|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-19 16:28:00
|
|
El Guatusi |
Det ar bevisligen inte sant: det finns pushers av bada konen. Men om vi nu borjar forenkla och generalisera pa det satt du har gor, sa ar effekten given: Nagon kommer vanda pa ditt resonemnang och saga "konstigt att det alltid är invandrare". Och sa heter plotsligen artikel "Invandrare är djur och horor är lyckliga".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-19 16:31:00
|
|
El Guatusi |
Att forenkla utover det rimligas grans ar alltid farligt, ty det leder till bumerangeffekter. Om man borjar resonera i termer av "konstigt att det alltid är XXX" och "XXX är djur" sa hamnar diskussionen pa kultursideniva - och priset betalar debatten, dvs samhallet. Dvs vi, allihop.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-19 16:57:00
|
|
Unto S |
El Gustavi, jag förstår att det är svårt att tillfredställa dig. Marknadsekonomin/kapitalismen är bra, Bush är bra osv. och så får man komma med försiktig kritik så att även kritiken gynnar marknadsekonomin/kapitalismen i slutändan i sann demokratisk anda. Och det där med män/kvinnor – nu är det så att det är män, i överlägsen majoritet, som säljer narkotika till prostituerade, särskilt till dom som är offer för människohandel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-19 17:01:00
|
|
El Guatusi |
Du blandar som vanligt ihop begreppen. Jag tycker kapitalismen ar det minst daliga ekonomiska, men jag anser George W Bush vara en oduglig president. Det ar val inte svart att forsta? // Jaha, och om det visade sig att invandrarna var i overlagsen majoritet i vissa brott? Skulle det vara OK da att saga "konstigt att det alltid är utlanningar" och "invandrare är djur"??
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-19 17:02:00
|
|
El Guatusi |
rattelse: det minst daliga ekonomiska systemet
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-19 17:23:00
|
|
Unto S |
Män är en grupp, invandrare är många olika grupper. Män som grupp har en flertusenårig historia bakom sig som kvinnoförtryckare. Vissa invandrargrupper är mer representerade i brottstatistiken än andra och de har blivit brottsbenägna i Sverige, inte i de länder som de härstammar ifrån.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-19 17:23:00
|
|
Unto S |
För att kunna stoppa mäns våld mm. mot kvinnor måste männens ensidiga makt mm. stoppas. För att kunna få stopp på vissa invandrargruppers brottsbenägenhet måste man förbättra deras sociala status eftersom den ligger som grund för brottsbenägenheten.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-19 17:24:00
|
|
Unto S |
”invandrare är djur” – vad jag vet så finns både kvinnor och män i begreppet invandrare. Så det där resonemanget gick inte hem. Du har försökt gömma dina verkliga åsikter men med tiden avslöjar du dig mer och mer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-19 18:20:00
|
|
El Guatusi |
Jasa, vilka ar mina "verklliga asikter"? Du verkar inte forsta, att det ar lika fel att ge sig pa en grupp med generaliserande o hatiska glapord, vare sig det ror sig om kon, hudfarg, politisk hemvist eller annat. Vad tror du dig uppna med att kalla man for "djur"? Enbart en sak: du for in glapord o hatiska generaliseringar i samtalet. Och de som drabbas mest blir som vanligt de redan svagaste o mest marginaliserade.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-19 18:23:00
|
|
El Guatusi |
Ett polariserat o osakligt debattklimat - vilket vi, av kultursidorna att doma, redan har - gor livet samre for alla. Men medan VDar och klippare kan rycka pa axlarna at extremvansterns glapord sa har vara invandrarminoriteter mkt svarare att gora detsamma nar extremhogern borjar veva. I
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-19 18:29:00
|
|
El Guatusi |
Jag tror personligen att den feminism som vi just nu ser i Sverige ar ett overgaende fenomen, som vi mojligen kommer att skratta at om 20 ar. Men risken ar att dess fundamentalism o dess stundtals hatiska framtoning kommer att paverka hela vart politiska liv, o att det blir alltmer likt t ex det italienska eller det grekiska. Och da sitter den svenska konsensusmodellen verkligt lost.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-19 18:33:00
|
|
El Guatusi |
Unto: Jag vill att du forklarar ditt "Du har försökt gömma dina verkliga åsikter men med tiden avslöjar du dig mer och mer". Vad exakt menas med det? Har du nagot att kritisera sa gor det oppet och arligt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-19 19:12:00
|
|
Unto S |
Just nu får man lätt den uppfattningen att du är Pinochet-anhängare.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-19 19:16:00
|
|
bloggeri |
Chiles högsta domstol förklarade idag Pinochets immunitet inte ska gälla i ett nytt mål om skattebedrägeri.
Enligt åklagare har Pinochet smitit från skatt genom att gömma undan 27 miljoner dollar. Högern i sin fulla glans.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-19 19:53:00
|
|
Björn_T |
Skattesmitare finns ju i alla politiska läger. Kanske du minns en viss fd ledare för ett av våra riksdagspartier? Ledtråd: hon var en gång med i Marxist-Leninistiska Kampförbundet. Det finns inget politiskt med att begå brott.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-19 20:54:00
|
|
El Guatusi |
/13 Du blir alltmer osaklig. "Fran en extrem kastades landet in i en annan, namligen Pinochets vidriga mordarregim. Sjalv ser jag med vadjan pa vad som kan komma att handa pa Kuba nar Fidel och kommunismen gatt i graven. 2005-10-19 13:08" Typisk inlagg fran en Pinochet-anhangare, inte sant?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-19 21:01:00
|
|
CMO |
16/ Du Missförstår Unto. Unto får lätt uppfattningar. Punkt. Någon grund för uppfattningarna behövs inte och bevis som tyder på motsatsen är inte heller ett dugg besvärande. Det måste du väl ha insett vid det här laget....?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-19 21:05:00
|
|
CMO |
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-20 08:36:00
|
|
El Guatusi |
/17 Ja, jag vet. Men det hindrar inte att Unto kan be om ursakt nar han gatt for langt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-10-20 12:43:00
|
|
El Guatusi |
Unto: Jag forvantar mig att du ber om ursakt for dina insinuationer och fortackta anklagelser fran igar kvall. Visa lite storhet nu.
|
| |