:03:00
|
|
peter_ |
Skador under idrottsutövning kan jag tänka mig att vara med och betala. Idrott är bra för individen och samhället. Kanske idrottandet på sätt och vis finansierar sina egna kostnader genom att de som idrottar förmodligen totalt sett kostar samhället mindre i form av sjukvård och sjukskrivningar, gissar jag.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2005-11-02 20:14:00
|
|
peter_ |
De alkoholister som ber om hjälp ska få det, men det är de som måste göra jobbet. Man kan bara försöka skapa goda förutsättningar för de som vill göra något åt situationen. De andra super ihjäl sig. Jag ger inga bidrag för att de ska kunna upprätthålla sitt missbruk. Begår de ett brott under inflytande av sin drog eller för att kunna droga ned sig så ska de åka i fängelse.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2005-11-02 20:45:00
|
|
west-d |
Du ska på en resa men tyvär är flyget inställt, piloten kraftigt bakfull, det blir buss. Fy så simpelt, men får väl duga. Föraren rökade hasch för en vecka sedan.Skulle det varit okej ?
|
| |