Raka vägen till fängelse

Inlägg #1: Postat: 2005-10-18 09:58:00
Stefan Whilde
Jag tror benhårt och utan minsta cynism att den självklara och djupa medkänslan kommer spontant när individen är självförsörjande och oberoende på alla plan. Dagens lagstiftade tvångsempati genererar bara avundsjuka och falskt medlidande.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-18 10:16:00
Janne B
Stefan/ Var hittar du individer som är oberoende på alla plan? Idealet måste vara självförsörjning och det betonas inte av vänstern. Men om jag har en kommunal lön, skattelön, är jag oberoende då? Moderater jag träffar säger nej.För mig är offentlig vård, skola och omsorg ett nödvändigt komplement till Näringslivet, för att detta ska kunna fungera.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-18 10:18:00
Janne B
Stefan/ Tvångsempati skriver du. Nej ingen kan tvinga dig att känna något varmt för sjuka eller handikappade. Men lever du i ett civiliserat samhälle får du vara med och betala ändå.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-18 11:00:00
Stefan Whilde
Vågar jag be dig om att utveckla begreppet "civiliserat samhälle", Janne?
Inlägg #5: Postat: 2005-10-18 11:08:00
Janne B
Stefan/ Ja visst. Jag menar ett socialt samhälle. Där man tar ansvar för varandra. Där starka hjälper de svaga. De rika de fattiga.De friska tar ansvar för sjuka och handikappade. // Motsatsen är sköt dig själv och skit i andra. Eller som en del unga säger "Vem bryr sig".
Inlägg #6: Postat: 2005-10-18 13:43:00
Stefan Whilde
OK, Janne. Då tycker jag att mitt första svar ifrågasätter ett "civiliserat samhälle" som bygger på tvångsempati genom lagstiftning och normsättning. Det svenska folkhemmet är ett typexempel på missriktad empati kontra undertryckt missnöje…
Inlägg #7: Postat: 2005-10-18 13:43:00
Stefan Whilde
... det vill säga medkänslan är statligt framtvingad utifrån politiskt korrekta värderingar och får motsatt effekt; människor lär sig inte att känna, de lär sig istället hur man ska vara för att vara socialt accepterad och inordnar sig därför i en mall vilket leder till ett hämmat beteende.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-18 16:02:00
Janne B
En humanist höll "morgonandakt" i helgen. han var så ledsen över att vi helt slutat hjälpa varandra i den offentliga miljön. Ramlar någon på en gata eller trottoar så får han ligga där.Möjligen ringer en butiksinnehavare för han vill inte hade risigt utanför/
Inlägg #9: Postat: 2005-10-18 16:03:00
Janne B
forts. Varför är vi sådana? Anser vi att vi genom att betala skatt och social avgifter har betalat oss fria från ansvaret för de som vi har omkring oss?? Är det lättare att sända 100 kr till katastofhjälp till Asien än att ge en fattig pensionär i huset bredvid en hundring?
Laddar...