Integrationsverkets livnäring

Inlägg #1: Postat: 2005-10-25 23:44:00
stålis
Det är ett klassiskt exempel som kallas "båten är full". Om man tar ombord en trettonde passagerare, så kantrar båten och alla dör. Sådan är verklighetens villkor. Invandrings- och asylpolitik får alltså inte bli
u-hjälp på hemmaplan.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-25 23:48:00
stålis
Jag har tidigare här försökt likna invandringskvoter vid antal passagerare som ett fartyg kan ta.
Vi har sådana kvoter färjor, för flygplan, bussar och bilar. De som inte släpps ombord upplever inte det som en kränkning utan som en fysisk gräns i en värld av fysiska gränser. Varför skulle invandring betraktas annorlunda, som ett slags moralspel
om godhet kontra ondska, där de som tycker "rätt" får sola sig i glansen av sin moraliska "godhet"?
Inlägg #3: Postat: 2005-10-26 03:08:00
Janne B
Stålis/ Du ser ju att mitt resonemang inte riktigt håller. Antal passagerare kan man fastslå men inte antalet personer som kan leva i ett land. Om alla som kommer hit antingen har ett jobb eller utbildar sig för jobb då kan vi ta hit massor av folk.Men läget sedan tio år är ju att allt fler ska dela på en kaka som inte växer.Det är allt för få "bagare" bland de som flyttar in. Samtidigt som vi har en mer hemmagjord arbetslöshet
Inlägg #4: Postat: 2005-10-26 03:13:00
Janne B
En mängd kommuner har erkänt att de inte har fonderat pengar för framtida pensioner,främst utflyttningskommuner. Företag som flyr Sverige, har de betalt in avgifterna? Hur kommer då pensioner och senare åldringsvården att se ut. Ja fattigare. Arbetslösa flyktingar ska en dag ha pension, ofta förtidspension. Ja denna ekvation går helt enkelt inte ihop, även om ingen av oss har exakta siffror.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-26 05:02:00
stålis
Mycket bra synpunkter. Du bevisar att det faktiskt går att fastslå antalet personer som kan leva i ett land. Ekonomin sätter ramarna eller taket för det. Naturligtvis kan vi inte tillåta invandring som minskar kakan ytterligare. Den måste växa först. Och rimligen borde de flera hundratusen arbetslösa, över miljonen om vi räknar den dolda arbetslösheten, först komma i fråga för de nya jobb som måste skapas.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-26 05:04:00
stålis
Vi kan inte tillåta en jättearmé av perment arbetslösa, bidragsförsörjda i produktiv ålder. Tvivlar på att import av baltiska byggjobbare skapar dynamiska effekter som genererar nya jobb åt svenskar utan jobb. Men jag kan ha fel, eftersom jag inte är nationalekonom.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-26 05:05:00
stålis
rättelse: "permanent", inte "perment" ;-
Laddar...