IQ - ärftligt eller ej?

Inlägg #1: Postat: 2005-10-22 19:01:00
Lars Nilsson
Männens intelligenskurva är mer utsträckt än kvinnors. Därför fler idioter och snillen bland män än bland kvinnor. Nuvarande IQ-test visar att klart och entydigt att orientaler är mest intelligenta följda av vita och sist svarta men det får man inte säga, åtminstone inte om svarta För då är man rasist. men det går bra att säga att gula/orientaler är smartare än vita märkligt nog.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-22 20:02:00
stålis
Eftersom rent juridiskt godtycke råder, skulle det som du skriver, om det skrevs mer offentligt än här i kommentarfältet, mycket väl kunna leda till åtal & fällande dom - även om Leif Silbersky ;- skulle försvara oss och hänvisa till "Superhjärnornas kamp" och "The Bell Curve".
Inlägg #3: Postat: 2005-10-22 20:06:00
stålis
Att bokhandlarna och biblioteken tillhandahåller litteratur som nämnda böcker betyder inte, att man ostraffat kan ge offentlighet åt vissa slutsatser i dem. Fel eller rätt? Nej, jag är fullkomligt 100 på att det är så inkonsekvent, att domstolarna ser mer till person, sammanhang och befarad effekt än till vad som i andra sammanhang är fullt lagligt.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-22 20:13:00
stålis
Våra politiker och domstolar styrs inte av någon tanke på likhet inför lagen utan av vad de i sin enfald och fantasilöshet betraktar som samhällsnyttan. Var t ex inte det spioneri att ur offentliga källor sammanställa en skadlig helhetsbild och förmedla det till främmande makt? Jag är inte säker på att det var eller är så, jag bara har för mig att jag hört talas om det. Kan inte det synsättet ha smittat av sig till övrig lagtillämpning?
Inlägg #5: Postat: 2005-10-22 20:19:00
stålis
Är det inte detta som kallas "rättspositivism"? Någon jurist här som vet?
Går man till DO:s hemsida läser man inget om att lagen att hets mot folkgrupp tar hänsyn tillhör om de drabbade tillhör en etnisk majoritet eller minoritet, men JK menar att lagen bara avser att skydda personer tillhörande en etnisk eller sexuell minoritet.
Beträffande religiösa minoriteter torde total rättslöshet råda, dvs. Livets Ord, Jehovas Vittnen, katoliker undantas, men inte judar och muslimer.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-22 21:03:00
Lars Nilsson
Men det intressanta är om IQ-test verkligen avspeglar intelligens. Det kan naturligtvis ifrågasättas. Men det jag skrev om orientalier/vita/svarta baseras just på över 50 års erfarenheter av IQ-tester i främst USA. Men än så länge finns inget bättre. Klart det här är minerat område. Det är allt som visar skillnader mellan folk. Folk för raser får man inte säga för då är man märkligt nog, ja just det, RASIST.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-22 21:10:00
stålis
I New York Times berättades om en kalifornsk studie Stanford? om DNA-bestämning i form av blindtest.
Man skulle alltså avgöra från vilket geografiskt område de härrörde. Och det lyckades! Och när FBI jagade en seriemördare gav DNA från denne beskedet att de letade efter en man som var 15 procent indian, 85 procent afro-amerikan.
Med sådana resultat förefaller rasbegreppet inte helt passé.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-22 21:13:00
Lars Nilsson
Till skillnad från de flesta länder går det i Sverige inte att diskutera intelligens. Du hänvisar själv till amerikanska tidskrifter. Där går det bra att utan rasistiska påhopp diskutera dessa frågor. Minns att jag läste en mycket intressant artikel av en svart forskare om skillnaderna mellan svarta och vita barn upp till 6-årsåldern vad gäller motorik mm. Sånt är omöjligt i jämlikhetens förlovande land där biologiska skillnader är tabu och allt antas bero på miljön.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-22 21:16:00
stålis
Som New York Magazine-artikeln nämner har man börjat designa mediciner inte bara utifrån patientens könstillhörighet, utan även ras. Ett känt faktum är att t ex afrikanska män har högre genomsnittliga testosteronhalter än vita européer, som i sin tur har högre än t ex japaner, kineser, etc.
Ergo, afrikanskättade män har större risk att få prostatacancer, eftersom den risken är relaterad till testosteronmängd.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-22 21:25:00
stålis
Svar 8. Ja, och som en följd härav
får demokratin grus i maskineriet av att så mycket är tabu och censurerat. Bara eliterna får hela bilden, medan väljarna tvingas rösta utifrån ofullständiga kunskaper. Och det ger en träig samhällsdebatt, som givetvis inte kan locka brajta ungdomar att engagera sig.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-23 12:29:00
Friskytten
Jag skulle vilja "höja budet" och påstå att det bara är "eliten av eliten" som har hela sanningen. Någonstans är det ju faktiskt så att mycket litet antal personer, partisekreterare, debattredaktörer osv. rakt upp och ner bestämmer vad som ska diskuteras och hur. Eller?
Laddar...