|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-20 19:18:00
|
|
Anna Li |
Nej, t o m stora delar av naturvetenskapen bygger på modeller. Fast sannolikheten för att äpplet ramlar ner från trädet och inte upp i rymden är ju ganska stor förstås ;-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-21 11:19:00
|
|
Leif-Arne |
Visst sitter han på sin pidestal Popper. Men hur falsifierbar är egentligen "Bigbang teorin" ?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-21 11:21:00
|
|
Leif-Arne |
I tillägg så gäller väl tesen om äpplet under förutsättning att äppelträdet befinner sig på terra firma.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-21 11:40:00
|
|
Janne B |
Bigbang.teorin är ju inte mer värd än någon annan teori, fram tills dess någon kan förklara varifrån all denna kraft och materia kom ifrån.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-21 11:43:00
|
|
Leif-Arne |
Tja då har vi mao en mycket tunnare linje än vi tror mellan teologi och fysik.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-21 11:45:00
|
|
Leif-Arne |
Frågan om Gud finns kan ju varken bevisas eller motbevisas vetenskapligt. Så här finns vare sig rätt eller fel.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-21 11:50:00
|
|
peter_ |
Till 2. Om Big Bang teorin stämmer så ska allting vara på väg isär, som efter en explosion, eller på väg att implodera. Man kan mäta och har konstaterat att materian i universum är på väg isär som teorin påstår. Då kan man undra kommer gravitationkraftens sammandragande verkan att dra ihop allt igen? Det beror på hur mycket materia det finns. Även det kan man uppskatta via mätningar. Dock har jag inte riktigt koll på vad man tror just nu.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-21 11:52:00
|
|
peter_ |
Till 4. Jag håller med om att det är ett oerhört fascinerande mysterium. Om allt exploderade, vad fanns innan? Varför?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-21 12:04:00
|
|
Piripiri |
Vad gjorde Gud före skapelsen? Satt han i all evighet och gjorde ingenting? Och varför fick han plötsligt för sig att göra något? De frågorna måste vara lika förbryllande för den kristne som frågorna om vad som föregick respektive satte igång Big Bang är för fysikern. I begynnelsen var mysteriet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-21 12:14:00
|
|
Leif-Arne |
9 Då är väl bara att travestera Sokrates, - det enda vi vet ...
Vad gäller den av vissa lanserade hypotesen om "intilligent design" så menar jag att, redan förekomsten och den påföljande smärtsamma och långvariga borttagandet av dessa, gör att den teorin går fetbort
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-21 12:16:00
|
|
Leif-Arne |
Rättelse av ovan.. Vad gäller den av vissa lanserade hypotesen om "intilligent design" så menar jag att, redan förekomsten och den påföljande smärtsamma och långvariga borttagandet av mina visdomständer, gör att den teorin går fetbort
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-21 12:43:00
|
|
Janne B |
Som kristen befinner jag mig i samma situation som de som tror på Bigbang.Jag kan inte bevisa varken guds existens eller varifrån han kom...Vår hjärna har inte kapacitet att räkna ut vad LIV är. Vi kan se miljoner olika former av LIV, men vad är det? Vissa säger att detta liv kom som en bakterie från Mars. Fortfarande ingen förklaring. Bara att flytta på uppkomst-problemet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-21 12:48:00
|
|
Janne B |
Det som kallas mystik erkänner vår oförmåga att förstå de stora sammanhangen. Men mystiken ger oss möjlighet att religiöst, känslomässigt leva oss in i de grundläggande evighetsfrågorna. Inte förstå eller begripa...men leva oss in i.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-21 12:51:00
|
|
Leif-Arne |
Vel ja. Själv är jag något allergisk mot prästers predikningar. Däremot så vistas jag gärna i kyrkor för att helt på egen hand "vänta in min själ" Skulle kantorn råka spela en Bachfuga som än bättre.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-21 12:52:00
|
|
Janne B |
5 Leif-Arne/ Jag tror att vi vårt materialistiska Sverige har en mycket tunn tråd till det andliga mysteriet. Kanske har vissa katolska länder t ex närmare att acceptera det obegripliga...Fundamentalister från olika religioner som anser sig ha funnit den enda rätta sanningen...Har de det extra lätt eller extra svårt?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-21 12:57:00
|
|
Leif-Arne |
Fundamentalister i den meningen att man inte känner odmjukhet inför andra tolkningar är livsfarliga. Jag tror att religiösa tolkningar som bygger på den mystik du skriver om på något sätt inser att ingen kan ha ett absolut tolkningsföreträde. På sätt och vis måste det vara en trygghet att helt och fast lita på sina dogmer. Därav den påtagliga irritation då mot de som ifrågasätter dessa.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-21 13:29:00
|
|
Janne B |
16 Leif-Arne. Jättebra/ Det är mycket tålamodsprövande att lyssna på mycket unga präster som inte hunnit få livserfarenhet. Det är lika prövande att lyssna på de riktigt gamla som tror sig ha så mycket livsvisdom att dela ut men liksom inte får fram det.Hur ska präster vara som inte framkallar allergier? Tål att fundera på. Jag anser ju att Församlingar behöver "predikanter".
|
| |