IQ - ärftligt eller ej?

Inlägg #1: Postat: 2005-10-25 05:13:00
stålis
Varför har kineserna haft en så fantastisk civilisation som t o m låg långt före västerländska civilisationer när det gällde boktryckarkonst och krutets uppfinning? IQ-relaterat? Klimat-relaterat?

Länk: isteve.com
Inlägg #2: Postat: 2005-10-25 05:17:00
stålis
Borde läsa klart David Landes "Wealth and Poverty of Nations" som för ett intressant resonemang om klimatet och geografins betydelse för länders och nationers utveckling och rikedom. I boken citerar han personer från topikerna som anmärker hur klartänktare de blir under sina besök i tempererade klimat. Han menar också att utvecklingen av amerikanska södern till centrum för rymdindustri inte hade varit möjligt utan luftkonditionerings genombrott på jag tror 50-talet.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-25 05:20:00
stålis
Afrika och tropikerna med alla tropiksjukdomar och sin värme är så människofientliga miljöer att de håller invånarna där nere.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-25 05:21:00
stålis
Men detta förminskar förstås inte de fynd rörande skillnader i alleler som jag refererar till i en annan tråd här. Läs den liksom artikeln av John Derbyshire som kommenterar dessa fynd, på ytterligare en annan tråd!
Inlägg #5: Postat: 2005-10-25 10:12:00
Janne B
Kina är ett så vidsträckt land att det har alla slags klimat. Subtropiskt i söder och himla kallt uppemot Tibet.det är också väldig skiullnad på nederbörd, jordförhållanden osv.Samma skillnader som i USA-Canada skulle jag tro./ Det finns ju områden där all uppbyggnad raseras "vart femte år" av antingen regn eller torka katastrofer. Folk i dessa områden har inte tagit ett steg uppåt på 100 år.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-25 10:15:00
Janne B
Tänk att vara tonåring och leva söder om Sahara och höra av de vuxna att öknen bara breder ut sig.Svälten ökar. Söker de sig till grönare trakter söderut blir de genast förföljda av folk som bor där och som försvarar sin egen relativa välfärd där....
Laddar...