Äntligen pigavdrag?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-10-22 23:39:00
Sunny
Ämnet du tar upp är som vanligt engagerande o aktuellt: Ja angeläget. Kanske man kan konstruera en variant där man medelsvennson får dra av medan gamla o handikappade med låg inkomst får sin hjäp avgiftsfri? Jag menar: Man kan ju behovspröva botsadbidrag så varför inte städavdrag?
Inlägg #2: Postat: 2005-10-23 09:39:00
steno
Visst kan man differentiera avdragen liksom avgifter, driva städfirmor i privat eller offentlig regi, rentav utöka hemtjänsten så att alla som vill och betalar kan erhålla de
Inlägg #3: Postat: 2005-10-23 14:16:00
Janne B
Socialstyrelsen brukar rätt regelbundet konstatera att behövande inte får den hemtjänst som de borde få.Först så blir de tilldelade 10 tim i veckan. Men personalen räcker inte till så det blir i stället 7 timmar i veckan.Ibland är ockå kommunens pengar"slut" så då sker ytterligare indragningar. Ni läser om detta alla skulle jag tro. I det läget borde gamla och handikappade ha rätt att leta reda på någon arbetsvillig själva, och få en god del av lönen via kommunen. Nu är ju situation helt låst.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-23 14:19:00
Janne B
I det stora hyreskvarter som jag bor finns det en rad personer som inte får den hjälp som de behöver plus en mängd arbetslösa damer, samt några herrer. Det stiger en helig vrede i mig att detta inte ska gå att lösa på något vettigt sätt. Fy fadderullan för våra fyrkantiga och omänskliga system.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-23 14:43:00
steno
Det tycks behövas ett granskningsprogram på bästa sändningstid som får politikerna att göra något. Själva tycks de inte ha någon uppfinningsförmåga, bara fast i gamla låsningar
Inlägg #6: Postat: 2005-10-23 15:12:00
magnolia
Även om man får subv. så kommer arbetsgivaren familjen som hyr in få betala minst 80 kronor arbetsgivaravgifter och tjänstemoms i timmen. Svenskt Näringsliv brukar i alla andra lägen framhålla hur stor denna "tilläggsdel" är, runt 40. Alltså minst 130 kr i timmen, säg 15 timmar i veckan. Det blir runt 8-9000 kr/ mån: vilken vanlig svetsare eller lärare har råd med det?
Inlägg #7: Postat: 2005-10-23 15:12:00
magnolia
Även om man får subv. så kommer arbetsgivaren familjen som hyr in få betala minst 80 kronor arbetsgivaravgifter och tjänstemoms i timmen. Svenskt Näringsliv brukar i alla andra lägen framhålla hur stor denna "tilläggsdel" är, runt 40. Alltså minst 130 kr i timmen, säg 15 timmar i veckan. Det blir runt 8-9000 kr/ mån: vilken vanlig svetsare eller lärare har råd med det?
Inlägg #8: Postat: 2005-10-23 15:18:00
magnolia
Sjukpenning och pensionspoäng kan vi glömma, Bostäder är en annan intressant fråga - förr bodde hembiträdet i jungfrukammaren hos sin patron, men det stämplade henne också definitivt som piga och tog ifrån henne rätten til ett eget liv, Var ska de bo i ett Stockholm där det inte byggs några billiga hyresettor och tvåor längre? Klart att detta är en reform för de välbeställda, och den kommer inte alls att göra slut på svartarbetet
Inlägg #9: Postat: 2005-10-23 17:06:00
Janne B
I det trångbodda inrestockholm är det nog som du säger. Men låt oss säga att undomar som bor med föräldrar eller mina grannar som har bostaden ordnad. De kan gå rakt ut i Närsamhället och göra nytta direkt.// Det är också alltid bättre att tjäna lite pengar än att inte tjäna något alls. Hela min generation började på det sättet. Så ser det säkert ut i stora delar av världen fortfarande.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-23 17:07:00
Janne B
forts. Men i Sverige har vi fortfarande enligt radion i går världens högsta arbetsskatter. Som kväver all arbetslust. All verksamhet ska ske inom statens ramar, annars bestraffas det. Hur står vi ut?
Inlägg #11: Postat: 2005-10-23 20:26:00
Sunny
Mag: Min sjukpension är 6.000 kr/mån o lever jag till 65 blir det ung 1000 kr mindre. Fast vi är många yngre i familjen så jag hoppas att vi om vi behöver hjälp kan betala lite var?
Inlägg #12: Postat: 2005-10-23 20:39:00
Janne B
Bra Sunny att du nämner dessa siffror, det finns folk som har fantasiföreställningar om väldiga summor.Sen hör nog du till dem som i perioder av ditt liv skulle haft "vårdbidrag" för att du tar hand om alla slags folk i ditt stora gamla hus. Du är den ende "ateist" som jag känner som i praktiken jobbar som Frälsis, när dom är som bäst. " Säg inte bara ja, ja utan utför i stället Faderns vilja" sa mannen från Nasaret en gång.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-23 21:19:00
steno
Jungfrukammare?? dET ÄR INTE MENINGEN ATT MAN SKALL BLI HEMBITRÄDE IGEN, MAN FÅR BO KVAR HOS MAMMA ELLER I SIN LÄGENHET OCH JOBBA I OLIKA FAMILJER EN DAG I VECKAN HÄR EN ANNAN DÄR UNGEFÄR SOM I HEMTJÄNSTEN
Inlägg #14: Postat: 2005-10-23 21:34:00
magnolia
Steno: unga männniskor idag må vara fattiga i långa eller korta perioder - studiemdel blir ingen fet på heller - men de går inte omkring och *känner* sig fattiga. Ingen idag försöker sälja in sig med attityden "jag är visserligen fattig som en kyrkråtta men begåvning har jag". Din skiss av ett land där man bor kvar hemma tills man är 25, jobbar på McDonalds eller som hemhjälp och *sedan* tar tag i sitt liv är rena 40-talet.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-23 21:46:00
magnolia
Och även om de här käcka uppmaningarna att "ta jobb som städerska, hembiträde, säljare, vad som helst" utger sig för att ha adress till alla ungdomar så är det i själva verket, skumt nog, bara till för den nedre halvan, de som inte har rika föräldrar och klart utstakade vägar.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-23 21:47:00
magnolia
Ingen hade begärt att t ex Ebba von Sydow, från Örgryte, skulle jobbat i hemtjänsten ett år för att skrapa ihop pengar till plugg utomlands, ingen slänger i ansiktet på en kille från Täby eller Danderyd att "just nu belastar du ju bara a-kassan". Och i deras familjer finns det pengar att undvika de mest förnedrande sidorna av mötet med Arbetsförmedlingen.
Inlägg #17: Postat: 2005-10-23 21:56:00
magnolia
Jag tycker inte att det Ebba von Sydow håller på med är bra journalistik, det är inte nes modereportage, men jag fattar att hennes framgång pekar på något: inuförtiden bygger man upp sin profil rätt mycket genoom att konsumera, genom at välja var man vill hamna. Inte ens IT-entreprenörerna för fem år sen gade hamnat i rubrikerna om de inte hittat bolag som var villiga att skjuta till miljoner till deras idéer. Det fungerar inte att vara utfattig-men-begåvad i våra dagar.
Inlägg #18: Postat: 2005-10-23 21:59:00
steno
jA, VISST LEVER vi i ett klassamhälle, det har jag också skrivit om men oavsett om man är fattig eller rik behöver man ha ett jobb. Ibland får man ta ett jobb man inte gillar men man måste ju försörja sig eller hur.
Inlägg #19: Postat: 2005-10-23 22:53:00
Sunny
Steno: Jag inser till fullo vilken skilllnad det är på att vara anställd av en neutral arbetsgivare o att det inte är ett "pigjobb" i den gamla bemärkelsen. Jag bara befarar att de mest behövande som vanligt inte skulle få råd?
Inlägg #20: Postat: 2005-10-23 22:56:00
Sunny
Vi är ateister de flesta här men plockar ändå in behövande när o om vi kan.Vi delar ju upp det ekonomiska o då har även vi råd att hjälpa till.Vår meste hjälpare måste ju nu själv få hjälp men som du vet är han varmt kristen o inte ateist.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...