Öppet brev till Lars Nilsson

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2005-10-26 23:52:00
Patrick G
Men jag har aldrig riktigt förstått hur svenska politiker resonerade när man tog emot en av världens största invandringsvågor räknat i relation till befolkningen - speciellt när värdsamhället var så kompakt homogent till att börja med.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-26 23:56:00
Patrick G
Men tack för att ni gjorde det! Och Sverige är idag ett mycket roligare land än när jag först kom 1983. Fast jag får hålla med Amnesti om konsekvenserna av EU:s barirärer.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-26 23:59:00
Patrick G
Och moraliskt ser jag inget försvar för att ytterligare begränsa invandring så länge Sverige exporterar krigsmaterial till konfliktområden som skapar flyktingar. Är vi redo att ta emot fler irakier eller en våg av syrianer? Enligt Svenska Freds har militära exporterna till USA ökat reellt sedan invasionen av Irak.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-27 02:34:00
stålis
Delsyfte är nog fel ord, men delförklaring vore rätt. Fast det motivet är perifert. Mer en station på vägen så att säga mot en mer "isolationistisk" hållning. Hade jag förblivit interventionistisk/nykonservativ om Bush och Israel haft en tydligare restriktiv eller selektiv hållning till invandring till väst? Selektiv invandring till Israel råder som bekant. Hoppas inte, men vems motiv är rena? Jag misstänker dock att jag i likhet George Will & Bill Buckley hade hoppat av i halvtid så att säga.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-27 02:38:00
stålis
Men mitt brev var inte en fullständig bikt. Som många andra är jag ombytlig, ett rov för tillfälliga känslor. Minns att jag kände sorg snarare än hämndkänslor inför anfallet på Afghanistan, men ansåg det oundvikligt. Som morfar blir man sentimental, och jag tänkte på småkillarna som vinkade mot CNN-kamerorna på Kabuls gator ca en vecka för invasionen av Afghanistan.
Upptäckte att jag inte var så hökaktig längre.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-27 02:41:00
stålis
Sedan tycker jag att du resonerar fel om invandring. Bara för att du är invandrare är det inte omoraliskt om du kommer till slutsatsen, att ditt nya land liksom ditt gamla behöver en paus. Man kan ju inte av medlidande med världens fattiga
skapa allvarliga problem för sitt eget land. Allt med måtta. Lagom som vi svenskar säger. Fattigdom och krig måste kunna lösas på andra sätt.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-27 09:19:00
Unto S
Ståhlman: ”Lagom som vi svenskar säger.” Jag säger också ”lagom” men ändå kallar du mig invandrare och inte svensk.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-27 15:18:00
stålis
Jag kallar dig finne. Orsak: utseende, födelseort. Å andra sidan, din snacksalighet är inte finsk. Minns ett skämt i Economist om vad EU-medlemskapet inneburit för Finland. Förr tittade finnen i marken när han pratade med någon, nu tittar han på den andres skor. Ett framsteg.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-27 15:25:00
Janne B
Finland är ett ruskigt land. Där har de blandat raser så ingen ordning återstår. Svenskar, finnar, karelare, ingemarländare, ryssar, tornedalingar, kvener, samer etc. Ett land utan hopp och framtid om man är rasist.Framför dig kan det stå en person som talar perfekt svenska och ändå är purfinne. Samt tvärtom. I gränsområdena mellan det finska o svenska finns det massor av folk med svenak förnamn och finska efternamn. Samt tvärtom.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-27 15:29:00
Janne B
Jag fråga en äkta finne en gång varför han hade svenskt namn. "Ja men jag har ju gått i svenska skolan i Wasa" sa han. Av Pekka hade det blivit Per osv. Ska världen bedras på dette viset? Det är 200 år sedan sedan Finland blev fritt från Sverige. Ändå så står de svenska vägskyltarna kvar. Får man vara hur slö som helst?
Inlägg #11: Postat: 2005-10-27 15:41:00
GunnarL
10/ Janne B, Finland är ju faktiskt fortfarande tvåspråkigt. Jag vet inte om det stämmer, men jag har sett en uppgift om att Wasa är den kommun i världen som har högst andel svenskspråkiga. Finland har ju inte haft vår nivå på invandring så det kanske är riktigt.
Inlägg #12: Postat: 2005-10-27 15:59:00
Leif-Arne
10 Det är inte bara Finland som är tvåspråkigt. Sverige öster om Kalix älvdal är ursprungligt finskspråkigt. Dessutom Är nordsamiska officiellt minoritetsspråk. Norge är officiellt tresråkigt.
Janne, om majoriteten i en ort i Finland är sv.språkiga står det svenska ortnamnet överst analogt gäller det omvända. Hustruns släkt var bedrövade då Hanko hamnade över Hangö.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-27 16:01:00
Leif-Arne
I många stycken gäller att den svenskspråkiga minoriteten i Finland vårdar det svenska språket mer omsorgsfullt än "vattusvenskar". Den finlandssvenska litteraturen är livaktig.
Inlägg #14: Postat: 2005-10-27 16:02:00
CMO
Hyvä päivä! Finska är inte ett "språk" det är ett läte.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-27 16:03:00
GunnarL
12/ Är Norge trespråkigt? Jag kände bara till bokmål o nynorska. Räknar Du då med samiskan också? I så fall bör ju även Finland räknas som trespråkigt.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-27 16:14:00
Leif-Arne
12 Jo det är samiskan som är det tredje. Du har rätt att skriva till mindigheter på samiska och få svar på samiska. Sant att även Finland bör räknas som trespråkigt. Förutom finska och samiska räknar vi i Sverige även romani och juddisch som officiella minoritetsspråk.
Inlägg #17: Postat: 2005-10-27 16:21:00
Janne B
Vårt samtal har väl hamnat under fel rubrik, som så många gånger förr.Men då jag 1962 kom till Umeå förstod jag att Wasa var helsvenskt, så till den grad att de ytterst få finska barnen gick i svenska skolor. Andra fanns inte. Egen teater mm Liknade förhållanden efter hela kusten. Vid Helsingfors Åbo finns fortfarande socknar och stadsdelar som är så där 90 svensktalade. Jag hör namn på dem i radion ibland men minns ej.
Inlägg #18: Postat: 2005-10-27 16:26:00
Janne B
Efter hela kusten finns svenskspråkiga tidningar som Vasabladet, Åbo Underrättelser, Huvudstadsbladet mm. Det tog många år innan Sanomat och andra tog upp konrurrensen./Bokutgivningen var länge större än den finska. Den första finska ordboken samt grammatiken ska ha kommit mycket sent. Vem vet mer? Åbo Akademi vårdar den gamla finlandssvenska lika noga som Islänningarna vårdar sitt gamla språk
Inlägg #19: Postat: 2005-10-27 16:26:00
Leif-Arne
17 Det är väl så att de flesta socknar i Finland där man har fötterna i Östersjön av tradition talat svenska. Där finns även statsdelar i centrala Helsingfors där man reder sig utmärkt med "vit mans språk". Däremot har andelen svenskspråkiga mininskat från ca 8 till någonstans 4- 5.
Inlägg #20: Postat: 2005-10-27 16:28:00
Leif-Arne
Finlands mest presigefulla handelshögskola är svenskspråkig Sv handelsh. "Hanken". Åbo räknades länge som det näst presigefulla uni i Sverige.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...