Farsan är ok!

Inlägg #1: Postat: 2005-10-19 23:49:00
Björn_T
Där kan jag absolut inte hålla med. Har man satt barn till världen får man faktiskt stå sitt kast, och då är det inte bara ens eget val vad som är viktigast. Ville man prioritera karriären skulle man ha tänkt på det innan man skaffade barn. Dessutom är jag förvånad att se den inställningen från dig. Skulle du verkligen tycka det var ok om din man prioriterade karriären för att era barn inte var lika viktiga? Det rimmar inte riktigt med tidigare inlägg från dig i andra debatter.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-21 09:28:00
Eric Jönsson
Jag gnisslar tänder när jag ser den här självklara bilden av föreäldraskap och arbete/karriär som motställa saker.

Titta efter bland de karrärmässigt framgångsrika, så kommer ni att upptäcka att en väldigt stor del faktiskt har barn OCH karriär. Och att tro att det alltid beror på att de har en hunsad äkta hälft att tacka för det är en generalisering som inte håller sträck.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-21 09:33:00
Eric Jönsson
Ser jag på dem i min ålder 30 som det går bra för, har de inte sällan redan barn eller är på god väg - OCH de kommer sannolikt att bli framgångsrika ändå. För sanningen är att de som är riktigt framgångsrika oftast är de som som gör dubbelt så mycket som andra på 40 timmar, snarare än de som jobbar 80. Det är kombinationen av de båda man får ge upp om man vill ha familj.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-21 09:33:00
Leif-Arne
2 Gnissla inte tänder. Ingemar S. kommenterade en gång frågan: -"Hur han man åka så fort? - He går int å förklar för den som int begrip"
Inlägg #5: Postat: 2005-10-21 09:34:00
Eric Jönsson
Det är väldigt grundläggande att inse att en viktig del av ett bra föräldraskap måste vara att försörja sig själv och dem man ansvarar för efter bästa förmåga - och vara stolt över det.

Du kan aldrig någonsin lämpa över detta ansvar på någon annan och samtidigt hävda att du gör det för barnens bästa, menar jag.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-21 09:45:00
Janne B
De föräldrar som har både yrkesarbete och 2-3 barn blir ofta enormt duktiga organisatörer. De lär sig prioritera, de lär sig utnyttja varandras starka sidor.De kan t o m organisera vila, sovande i skift om det en period behövs.De är inte utslitna på sina jobb utan fungerar väl, för organisera och prioritera kan de.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-21 09:48:00
Janne B
Värre är det givetvis för ensamföräldern som ständigt har penningbrist och ofta inte bil.Ensamföräldern är ofta rätt sliten i brist på vila, ingen att dela ansvaret med osv.Ligger kanske i åratal i vårdnadsfejd med ett EX. Det sliter på psyket och även kroppen. Alla ensamföräldrar borde ha Medalj.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-21 09:50:00
Leif-Arne
När jag läste på Uni så arbetade jag samtidigt natt. Läste gjorde jag på bussen. Vid denna tid föddes vårt yngsta barn. Om inte hustrun och jag haft ett mycket gott sammarbete så hade det aldrig fungerat. Men genom att pussla så klarade vi tillsammans att vara hemma med henne i två år. Men nu skulle jag inte orka. Sens moral, man skall skaffa barn när man är ung och orkar, man skall sammarbeta i stället för att bedriva könskrig.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-21 09:52:00
Leif-Arne
7 Jag delar din åsikt om ensamförädrar och medalj.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-21 10:01:00
Eric Jönsson
6/ Ja, det finns inga som imponerar på mig mer än de som lyckas med det pusslet utan att tappa bort sig själva - och dessutom lyckas låta arbetsglädje ge energi till familjen - och tvärtom. Det är inte svårt att begripa att det är krävande - men det är inspirerande att se att det GÅR...
Inlägg #11: Postat: 2005-10-21 10:05:00
Eric Jönsson
8/ Jag börjar inse så sakteliga att det fanns en tanke bakom att man är så oerhört flexibel med sömn när man är 20 - det var praktiskt att använda det för kompensera för dålig studieteknik/strategi, men det hade nog varit än mer användbart till något annat...
Inlägg #12: Postat: 2005-10-21 10:11:00
Leif-Arne
Samtidigt så bör vi nog fundera varför vi har så låg nativitet. Själv hävdar jag att här behövs bättre jämställdhet. Exempelvis att män tar större del i hemarbete, att inte diskriminera kvinnor i fertil ålder. Man väntar med att skaffa barn därför att man vill vänta till dess man har etablerat sig på arbetsmarknaden, vilket som bekant tar tid idag
Inlägg #13: Postat: 2005-10-21 10:14:00
Leif-Arne
Som jag skrivit i en tidigare artikel så menar jag att om vi jag, flera? medelålders män med någon sorts inflytande, om än begränsat, bör bejaka en förbättring av jämstäldheten om vi vill kunna se barnbarn.
Inlägg #14: Postat: 2005-10-21 10:15:00
Anna Li
Klargörande till Björn_T: det jag menade var att om artikelförfattaren tycker arbetet är viktigare än sina barn när han väl fått dem - är han inte värd att vara pappa och kan lika väl hålla sig långt borta från sina barn. I praktiken tror jag dock det är ytterst få pappor som inte utvecklar betydligt starkare känslor för sina barn, däremot finns det ett antal strukturer i samhället som förhindrar dem från att vara så mkt pappor som de vill.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-21 10:15:00
Anna Li
Jag tror artikelförfattaren kommer tycka helt annorlunda när han väl får barn.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-21 10:32:00
Janne B
Ja jämställdhetsarbetet måste fortsätta, sund feminism måste starkt uppmuntras. Men dessa frågor har nu hamnat i ett politiskt kaos så de är svårare än någonsin att handskas med.Men i vår egen närmiljö är det fritt fram för män och kvinnor att söka de bästa jämställda lösningar. Ge inte upp.
Inlägg #17: Postat: 2005-10-21 10:48:00
Leif-Arne
Sant detta med politiskt kaos. Vi är nog ense om att mer extrema åsikter liksom kidnappat en mycket viktig samhällsfråga. Jag kommer aldrig att ge upp dilaog med de som vill dialog. Som väl är en absolut majoritet, även om man i media kan få en annan uppfattning.
Laddar...