Inlägg #81: Postat: 2005-11-05 11:45:00
|
Janne B |
Vilken verklighetsuppfattning har denna kvinnliga pastor? Vilken uppfattning om det andliga? Låter väldigt oklart. Dagens Nyheter den gamla hednatidningen utser Dag Hammarskjöld till Helgon i dag. Kan vem som helst utse helgon./ Ja detta var ett försök att säga något om verklighetsuppfattningar/För mig är det viktigt att inte säga emot någons upplevelse av t.ex.myrstackar. Men att diskutera åsikter gör jag gärna.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2005-11-05 11:50:00
|
Janne B |
För nästan 20 år sedan dog en liten tvåårig dotter i mina armar.Hennes livslåga hade flämtat länge.En påsk fick jag reda på att hon var dödsdömd.Sedan slocknade hon på sommaren,,Jag känner henne ännu i mina armar,för jag bar henne så mycket. Min sorg sitter fortfarande på något vis i mina tomma armar. Det är min upplevelse och verklighet denna dag. Men vetenskapligt sett en dårskap.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2005-11-05 11:58:00
|
Janne B |
Judar påstås ha en rätt förnuftstpräglad eller intelektuell syn på sin religion. Man kan ha en väldig tro symboliserad med skruvlockar och mycket annat. Men man kan också vara "kulturjude". Det vill säga uppskatta alla slags familjära traditioner och även gå till synagogen några ggr om året. Utan Jahve. Sedan alla grader däremallan förstås, det har tydligen accepterats under årtusendena. Ledarna kräver sammanhållning men inte "rätt"tro.
|
|
Inlägg #84: Postat: 2005-11-05 12:03:00
|
Janne B |
Det är väl ungefär där som vi svenskar befinner oss nu. Vi går till de gamles gravar av olika skäl och med olika upplevelser.Men ingen vill stå utanför kulturen. Kanske den lilla lågan på graven symboliserar den lilla flämtande tro som medelsvensken har. Ingen betraktas som skrymtare eller farisé för att han går på adventsgudstjänster och inget annat.Svenskkyrkans kollektiva tro...har blivit privat.
|
|
Inlägg #85: Postat: 2005-11-05 19:43:00
|
CMO |
69/ Kör för det, Sunny. Även om jag normalt är emot att man hittar på egna betydelser på ord eller snävar av betydelsen på dem vilket bloggeri försöker sig på i akt och mening att visa sig på styva linan. Tur det finns skyddsnät för dumdristiga debattörer.
|
|
Inlägg #86: Postat: 2005-11-05 20:12:00
|
Sunny |
CMO Ja i mitt fall gäller det ingen styv lina som du förstår utan en känsla som dear de två begreppen för mig. Ateist kontra agnostiker.
|
|
Inlägg #87: Postat: 2005-11-05 20:15:00
|
Sunny |
Ja i mitt fall gäller det ingen styv lina som du förstår utan bara en känsla som delar de två begreppen ateist-agnosiker i mitt inre.
|
|
Inlägg #88: Postat: 2005-11-05 20:21:00
|
Sunny |
Janne: Vi bär båda väldigt fysiskt minnet av våra döda små flickor. Liksom du så kan jag känna hennes doft o hur hennes små armar runt min hals rent fysiskt efter alla år. Men jag har ingen grav att gå till: du har förmodligen läst "En urna med aska" här så du vet varför? Kram Sunny
|
|
Inlägg #89: Postat: 2005-11-05 20:27:00
|
Sunny |
Men Jan: djur kan visst ångra sig samt förmedla saker till varandra. De kan varna flocken i det vilda med olika läten osv. Som husdjur kan min äldre hund bli jättetrött på att valpen inte låter katten vara i fred trots att den fräser ifrån: ett läte den äldre hunden respekterar. Han morrar till o vad han säger vet jag inte men den lille flyger in under bordet förskräckt medan kattan belåtet sträcker ut sig i soffan..ifred!
|
|
Inlägg #90: Postat: 2005-11-05 20:46:00
|
Sunny |
West Jag har tittat o tittat i tråden men hittar inga inlägg till mig här?? Du har skrivit 47 till COM o 75,77 0 79 till Janne. Var frågar du mig någonting?
|
|
Inlägg #91: Postat: 2005-11-05 22:28:00
|
Janne B |
88-89 Sunny/ Inga invändningar,du har större erfarenhet av djur. Minns när moder Margit hade dött och vi syskon skulle bära ut Urnan till hålet i marken. Lilla syster A som alltid stått Margit "krävde" att få bära Urnan. Detta var så viktigt för henne att hon därvid sade några väl förberedda goda ord.En liten andakt vid urnsättningen...vilket jag var så tacksam för.Så underbart olika kan vi vara vid en urna.
|
|
Inlägg #92: Postat: 2005-11-05 22:41:00
|
Sunny |
Jag tänker att den där urnan ska följa oss föräldrar när det är dags? De yngre syskonen har lovat att fixa det.
Ja djur är på många sätt smartare än vi kanske tror.
Men West har en poäng när hon påpekar att Disney o liknande har en tendens att "förmänskliga " djuren? Vi är lika men ändå är vi en helt annan art eller bode jag säga ras?
|
|
Inlägg #93: Postat: 2005-11-05 22:49:00
|
Janne B |
Ja för mig är det angeläget att ganska noga beskriva hur olika djur och människor är, jag tror båda parter tjänar på det. Människor har val och ansvar även om vi kan diskutera hur stort det är. Du kan ta ett totalansvar för dina djur Sunny, men de kan bara hjälpa dig i begränsad omfattning.
"DE så icke , ej heller skörda de" stod det i min gamla Bibel.
|
|
Inlägg #94: Postat: 2005-11-05 22:58:00
|
Sunny |
Nej inte sår de men de skördar faktiskt av nauren de med. De betar o de fiskar etc. De sprider fröna i sin avföring fåglar o de pollinerar våra blommor men detta gör de ju inte avsiktligt utan i sin kamp för överlevnad o det är snararae naturens lagar som tvingat växter o djur att leva i symbios med oss människor.Men att förmänskliga dem är att inte respektera deras egenart.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2005-11-05 22:59:00
|
Sunny |
Men eftersom en hund använder sig av mycket mera kroppsspråk än människan så ser
man lättare på den vad den känner. De är dåliga lögnare kanske man kan säga?
|
|
Inlägg #96: Postat: 2005-11-05 23:05:00
|
Janne B |
Det var nog kombinationen att först medvetet så och sedan medvetet skörda som jag tänkte på. Allt handlar ju om Universums märkligaste konstruktion, den mänskliga hjärnan.Som ger ett Medvetande. Som vi använder till att försöka lura ut alla Universums märkvärdigheter. Inget djur är i närheten av detta.
|
|
Inlägg #97: Postat: 2005-11-05 23:06:00
|
Janne B |
Viktor Rydbergs "Tomten" grubblade på varifrån människobarnen kom och vart de sedan tog vägen. Tomten själv var kanske en "evighetsfigur" men hans frågor har människor nog människor ställt sig i X antal år?
|
|