Tankar om alkohol

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2005-11-01 11:39:00
Janne B
Läkarens första fråga till en patient borde vara:"Hur tänker du lösa detta problem?".Sedan resonerar man sig fram till en lösning grundade på gemensamma kunskaper och erfarenheter. Det vanliga är ju att patienten lägger sin dåliga hälsa på doktorns bord. "Var så god och lös mina stressproblem mm".Det finns problem som benbrott etc. som läkaren ska lösa själv.
Inlägg #22: Postat: 2005-11-01 11:41:00
Leif-Arne
Hej Janne. Jag är själv en stor missbrukare av JSB. Tänk att få sätta sig i bästa fåtöljen och spela Goldberg v. med GlenG. senare inspelning. Den inledande Aria där han spelar nästan plågsamt långsamt men med en precision som är övermänsklig. Sedan ala påföljande variationerna, trots att jag kan stycket nästan utantill samma eufori över varje tons självklarhet. Amen.
Inlägg #23: Postat: 2005-11-01 11:41:00
peter_
Ja, jag tror att det blivit ganska vanligt.
Inlägg #24: Postat: 2005-11-01 11:41:00
Janne B
Men vi vet att de flesta hälsoproblem är livsstilsproblem.Så jag går inte till doktorn med min fettma utan jag käkar "nyckelhålsmat" till 90 .Hjälper inte det så lär inte doktorn kunna hjälpa mig heller.// Steg ett i varje behandling borde vara att ta i tu med alla slags gifter, droger men jag vet att frågor om detta sällan kommer upp vid läkarbesök. Kanske beroende på att läkaren stress-dricker själv.
Inlägg #25: Postat: 2005-11-01 11:43:00
peter_
Var 22 en ironisk kommentar?
Inlägg #26: Postat: 2005-11-01 11:46:00
Backman
Janne B skrev: "Kanske beroende på att läkaren stress-dricker själv."

Hehe det där var bra skrivet.. Och väldigt sant.. Jag blir lika förvånad varje gång jag besöker ett sjuk-hus och ser läkarna stå och bolma cigg på utsidan..
Inlägg #27: Postat: 2005-11-01 11:46:00
Leif-Arne
25 Jag skulle aldrig ge mig in på att ironisera över JSB, mycket annnat kanske.
Inlägg #28: Postat: 2005-11-01 11:53:00
west-d
Janne.Förstår hur du menar. Men då det gäller olika medciner för tex, oro,ångest så behöver det inte vara fel att andvända det,naturligtvis på vettigt sätt, för många är det en stor hjälp att fungera på flera sätt. Många behöver bara äta dessa preparat en kortare tid för att tex få nya krafter mm. Alla dessa medeciner är inte beroendeframkallade,det är en "myt",man skall ej häller döma personer som behöver den hjölpen.
Inlägg #29: Postat: 2005-11-01 11:53:00
peter_
Ironisk kommentar till ovanstående kommentarer, vilket du nog förstod.
Inlägg #30: Postat: 2005-11-01 12:47:00
peter_
Hoppsan jag såg inte att 22 gällde 20. Det finns givetvis olika fall av "verklighetsflykt". Det kan tex vara mycket "avkopplande" med en joggingtur eller ett bastubad med åtföljande dopp i en kall nordisk sjö. Men det ser jag som uppbyggligt, rekreerande och positivt.
Inlägg #31: Postat: 2005-11-01 13:04:00
Janne B
28 Det är skönt med dig Westerlund att du alltid tolkar mig så positivt du kan.Mot vissa måste man hela tiden ha garden uppe,måste vara så himla utförlig.Men vi är tydligen lite "telepatiska" som det skrivs om i en helt annan artikel.// Till er andra kan jag säga att vad som är ironiska och icke ironiska kommentarer övergår mitt ringa förstånd.Så det är bara att vara avspänd.
Inlägg #32: Postat: 2005-11-01 13:09:00
Janne B
27 L A/ Det gläder min själ att den dag jag inte längre kan se på TV eller kan finga på tangenterna här, så kan jag ändå lyssna på musik, gärna J S B.Jag har en hörselnedsättning, den kan bli värre men det mesta av musiken når fram ändå.Tillräckligt för att både fröjda mig och lugna mig.Om detta kan en lite avlagd diakon bara säga : Halleluja jag fröjdas i anden.. Ja
Inlägg #33: Postat: 2005-11-01 13:14:00
peter_
Intressant att se hur olika olika saker tolkas.
Inlägg #34: Postat: 2005-11-01 13:15:00
Janne B
Under mina år som socialarbetare upptäckte jag tidigt att i familjer där föräldrarna drack mycket, så verkade detta väldigt olika på barnen.Hade de fyra barn så kunde man vara nästan säker på att en blev helnykter och en tidigt utvecklade missbruk. Var det det äldsta barnet eller det yngsta som blev nyktert? Ja det var faktiskt olika fast jag tyckte att det borde varit lika.Även i familjer med två barn kunde jag tydligt se att de drog åt olika håll..
Inlägg #35: Postat: 2005-11-01 13:17:00
peter_
...och hur man kan använda språket.
Inlägg #36: Postat: 2005-11-01 13:23:00
Janne B
I frikyrkofamiljer såg jag liknande, inga jämförelser i övrigt.I barna- skaran blev en frommare än föräldrarna, som regel den yngsta.Som stannat hemma längst.Medan äldsta barnet som flugit ut fort, ofta hade en mycket självständig attityd till föräldrarna "budskap".
Inlägg #37: Postat: 2005-11-01 13:24:00
Janne B
Mycket sällan har jag sett att sådana syskon bytt spår, växlat livslinje efter 20-årsåldern.// Nu har jag mest erfarenhet av de gamla lugna samfunden.Jag kan tänka mig att barn som vuxit upp i intensiva pingstförsamlingar har haft det jobbigare med "övertalningsförsök" osv. Ja jag vet att många flyttat hemifrån fort för att slippa "trycket". Hoppas nu att alla som läser detta kan skilja på Missionskyrkan, Pingstkyrkan och amerikanska sekter.Annars är mitt resonemang kört.
Inlägg #38: Postat: 2005-11-01 13:29:00
west-d
Janne nr 31. Om du inte driver med mej om att jag tolkar dig positift, så kan det bero på flera saker bla jag har ganska bred syn vinkel försöker förstå människor, mycket olika erfarenheter av massor viket du oxå har, & flera andra här.
Inlägg #39: Postat: 2005-11-01 13:32:00
peter_
Janne B. Jag har aldrig haft något att klaga på din stil och jag blir lite ledsen av din kommentar 31. Nu är det ju inte entydigt vem du kritiserar och det kanske inte är helt juste, men givetvis lite säkrare. Dock, som sagt, jag har aldrig haft något att klaga på din stil, så jag tycker du är lite orättvis.
Inlägg #40: Postat: 2005-11-01 13:42:00
peter_
Däremot finns det andra som har som stil att ge förklenande omdömen om sina meningsmotståndare och mot dem har jag garden uppe. Kanske missförstår jag ibland, men jag säger ifrån då jag tycker att någon är oförskämd. Om det inte var illa menat så klaras det nog snabbt ut.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...