Tankar om vårt våldtäktsbegrepp

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-10-30 16:37:00
ThomasWihlborg
Enhetlig och konkret kan vår nuvarande lagstiftning knappast kallas. En 13-åring anses inte vara barn om hon ser äldre ut, d v s en ren godtycklig bebömning.
Naturligtvis måste skada kunna påvisas. Dock bör inte förövarens rättssäkerhet sättas före offrets, eller hur?
Inlägg #2: Postat: 2005-10-30 16:58:00
Friskytten
Svara på inlägget i stället för att svamla. Menar du eller menar du inte att gränsen mellan samlag och brott ska bero på den ena partens framtida humör? Vidare kan herr mästerjuristen fundera på detta: En mycket ung flykting har begått eller blivit utsatt för sexbrott. Men födelesdata är okända för den unge. Hur ska domstolen agera?
Inlägg #3: Postat: 2005-10-30 18:01:00
Biff
Thomas, som sagt, svara gärna på mitt inlägg. För övrigt, vad menar du med att förövarens rättssäkerhet sätts före offrets? Vet du ens vad ordet "rättssäkerhet" betyder? Ett rättssäkert samhälle innebär konsekventa domstolar. Offrets "rättssäkerhet" ökar knappast om hon själv har makten att fastställa huruvida hon har blivit utsatt för brott eller inte. Sakerna har ingenting med varandra att göra.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-30 19:09:00
ThomasWihlborg
Till Friskytten, framtida humör har jag inte nämnt däremot menar jag att det går att konstatera om skada uppstått eller ej. Om födelsedata inte är kända så gör sexpartnern sin bedömning och domstolen sin förstås.
Till Biff, offret ska naturligtvis inte ha makt att själv avgöra om skada uppstått, det kräver i åtminstone svårare fall medicinsk expertis.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-30 23:17:00
Biff
Thomas, i så fall är det ingen praktisk skillnad mellan ditt förslag och förfarandet som gäller idag. När den medicinska expertisen konstaterar att övergreppet faller inom ramen för våldtäkt döms förövaren för det brottet om bevis finns. Men om offret, som i nyktert tillstånd varit med på noterna under samlaget, i efterhand ska kunna ändra sig och därmed i efterhand även förvandla mannen till en våldtäktsman: hur starka skäl ska hon ha för att hennes ändrade inställning ska accepteras tycker du?
Inlägg #6: Postat: 2005-10-31 06:55:00
susanna s
om vi nu ska ha en ångervecka för sex så ska det väläven innebära att män som varit otrogna mot sina flickvänner när de varit lite småfulla ska kunna anmäla sin tillfälliga parner för sexbrott eller är de tbara kvinnor som ska kunna knulla runt och sen ångra sig efterråt?
Inlägg #7: Postat: 2005-10-31 20:47:00
ThomasWihlborg
Biff, nej skillnaden är att jag menar att om skada har skett faller allt sex inom våldtäktsramen.
Susanna, generell ångervecka är inte vad jag avser, skada måste vara konstaterad. Könsneutralitet är självklart.
Knulla runt ska man bara kunna göra om man är beredd att ta ansvar för konsekvenserna.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-31 20:48:00
ThomasWihlborg
Biff, nej skillnaden är att jag menar att om skada har skett faller allt sex inom våldtäktsramen.
Susanna, generell ångervecka är inte vad jag avser, skada måste vara konstaterad. Könsneutralitet är självklart.
Knulla runt ska man bara kunna göra om man är beredd att ta ansvar för konsekvenserna.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-31 22:35:00
Biff
Thomas, även sadomasochismsex per definition då alltså? Om man ändrar sig i efterhand alltså..
Inlägg #10: Postat: 2005-11-01 05:44:00
ThomasWihlborg
Biff, ja man är ansvarig för sin sexualitet oavsett hur man har sex, kanske speciellt viktigt vid sadomasochismsex, Att en partner har gett sitt medgivande räcker inte man måste tänka själv också, man måste dessutom tänka rätt.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-01 16:30:00
Biff
Thomas, det där låter mest som retorik. Du bollar med ord så att det låter som argumenten är goda. Men vad du egentligen skriver i svar 10 betyder absolut ingenting alls. För vad innebär det i praktiken att "tänka rätt"? Hur får man folk att "tänka rätt" samtidigt som de inte får hindras att "tänka själva"? Låter som totalitarism enligt mig, och det är enligt grundlag inte tillåtet.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-01 16:38:00
Biff
Är det "feltänk" om ens partner vill bli piskad av en så kallad niosvansad katt så att huden rispas, och man gör honom/henne till viljes? Ska detta anses vara brottsligt om partnern nästa dag ångrar sig? Och ska rätten verkligen ha med människors privatliv att göra i så stor utsträckning? Är inte grundtanken med vårt statsskick att det offentliga ska hålla sig borta från enkildas liv så mycket som möjligt?
Inlägg #13: Postat: 2005-11-01 16:49:00
Janne B
Grundtanken med sociala civiliserade statsskick är att staten, samhället även ska kunna skydda utsatta i en familj.// Att piska någon så att skador uppstår eller riskeras är mentalt sjukligt. Långt från humanism. Man ska skydda sin medmänniskor. Inte utsätta dem för faror.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-01 18:06:00
Michael Lundahl
Janne B, ditt svar 13 visar på att du är gravt oinformerad om BDSM. Jag föreslår att du informerar dig bättre innan du yttrar dig i frågan igen... dels för att förhindra att du yttrar ytterligare pinsamheter för det är vad svar 13 är och dels för att undvika att du sprider onödiga fördomar vilket även det är vad svar 13 är.
Inlägg #15: Postat: 2005-11-01 18:12:00
Biff
Janne, att skydda enskilda från staten innefattar även rätten att kunna förutse lagars tillämpning och därmed inte godtyckligt riskera att förvandlas till en brottsling på grund av ett agerande som man "själv tänkte" var "rätt tänkt". Man ska framför allt skydda sina medmänniskor mot offentliga maktorgan som tror sig kunna avgöra vilka åsikter och beteenden som är "sjukliga" eller inte.
Inlägg #16: Postat: 2005-11-02 19:51:00
ThomasWihlborg
Varje vuxen människa är ansvarig för eventuella konsekvenser av sin sexualitet. Det borde vara ett krav i ett civiliserat samhälle. Att inte ta ansvar är att uppträda ociviliserat. Är det kravet uppfyllt kan man sex på vilket sett som helst.
Inlägg #17: Postat: 2005-11-02 22:20:00
Biff
Vad menar du med "ansvarig" egentligen? Du bara rabblar ordet fram och tillbaka som om det skulle ha en universiell betydelse. Är man "ansvarig" om ens partner under en vild orgasm råkar slå huvudet i sängkanten och få hjärnskakning? Är det en "eventuell konsekvens" av ens sexualitet? Och vem ska avgöra huruvida det är eller inte är det? Det är envars rätt i ett civilicerat samhälle att inte ständigt tvingas ta ansvar.
Inlägg #18: Postat: 2005-11-02 22:24:00
CMO
17/ Eller om motparten har svagt hjärta och kolar vippen under akten.
Inlägg #19: Postat: 2005-11-02 22:34:00
Biff
Thomas, för övrigt, du svarade inte på min fråga om hur frivilliga skador som kan uppstå vid bdsm ska riskera att klassas som brottsliga eller ej. Det tycker jag är väldigt oansvarigt gjort av dig. Är du en ocivilicerad rackare kanske?
Inlägg #20: Postat: 2005-11-02 22:35:00
ThomasWihlborg
Ansvar är inte farligt - ansvarslöshet är ofta livsfarligt. Har man sex med en som har svagt hjärta, så tar man väl för sjutton hänsyn till det?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...