|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-30 15:21:00
|
|
Friskytten |
Därför att det svårt både att reta sig på och egentligen tycka någonting om ett folk med munter språkmelodi som använder sin fritid till att "gå på tur" och inte riktigt kan reda ut hur deras nyrika stat ska göra med alla oljepengar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-30 16:45:00
|
|
Lars Nilsson |
Jag är rätt säker på att vi svenskar uppskattar finnar, norrmän och danskar mer än vad dessa uppskattar svenskar. Det är tex oerhört sällan man hör en svensk säga något ofördelaktigt om Danmark och danskar. Men akta Dig vad man hör danskar tycka om Sverige och svenskar. Det är minsann ingen ljuv musik!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-30 16:51:00
|
|
Friskytten |
Jo, det kan nog vara så. I alla fall på ytan. Men sedan är frågan om vad som är storebrorskomplex och vad som är verklig uppfattning. Det borde någonstans finnas statistik som visar hur många procent nordbor som turistar i de andra nordliga länderna. Dessa siffror kanske kan ge en del. ;
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-30 16:53:00
|
|
Lars Nilsson |
När det gäller Danmark, så skulle jag nästan vilja säga att vi svenskar har en för ljus och mysig bild av landet. Trevliga, obyråkratiska, jovialiska, lättsamma och livsnjutande. Spritförsäljning överallt och trevligt värre. Men faktum är att tex byråkratin ofta är värre än i Sverige och organisationen i och av företagen mer stelbent och inte sällan olik den strikta amerikanska varianten. Och inte heller saknas en förbudsmentalitet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-30 16:55:00
|
|
Janne B |
2 Nilsson/ Ja detta är min erfarenhet också. Men gnabbet med norrmännen är mer ömsesidigt skämt. Jag tror inte att Norge och tidigare Finland kände sig ockuperat av Sverige. Vi måste nog hitta ett mjukare ord. Våra grannar har ju erfarenhet av vad "riktig ockupation" är för något.Ekonomisk utsugning, personförföljelse, materiell förstörelse osv.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-30 16:58:00
|
|
Lars Nilsson |
Men det roliga är att när man diskuterar det här med danskar så tror dom i allmänhet att Sverige är 100 ggr mer byråkratiskt. Och då frågar man sig vad man fått det ifrån? Svaret man får är: Ni har ju Systembolag!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-30 17:03:00
|
|
Lars Nilsson |
Vi tycker således att danskarna är obyråkratiska på grundval av att det finns sprit att köpa i matbutiken och danskarna tycker Sverige är ett byråkratiskt helvete på jorden för att man måste köpa brännvin på Systemet! Där ser man vad spriten kan ställa till med när det gäller uppfattningar broderländer emellan!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-30 17:13:00
|
|
Lars Nilsson |
Men allvarligt talat så vet vi svenskar väsentligt mindre om Danmark och Norge än vad dom vet om oss. Tidigt så kunde tex stora delar av Norge och Danmark se svensk TV och det har betytt en del. Och att vi är störst i Norden förstås. Samtidigt så har den svenska journalistiska bevakningen av våra grannländer varit minst sagt usel. Det var tex först när Norge, till följd av oljan, blev ett rikt land som den blev något så när. Danmark och Finland är fortfarande vita fläckar i mångt och mycket.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-30 22:52:00
|
|
Friskytten |
Tack för utförliga svar och synpunkter. Det viktigaste av det som nämnts tycker jag dock är den skandalöst obefintliga bevakningen i media av överiga nordiska länder. Har flera gånger mailat stora tidningar och undrat om detta. Fått undvikande svar, som väntat...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-31 09:54:00
|
|
Janne B |
Ja vi har för eländigt dålig mediabevakning av grannarna. Danska serien "Monopol" var ett lyft. Sedan kom Riket och Mordkommissionen går ju. Plus det spelet omTVfabrikören "Krönikan" ja. Jag tycker att dessa serier sammantaget speglar en dansk mentalitet rätt bra. Men vi har absolut inget motsvarande från Norge och Finland. En Ibsen var tredje år kanske?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-31 20:59:00
|
|
GunnarL |
Har vistats ganska mycket i Danmark och instämmer med Lars Nilssons analys. Men jag bor ju också i Småland där många danskar köper hus eller fritidshus. Efter en liten tid här så förändras deras attityd gentemot Sverige och svenskarna markant. De är väldigt positivt överraskade - och det understryker ju den negativa attityd de hade från början.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-31 21:01:00
|
|
GunnarL |
Finnarna känner jag inte så mycket till. Har dock jobbat ihop med en del och det har varit helt friktionsfritt. Problemet är väl språket, men där vi jobbade fönsterglasbruk räckte det med att kunna svära ordentligt när glaset "trasade" och då förstod vi varandra.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-31 21:02:00
|
|
GunnarL |
Norrmännen är mer lika oss svenskar än några andra. Har många riktigt goda vänner där.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-31 21:49:00
|
|
GunnarL |
Min äldsta dotter jobbade två år i Norge så vi träffade många norska ungdomar. Lite speciellt är deras fascination för Astrid Lindgren och hennes figurer. Varje gång hustrun och jag åkte till Norge fick vi ta med oss litervis med sockerdricka. Det finns inte där, men Emil i Lönneberga drack ju sockerdricka.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-31 21:51:00
|
|
Janne B |
13 Gunnar L/ När Malmbanan Luleå. Kiruna,Narvik skulle invigas för väldigt länge sedan så åkte flera riksdagsmän med.Några skånska riksdagsmän rapporterade tillbaka att norrmännen var överraskande lika "oss svenskar". Det är nyttigt med resor Gunnar.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-31 21:51:00
|
|
GunnarL |
Och när ungdomarna hade fest var det stående att min flicka skulle sjunga "Hu je da mej....". Hon var hemma med en norsk pojkvän och han ville bara se video med "Emil", "Bröderna Lejonhjärta" osv.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-31 21:54:00
|
|
GunnarL |
Norrmännen följer alltid oss svenskar med stort intresse. Som exempel kan jag ta att när de gör valutarapporteringen i radio så tar de med "svenska kronan", medan vi här nöjer oss med dollar och euro.
|
| |