Äntligen pigavdrag?

Inlägg #1: Postat: 2005-10-24 20:37:00
GunnarL
Det är den lösning facket vill ge våra ungdomar. Mycket egendomligt att det är svårt att få ungdomar fackligt engagerade!
Inlägg #2: Postat: 2005-10-24 20:41:00
GunnarL
Och det skall betalas genom skattesubventioner. Man kan förmoda att fackpamparna kommit upp i en inkomstklass där man tycker det är naturligt att man slipper städa själv. Och kom inte dragande med att vi får våra arbetsplatser städade! Det är inte skattesubventionerat.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-24 20:44:00
steno
Det jobbar trots allt ett par, tre miljoner i Sverige. Många är tyvärr arbetslösa. Hemtjänster är en liten åtgärd som kan ge minst 10000 jobb för de som vill jobba med det.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-24 20:46:00
steno
Jag börjar misstänka att det hos en del arbetslösa finns en rädsla att de skall kunna bli anvisade ett sådant arbete. Det är för få jobb för att risken för dessa kan bli så stor. Fortsätt vänta
Inlägg #5: Postat: 2005-10-24 20:59:00
GunnarL
Steno, jag kan visst acceptera att ungdomar tar skitjobb ett litet tag i väntan på bättre. Men det skall inte genomföras någon systematisk skattesubventionering som gynnar de bättre ställda i samhället. Och jag upprepar: ett sådant förslag bör i alla fall inte komma från facket. Där borde man ha lite visioner: Kanske starta löntagarägda företag eller liknande när privatkapitalisterna flyttar utomlands.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-24 22:03:00
magnolia
Klart att det finns olika uppfattningar även inom samma fackförbund, en sådan här artikel är ofta en försöksballong. Tidigare var det Timbro som lobbade för förslaget men att avståndet mellan dem och sossetoppen kan vara mindre än man trott har vi ju sett förr.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-24 23:00:00
Åke Holm
För 18 år sedan jobbade jag ibland extra på Tomteboda Postterminal, paketavdelningen. Jag blev med tiden kompis med en man från Syrien. Han hade bott i Sverige i sju år, var svensk medborgare, hade en doktorstitel i fysik, samt läst till sig en ingenjörstitel i Sverige. Senast jag mötte honom för ett år sedan jobbade han fortfarande på Tomteboda. Paketavdelningen.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-24 23:22:00
Janne B
Media berättar i kväll om en ny lag som nästa år kan ge oss 30.000 nya officiella flyktingar. De som nu är gömda i torp och kyrkor etc. Det gör det inte lättare att komma fdrån Tomteboda. Kalla fakta berättade i kväll om hur omöjligt det är att få ens en ratad bostad om man heter Sultan eller Ali eller,,,
Inlägg #9: Postat: 2005-10-25 09:18:00
steno
Alla fackförbund är egoister vilket framgår av artikeln.LO-fackens förslag "hushållsnära tjänster" inkluderar sk rotavdrag, reparationer och ombyggnader av bostäder och villor. Fundera på varför Byggnads, Elektrikerna och Målarna står bakom förslaget! I Finland har liknande avdragsreform främst gynnat rotavdrage
Inlägg #10: Postat: 2005-10-25 09:19:00
steno
Sedan är det naturligtvis så att om flera kommer i arbete gynnar det konjunkturen, de som har avlastning hemma kan jobba mer, nyckelpersoner sysselsätter som bekant många flera osv
Laddar...