Inlägg #1: Postat: 2005-10-25 20:33:00
|
Anna Veeder |
Det är ett argument som alltid framförs av den israeliska högern - om arabstaterna så månar om en palestinsk stat, varför förklarade de inte en mellan 49-67? Tror att förklaringen ligger i att Jordanien ju till väldigt stor del består av palestinier, som inte har fulla medborgerliga rättigheter.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-25 20:39:00
|
Anna Veeder |
Dessutom tror jag att på den tiden krävde araberna fortfarande hela Palestina, och att föreslå bara Västbanken som palestinsk stat var lika med förräderi mot de palestinska flyktingarna. Och Jordanien ville säkert behålla Jerusalem med de heliga platserna.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-25 20:45:00
|
Anna Veeder |
Vänstern tenderar också till att inte kritisera arabstaternas behandling av de palestinska flyktingarna, eller brott mot mänskliga rättigheter i de palestinska områdena som begås av palestinier eller någon av de palestinska säkerhetstjänsterna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-25 20:46:00
|
bloggeri |
Se där avslöjar Anna Veeder hur Lars N sprider högertankar från när och fjärran. Vore förresten intressant att få Lars N:s förklaring till varför USA i 50 års tid inte har befriat Kuba? Enligt bombhögerns ideologi måste detta vara tjänstefel. Har kanske Kuba inte tillräckligt med naturrikedomar för att vara värt ett litet offer på "demokratins" altare?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-25 20:48:00
|
Anna Veeder |
Men den Israelsympatiserande högern är precis lika närsynt när det kommer till israeliska övergrepp, så det blir nog 1-1 tyvärr. Som tur är finns det både palestinier och israeler som har lite mer nyanserad syn, ska försöka skriva om flera sådana i fortsättningen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-25 20:50:00
|
Janne B |
2 Anna V/Precis så minns jag också saken. Araberna krävde Allt ut med Israel. Det fanns inget att förhandla om. /Samt vänstern har varit heltyst om Arafats övergrepp, gäller även Sverige.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-25 20:51:00
|
Anna Veeder |
Snälla Bloggeri, höger och vänster är inte fula ord. Det är på sin höjd ett rätt svagt uttryck för politiska åsikter. Leve den extrema mitten.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-25 20:51:00
|
bloggeri |
Anna Veeder. Där tror jag du har fel. Med den definition sourzehögern har på "vänster" måste till denna "vänster" räknas organisationer som Amnesty och Human Watch. Dessa har kritiserat arabiska övergrepp i flyktinglägren. Liksom man kritiserat Israels självklart. Och USA:s givetvis. Och Sveriges, såklart.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-25 21:48:00
|
Anna Veeder |
Jag vet inte vad Sourzehögern är, och jag tycker att höger och vänster ofta är alldeles för luddiga begrepp. Men jag tycker INTE att Amnesty och Human Rights Watch är "vänsterorganisationer"! Mänskliga rättigheter är inte en politisk åsikt, det handlar om folkrätt. Tror också att just dessa organisationer utger sig för att vara politiskt neutrala, eller?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-25 21:59:00
|
Anna Veeder |
Bloggeri: skulle gärna vilja se SSU hålla seminarium i ämnet "Dödsstraff och rättspraxis i Palestina" och Folkpartiet hålla en diskussionskväll om "Administrativhaft i Israel". För att vända lite på det.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-25 22:08:00
|
Lars Nilsson |
Svar 1-3. Ligger en del i vad du säger. Arabstaterna ville ju köra ut israelerna i havet och då spelade väl västbanken inte så stor roll i det hela. Men å andra sidan var palestinierna många i Jordanien och hade framförallt stor makt fram till åtminstone 1973, då Arafat kördes ut, så lite konstigt är det att det inte hördes några krav. Inte ens från supporterskaran i väst.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-25 22:13:00
|
Janne B |
9 Anna/ Visst är det så, dessa organisationer jobbar ju efter FN-stadgan , inte efter höger vänster.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-25 22:16:00
|
Lars Nilsson |
Arafat ansåg ju också i det längsta att Israel inte skulle existera. Efter kriget 1967 erbjöd sig Israel ensidigt att lämna Västbanken och Gaza i utbyte mot fred, vilket förkastades av den angripande arabiska sidan vid Arabförbundets möte i Sudans huvudstad Khartoum. Arafat missade aldrig att missa en chans till fred. Så 1973 var det färdigt igen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-25 22:20:00
|
Lars Nilsson |
Men det tog ända till 1988 för Arafat att erkänna Israels rätt till existens. Och för det fick han mycket skäll. Även av supportrarna i väst.
|
|