|
Inlägg #21: Postat: 2005-11-02 23:00:00
|
|
CMO |
20/Enligt ditt resonemang måste man alltid utgå från att motparten har svagt hjärta, psykiska problem etc oavsett om de nekar till att ha det eftersom man lik förbannat är "ansvarig för sin sexualitet". Ergo man vågar aldrig ha sex mer pga att det blir oerhört riskabelt. kanske är det ditt syfte!?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-11-02 23:22:00
|
|
Biff |
Eftersom Thomas inte svarar på frågorna i mina inlägg är det nu officiellt att han insett hur galopperande dumt hans förslag var.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-11-03 07:07:00
|
|
ThomasWihlborg |
CMO, ja om man tror att man kan skada sin partner bör man avstå.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-11-03 07:39:00
|
|
ThomasWihlborg |
Biff, oavsett partnens eventuella medgivande måste man tänka själv före. Har skada skett, anmälts och konstaterats i rätten ska man dömas. I övrigt kan man ha vilket sex som helst. Bra att du pressar mig på vad ansvar är: Ansvar för sex kommer ur att man medvetet VÄLJER att ha sex, det är ingenting som bara händer. Klarar man inte att välja bör man söka medicinsk hjälp. Öm man tänker och väljer fel, kvarstår ansvar. "Hoppsan jag tänkte fel" är ingen ursäkt.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-11-03 10:24:00
|
|
Janne B |
23-24 Thomas W/ Du är alldeles glasklar och alldeles underbar.Kämpa på för ansvar och sunda vanor.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-11-03 10:26:00
|
|
Janne B |
14 ML/ Har du roligt med dina bokstavskombinationer? De är gravt oinformativa. MVH
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-11-03 10:44:00
|
|
peter_ |
Janne B, kanske du kan hjälpa mig att förstå hur TW kommer från åsikten att alla är ansvariga för sina handlingar, till att man även är ansvarig för hur en person i framtiden kan ändra uppfattning? Såvitt jag förstår så menar han ett sexuellt utbyte av normalt slag som sker på bådas fria vilja kan förvandlas till en våldtäkt efteråt om någon part senare ångrar sig. Glasklart? Inte för mig.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-11-03 10:54:00
|
|
Janne B |
27 peter/ Jag är inte talesman för TW men jag är säker på att han är beredd att fortsätta ett fint samtal om dessa frågor med dig. / Jag är inte säker på att du gjort en positiv sammanfattning.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-11-03 10:58:00
|
|
peter_ |
Jag tror naturligtvis inte att du är talesman för TW, men eftersom det är glasklart för dig så frågade jag dig hur du får ihop det. Jag har inte försökt sammanfatta vad han skrivit utan ifrågasatt en konsekvens som jag anser är absurd. Jag har frågat om jag tolkat honom rätt, men upplever inte att jag har fått svar. Det är skillnad på att kalla en person olika negativa saker och att kalla en ståndpunkt absurd.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-11-03 11:53:00
|
|
Janne B |
29/ Jag är uttröttad p g a en länge pågående öroninflammatiom, så jag klarar inga djupdykningar nu. Men jag är mycket glad över den seriösa debatt som pågår i detta ämne sex - ansvar. Var inte allt för bersviken på mig Peter.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-11-03 11:57:00
|
|
Biff |
Thomas, du verkar jämföra sex med att köra bil. Vad har du för syn på sex egentligen? "Ansvaret för sex" uppstår inte alls när man säger ja istället för nej. Att ha sex med sin partner innebär inga större risker än att äta frukost. Till skillnad från att sätta sig i bilen som alltså är farligt och därför kräver både körkort eget regelverk. Begreppet "ansvaret för sex" finns inte. Snarare är det ens "ansvar" att få partnern att må bra, vilket innebär att man gör som hon/han vill för stunden.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-11-03 12:04:00
|
|
peter_ |
Hej Janne B. OK. Beklagar öronbesvären!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-11-03 20:53:00
|
|
ThomasWihlborg |
Biff, Nå jag nämnde bara bilkörning som exempel på att uppsåt inte allt är ett rekvisit. Frukostätande kanske kan ha sina sidor? Skämt åsido, finns inga risker så finns inga problem. Men uppstog skada, så fanns det de fakto en risk. Det var ett fritt val att ta den risken, däri ligger ansvaret.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-11-03 22:15:00
|
|
Biff |
Thomas, du missbrukar begreppet "ansvar" fullständigt, är du medveten om det? Du kan aldrig få någon att vara "ansvarig för sex". Meningen är gramatiskt felaktig. Ordet "ansvar" går helt enkelt inte att användas på det viset. Förespråkar du att samlag ska ses som ett risktagande?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-11-04 05:29:00
|
|
ThomasWihlborg |
Frihet medför ansvar, d v s man har ansvar för konsekvenserna av sina fria val. Moraliskt är det så, jag pläderar för att det, när det gäller sex, även ska vara så juridiskt. Skada kan uppstå vid sex, d v s det föreligger en risk för skada. Riskens storlek är produkten av skadans storlek och skadans sannorlikhet.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-11-04 16:47:00
|
|
Biff |
Allting har risker. Bara för att du har läst i slaskpressen om våldtäkter haussar du upp riskerna med sex. "Ansvar" som juridisk term har en helt annorlunda innebörd, vilket du skulle veta om du var engagerad på riktigt och inte slaskpressanhängare. Dina tankar om ansvar moraliskt är för binära för att passa i verkligheten. Du verkar tro att en viss situation enbart har en form av ansvar. Så är det inte, ansvarsområdena svärmar omkring en och gränserna mellan dem är otydliga.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-11-05 05:43:00
|
|
ThomasWihlborg |
Jaha det är så du resonerar, för att slippa ta ansvar, antar jag?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-11-05 17:18:00
|
|
Biff |
Slippa ta ansvar för exakt vad? : Jag tar ansvar för en massa saker hela tiden och vissa ansvarsområden prioriterar jag före andra beroende av hur situationen ser ut. Du verkar tro att ansvar är lika med att be snällt och fråga först, vilket är en mesig och ointressant inställning. Jag å andra sidan anser att ansvar innebär att behandla andra som man vill bli behandlad själv i olika situationer.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-11-05 18:26:00
|
|
ThomasWihlborg |
Min åsikt är att ansvar är att stå för konsekvenserna av sitt handlande. När du skriver om prioriteringar menar du då att man gör sina fria val? iså fall är vi överens. Att ha sex är ett fritt val man gör, näastan alltid går det bra tror jag men går det snett så får man ta konsekvenserna.
Vill man inte det så bör man avstå.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-11-05 18:35:00
|
|
Biff |
Att ha sex är inte ETT fritt val. Det är en massa olika val som görs hela tiden under samlaget. Att bara "välja ja" till sex och sedan inte göra några fler val, är inte att ha sex. Att "välja ja" till sex innebär således att man inte ansvarar för alla val som görs av en själv och ens partner senare under samlaget. Ett samlag är ingen autonom enhet bortkopplad från resten av tillvaron. Var samlaget börjar och slutar är otydligt. Man kan därför omöjligt ansvara för alla tänkbara konsekvenser.
|
| |