Öppet brev till Lars Nilsson

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2005-10-26 22:05:00
CMO
13/ Då återstår ändå frågan hur de ska bli "mogna" och hur länge de ska vänta innan bloggeri tycker att de kan få enchans till samma frihet han själv njuter av. Libanon som har en mer splittrad befolkning än Syrien har ju redan haft sitt inbördeskrig.
Inlägg #22: Postat: 2005-10-26 22:09:00
stålis
Mitt brev till Lars redovisar så ärligt som möjligt alla de faktorer som tillsammans fick mig att för första gången i mitt 56-åriga liv gå emot amerikansk utrikespolitik. Så ärligt att jag fullkomligt struntade i om de skulle väcka farhågor om dittan och dattan hos vissa. Är så trött på politisk oärlighet - speciellt efter den senaste Bosse Ringholm-affären, då förståsigpåarna i TV beter sig som gamla romerska augurer och försöker tolka tecknen. Fy fan, som Unto brukar klaga.
Inlägg #23: Postat: 2005-10-26 22:09:00
CMO
Jag vet inte varför det skulle vara omöjligt att en samlande demokratisk figur skulle kunna ta Syrien ett stort steg i demokratins riktning. Den största icka arabiska gruppen i Syrien är kurderna på ca 10 och landet är till ca 90 muslimskt 72 sunni så risken för inbördeskrig verkar inte uppenbar.
Inlägg #24: Postat: 2005-10-26 22:10:00
Calle Z
bloggeri svar 16. Hur känns det? Sviker minnet dig? "Syrien är inte moget för demokratiska experiment ännu". Tro mig? Nöjet är helt på min sida. När du så cyniskt och kallhjärtat önskar att ett folk skall få fortsätta att leva under tyrannstaternas villkor. Du har gjort bort dig och bekännt färg. Så enkelt är det.
Inlägg #25: Postat: 2005-10-26 22:14:00
CMO
forts/ Visst kan demokratisering vara både långdragen och blodig. De flesta i USA tycker att den amerikanska revolutionen och senare inbördeskriget inte var ett för högt pris för demokratin även om det krävde mycket blod och tog lång tid.
Inlägg #26: Postat: 2005-10-26 22:21:00
Janne B
22 stålis/ Jag upplevde din skrivelse som väldigt rak och uppriktning, nästan en slags bekännelse. Du var säkert medveten om att den kunde både förstås och medvetet missförstås.Är man i övre medelåldern så är det omprövningens tid. Håller gamla ställningstaganden.? Varför tänkte jag så då? Vilken ståndpunkt håller 10 år framåt nu? Känn dig inte ensam. Du har en arme av omprövare omkring dig, därför att verkligheten ändras fort och hela tiden.
Inlägg #27: Postat: 2005-10-26 22:25:00
Lars Nilsson
Vore intressant att få veta av bloggeri vilka andra länder än Syrien som inte är "mogna för demokratin". Så han kan skjuta sig i båda fötterna, menar jag.
Inlägg #28: Postat: 2005-10-26 22:33:00
stålis
Svar 26. Tack Janne B. Jag har faktiskt tänkt på just det där med övre medelåldern som en omprövningens tid. Så är det förmodligen menat, eller så blir det bara så i alla fall.
Inlägg #29: Postat: 2005-10-26 22:35:00
stålis
Nej, film-tamj. Om ni ursäktar, så drar jag mig tillbaka till vardagsrummet och "Tecknarens kontrakt" - hyr-dvd. På återhörande i morgon.
Inlägg #30: Postat: 2005-10-26 22:44:00
Calle Z
Lars. Svar 27. Ge bara bloggeri tid, så kommer det säkert fram! Hans svar 7 är ju redan en klassiker! "Syrien är inte moget för demokratiska experiment ännu". Så talar en sann människovän och demokrat! Karln minns enligt egen utsago inte när han har kallat andra debattörer på Sourze för nedlåtande namn! Iof så förvånar det mig inte! Personer såsom bloggeri de avskyr en öppen och fri debatt! Censuren är deras bästa vän.
Inlägg #31: Postat: 2005-10-27 00:54:00
Calle Z
bloggeri. "Syrien är inte moget för demokratiska experiment ännu"! Ty så talade bloggeri! Så talar en sann demokrat! Alltid samma lögner och hyckleri! Varör ta debatten? Låt de vräka av sig sina åsikter! bloggeris svar 7. Vilken pärla!
Inlägg #32: Postat: 2005-10-27 07:11:00
Anna Veeder
CMO/3 bättre sent än aldrig: precis det tänkte jag också tre sekunder efter att jag skickat kommentaren...men det är ett bekant fenomen: när man bor här vänjer man sig faktiskt. Alldeles för snabbt. Det är de NYA krigen som oroar en.
Inlägg #33: Postat: 2005-10-27 07:14:00
Anna Veeder
Lars/5: den bästa pressen på arabiska och andra diktaturer är fria val i andra arabiska länder. Val under ockupation är bättre än inget men ändå rätt problematiskt. Det gäller både Palestina och Irak. Och ett fritt Libanon är en otrolig press på Assad.
Inlägg #34: Postat: 2005-10-27 07:19:00
Anna Veeder
Lars/5 forts: därför är Haririrapporten och uppföljning av FN-resolution 1559 hemskt viktig. Och att USA gör ett bättre jobb i Irak. Den största drivkraften för demokrati i arabvärlden är när människor kan säga: titta där har de fria val, varför kan inte vi ha det?
Inlägg #35: Postat: 2005-10-27 07:24:00
Anna Veeder
Bloggeri/13: att säga att ett land "inte är moget för demokrati" är fruktansvärt arrogant. Vadå moget? Var Japan och Tyskland mogna? Spanien? Portugal? Det är precis vad Mubarak etc säger till Bush så att han ska få sitta kvar.
Inlägg #36: Postat: 2005-10-27 07:32:00
Anna Veeder
Stålis/15: så du tycker det vore logiskt av Israel att kräva att judar får förflytta sig obehindrat, medan muslimer ska stängas ute från Europa/USA? Låter inte speciellt demokratiskt i mina öron, det låter som raslagar. Och även högerextrema israeler är rätt känsliga i sådana frågor, av synnerligen förklarliga skäl.
Inlägg #37: Postat: 2005-10-27 08:11:00
bloggeri
Calle Z tror uppenbarligen att han vunnit en poäng med Syrienfrågan. Idiot! Egentligen vill han inget högre än ett nytt krig, nu i Syrien. Ett inbördeskrig där araberna slår ihjäl varandra. Toppen. Alla vet att bombhögerns blodtörst aldrg går att tillfredsställa, de vill bara ha mer elände, blod och död.
Inlägg #38: Postat: 2005-10-27 08:15:00
bloggeri
I Zimbabwe har man offentliga val. Enligt Lars N är Zimbabwe därmed en demokrati. Man har ju val och val kännetecknar demokrati. Många anser att Mugabe, trots valen, ändå är en diktator. Hur går detta ihop?
Inlägg #39: Postat: 2005-10-27 08:17:00
bloggeri
Lars N måste ögonblickligen göra något åt situationen i USA. Igår hölls där 1000 olika demonstrationer mot Irakkriget. Det var väl "plakatvänstern" som var i farten? Har fortfarande inte fått svar på vad Lars N kallar amerikaner som är emot krig. Landsförrädare?
Inlägg #40: Postat: 2005-10-27 10:41:00
Janne B
33 Anna/ Ja valet i Irak är en enastående utmaning mot kringliggande diktaturer. Israel har haft val flera ggr när det varit nästan krigstillstånd. Heder åt israel för detta. Libanon med sin kämpande demokrati är givetvis också en nagel i ögat på varenda despot. tack Anna V
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...