Inlägg #1: Postat: 2005-10-22 19:36:00
|
Elvy |
längst ner skulle det stå. för människor som har downs syndrom.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-22 20:54:00
|
Janne B |
Elvy. Din iaktagelse är nog riktig, medellivslängden är kortare. Men det är också så att många handikappade som vårdas i familj i yngre dar, kommer senare på vårdhem, då syns de mindre. Föräldrar i 60-årsåldern orkar inte vårda en person med syndrom som hela tiden blir svårare. I 100 år gämdes nästran all handikappade på usla vårdinrättningar och syntes därför inte i stadsbilden. Detta gäller än i dag i östeuropa och Kina. Inte heller i Japan ser du handikappade, där skäms man för de sina.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-22 20:58:00
|
PB |
Vid tolv veckor redan i fosterlivet börjar de dö en onaturlig död som flugor, sedan finns det vissa som inte upptäcks i tid och får leva lyckligt ovetande hur ovälkomna de egentligen är. I mitt område bor det en gubbe med downs syndrom, han ser äldre ut än 70.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-22 21:03:00
|
PB |
Janne B, i Asien är det kopplat till religionen, de ser handikapp som karma/straff för saker de gjort i tidigare liv. Jag tycker mongoliderna förgyller min tillvaro, jag blir alltid glad när jag ser dem i min vardag. De är de enda som brukar bryta tystnaden och hälsa på andra de inte känner, "god eftermiddag" fick jag höra senast gången det hände.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-22 23:28:00
|
west-d |
Janne B. Nu förtiden blir de med Down syndrom och andra utvecklingsstörda äldre, som vi andra bla pga medeciner, kost mm.
Jag tror att det alltid kommer att finnas fördomar om dessa människor, bla för att det sprids för lite information, när barn börjar skolan skall de få info. om att det finns anorlunda människor. Det värkar som deras föräldar har missat att ge sina barn-tonåringar den upplysningen. Vi går förbi en skola 2 g om dagen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-22 23:35:00
|
west-d |
Det finns vissa troende i sverige som oxå ser det som straff.
Det har visats på tv.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-24 05:19:00
|
Banestyrelsen |
4: Du generaliserar om Östasien. Japanerna t.ex är mindre religiösa än svenskarna. De jag frågat känner inte en enda troende buddhist/shintoist. De går till tempel ungefär som vi firar påsk och jul som f ö även uppmärksammas i Japan. Deras behandling av handikappade HAR med kulturarvet att göra, men eftersom den övervägande majoriteten inte tror på karma måste förklaringen sökas på annat håll.
|
|