Inlägg #1: Postat: 2005-10-22 19:32:00
|
GunnarL |
Facket anser således att fattiga kvinnor skall hålla skiten borta från de rikas hem. Ja, ja..
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-22 19:34:00
|
GunnarL |
Hade jordbruket inte omstrukturerats för mycket så hade väl facket snart föreslagit att statarsystemet skulle återinföras.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-22 21:01:00
|
Janne B |
GunnarL/ Detta är en svår fråga även för mig. Men som kontorsmänniska så har jag i 35 år fått städat omkring mig. Har jag varit sämre för det? Men jag har också städat upp alkislägenheter flera ggr som varit i sådant nedspytt skick att vanlig städpersonal vägrat gå dit.Har jag blivit bättre eller sämre för det? Har alkisen utnyttjat mig?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-22 21:02:00
|
Janne B |
forts. Eller har jag hjälpt honom?Jag har torkat bajs på golv o väggar på mentalsjukhus till usel lön då jag var 18 år. Var det fel. Det var sannerligen subventionerad bajsverksamhet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-22 21:06:00
|
Janne B |
I 2-3 TV-kanaler går det Nannyprogram som handlar om att föräldrar inte klarar av sin roll som uppfostrare mm.Det är både fattiga och medelfolk. De behöver insatser utifrån oavsett kontot. Det finns ca 100.000 pers som skulle kunna hjälpa dem till ett drägligt liv. Genom många former av barn och hushållsarbete. Folk med bidrag går runt på gatorna och känner sig onyttiga ja värdelösa. 50 m därifrån finns det alla slags hushåll som skriker på hjälp. Hur har det kunnat gå så snett??
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-22 21:32:00
|
steno |
Så sent som på 50-talet var det vanligt med 6 års folkskola. De dygder som odlades var gudsfruktan,ordning och framförallt diciplin. Örfilarna haglade i hem och skola.ledarskap var order och kontroll. Lantarbetarna och bondpigorna tvingades inte till städerna forts
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-22 21:40:00
|
steno |
De mest diftiga och försigkomna sökte sig till städerna med dess större livsmöjligheter och fick det mycket bättre. De vidgade sina vyer och ramar. Men visst bestämde frun i huset från morgon till kväll. Men numera finns ingen fru hemma. Pigan får bestämma själv.Min faster reste till USA, avancerade från hembiträde till husa åt Katherine Hepburn, sedan egen damfrisering. Gissa vem som hade mest status i släkten.Så dra inte fram 18-talet när vi pratar om hushållstjänster
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-22 21:59:00
|
Lars Nilsson |
Undrar om alla som är motståndare till att "andra tar upp skiten efter en" också själva städar på sina arbetsplatser? Eller är det plötsligt ett finare jobb - när det inte görs i bostaden - som mycket väl kan göras av andra? Eller dessa kanske inte skitar ned?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-22 22:02:00
|
Friskytten |
Gunnar kan inte stå ut med tanken att någon städar hemma hos någon annan mot betalning. Men han kan väl säkert stå ut med att någon målar och tapetserar om mot betalning? Han tror också att endast kvinnor klarar ett städjobb.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-22 22:04:00
|
Friskytten |
Janne B. Kontorsstädning? Tänk i stället på den obligatoriska odiskade disken i pentryt som alltid är fullt med kaffemuggar på alla arbetsplatser. Förr ansågs det rimligt att man hade en anställd som skötte både städning och disk. I dag, i "jämlikhetens" namn tvingar man alla att leva i snusk eftersom alla "ska hjälpas åt att hålla rent". Trots att alla vet att det bara fungerar när en viss person är anställd för att hålla rent. Hyckel är dagens lösen.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-22 23:53:00
|
Unto S |
Bra GunnarL!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-23 18:44:00
|
Janne B |
Vi har ett mycket stort problem att lösa. Det är beskrivet flera ggr här och nu. Hur ser lösningen ut?? Ja antingen att man struntar i problemet eller gör något i riktning med det Steno säger.// Arbetslösa mår fysiskt och psykiskt väl av att arbete. Det förbättrar ekonomin och arbete ger status i samhället. Man får en dygnsrytm som kroppen behöver.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-23 18:48:00
|
Janne B |
Det system som man kommer fram till behöver inte vara av evighet utan kan i en demokrati justeras tills det blir bästa möjliga för så många som möjligt. Andra delar av arbetsmarknadspolitiken ändras ofta, det kan ske även här.Sök inte den perfekta lösningen, bara en som fungerar.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-23 18:57:00
|
Janne B |
Min mormor Lova föddes i det fattiga Småland i det uslaste torp.En bror drunknade i gårdsbrunnen, andra syskon dog i sjukdomar. Mormor tog sig på oförklarligt sätt till en "hattverkstad" i Köpenhamn där hon svälte sig fram några år. Sedan upptäckte de hennes talanger och gav henne någon slags "mästarebrev".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-23 18:58:00
|
Janne B |
forts. Plötsligt hade hon helt andra inkomster och sammhällsställning. 25 år gammal öppnade hon en dammodebutik i Wäxjö med inriktning på eleganta hattar för borgardamerna. Steget från svält till goda förhållanden tog ca 10 år. Det fanns en bitterhet i henne genom livet, som hon aldrig ville tala om. Hon återvände inte en enda gång till den fattiga hemsocknen, det skulle ha gjort för ont.. Ja så här tog man sig upp för 100 år sedan.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-27 15:23:00
|
pogogirl |
GunnarL, jag hoppas verkligen att du städar din egen skit efter dig hela tiden, på arbetet såväl som hemma. Vidare tycker jag att du ska klippa ditt eget hår, reparera din egen bil, odla din egen mat och bygga ditt eget hus, eftersom du tycker att det är fult att låta andra människor arbeta för dig och få betalt.
|
|