|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-01 10:01:00
|
|
west-d |
peter. Visst kan jag oxå "ta" vin osv, men det är mycket mycket sällan liksom min man, då anses man som en tråkig människa. Och allra hällst om man som ung festade rejält, sällan nån som förstår att man ej har det intresset längre.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-01 10:04:00
|
|
west-d |
peter. Om det är en rimlig rättighet, vet inte det är ju lagligt med den drogen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-01 10:08:00
|
|
Backman |
Peter_
Människan har en benegägenhet att vilja berusa sig historiskt sett.. Jag tror att våra politiker skall börja se i lite andra vyer. Och helt enkelt ställa sig frågan: Varför väljer folk att tillföra en dryck/substans som förändrar tillståndet. Jag tror att det är den vägen man får ta till för att lyckas.. Historskt sett så har inte förbud osv gjort att vi supit mindre..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-01 10:12:00
|
|
peter_ |
Jag är helt emot en större frihet att bruka andra droger. Jag ifrågasätter rätten att bruka alkohol, pga av alla samhällsproblem det för med sig.
Jag borde tänka mer på hur jag beter mig som föredöme för ungdomar. Jag ska försöka bättra mig. När jag träffar någon som inte vill dricka så brukar de nästan be om ursäkt. Jag brukar då på alla sätt uttrycka min sympati för deras ställningstagande.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-01 10:12:00
|
|
Backman |
Arbetslöshet,utanförskap,fattigdom. Höga krav på individen, som leder till stress.. Är den världen vi skapat bra för oss människor? Kanske ställer dagens samhäller för stora krav på oss, kanske är det därför så många tar till droger/alkohol?
Var folk lyckligare förr? Det är många frågor bakom supandet/drogandet..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-01 10:17:00
|
|
peter_ |
Det handlar nog dels om att man oreflekterat faller in i ett beteendemönster. Mer uppmärksamhet skulle behövas kring det. Det handlar nog i andra fall om behov av verklighetsflykt och bristande insikt i exvis känslor av smärta och obehag som en viktig signal från kroppen att lyssna till och ge den tid och plats de pockar på och viktig del av utvecklings- och mognadsprocessen. Sedan finns det säkert en del som snabbt utvecklar ett beroende av rent biologiska orsaker.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-01 10:23:00
|
|
peter_ |
Kraven på människan ökar. Det tror jag med. Verktygen att tolka och förhålla sig till sin kropps och psykes reaktioner under olika påfrestningar brister, vilket leder till en stark negativ stress i somliga fall. Naturliga reaktioner upplevs som hotfulla och obegripliga och man väljer flykt och förträngning.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-01 10:26:00
|
|
west-d |
Det är möjligt att samhället har för stora krav, men jag annser inte det är en orsak till bruk av att ta till olika droger ej häller om man har problem av olika slag, då skulle jag varit en aktiv missbrukare i dag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-01 10:31:00
|
|
peter_ |
Det gäller nog i synnerhet om man utsätts för alltför stora påfrestningar i unga år, särskilt för de som inte är sedda i sin omgivning. Enda möjligheten att överleva för det lilla barnet kan nog då vara att gömma så långt in bakom föreställningar och attityder att det kan bli kanske omöjligt att ta sig ut igen. Det tar säkert oerhört mycket energi under uppväxten och vuxenlivet att upprätthålla attityderna, som alltså kanske, i grund och botten, är ett litet barns skydd mot en alltför hård värld.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-01 10:36:00
|
|
peter_ |
Jag tror att livets krav alltid varit hårda, men på olika sätt. Vår beredskap att möta det moderna samhällets påfrestningar släpar efter. Att välja att ta till droger är ett stort individuellt misstag och felbedömning.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-01 10:44:00
|
|
peter_ |
I sammanhanget kommer jag att tänka på tendensen att se alla tillstånd av obehag som sjukskrivningsberättigande, i stället för att man utgår ifrån att personen tar itu med sin situation och förändrar den på eget initiativ. Det är fel väg att gå. Obehag och smärta är en naturlig del i mognad och utveckling.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-01 10:44:00
|
|
peter_ |
Den dag man blivit för bekväm eller trött för att leva och tar till bag-in-box supande, överdriven porrkonsumtion osv inte bara stannar man i utvecklingen utan utvecklas i en osund riktning där man får alltmer behov av bortförklaringar, syndabockar, medel för verklighetsflykt osv.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-01 11:04:00
|
|
west-d |
I många fall till att börja med droger beror på det sociala arvet, men det gäller inte alla fast de flesta tror att så är. Tex mina föräldrar har jag alldrig sett berusade, någon enstaka gång togs nån öl. Det finns barn som ofta sett sina föräldrar berusade, men fick själva ej de problemen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-11-01 11:16:00
|
|
peter_ |
Håller med.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-11-01 11:22:00
|
|
peter_ |
En kommentar till mina svar 11-12:
det har alltid funnits politiker som försökt slå mynt av lockelsen att skylla sina egna tillkortakommanden och slippa ta ansvaret för konsekvenserna av sina val på yttre faktorer och, i synnerhet, andra grupper. Ett exempel är hur nazisterna erbjöd den befriande förklaringen att det tyska folket var utsatta för en konspiration från "Juden".
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-11-01 11:25:00
|
|
peter_ |
Man fick då en bortförklaring och syndabock. Väl där vara denna syndabock användbar för allsköns behov av avreageranda som åtföljdes av nya bortförklaringar som att "Juden" var en undermänniska, biologiskt sämre och så småningom idén att det är en välgärning att utrota densamme. Många anhängare var nog inte bokstavstrogna, men tyckte att det låg mycket sanning i påståendena och ändrade omedvetet, i små steg, verklighetsuppfattning. Det blev möjligt med utrotningsläger.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-11-01 11:28:00
|
|
west-d |
Det är möligt att det kan finnas personer som läser om våran syn på olika droger & kanske tycker vi kan hålla oss på andra "sidor" än här på sourze, men enligt mej är det viktigt att info. mm kommer ut på andra "sidor" oxå.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-11-01 11:29:00
|
|
peter_ |
De psykologiska mekanismerna finns alltid där att försöka exploatera och det är allas ansvar att reagera när sådana tendenser dyker upp. Alltför många människor är mottagliga och benägna att göra vad som helst utom att ta itu med sina dåliga vanor, fördomar och bekvämlighet.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-11-01 11:31:00
|
|
peter_ |
18 var en fortsättning på 16.
Kommentar till 17:
håller med även här.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-11-01 11:34:00
|
|
Janne B |
Det finns pensionärer som är så svårt stressade att de måste ta lugnande. Varför? Ja en del har så gott om tid att lyssna på all världen elända i radio och TV så de blir stressade av det./ Jag hör nästan dit, så jag bestämmer vissa dygn att nästan helt bara lyssna på klassisk lugn musik. Gud signe P2. Världen får sköta sig själv utan min empati ;- Sedan orkar jag igen.
|
| |