Drömmen om prinsen!

Den här tråden diskuterar artikeln Drömmen om prinsen!.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-15 23:19:00
Friskytten
Du är inte på helt fel spår. Jag tror att du behandlar dina barn väl. Men samtidigt är du lite ideologiskt fyrkantig när du resonerar. Har du aldrig tänkt på att det kanske inte är så att flickor blir "itutade" detta med prinsjakten och den stora kärleken? Att sagorna kanske i själva verket finns för att de svarar mot ett verkligt inre behov hos små flickor?
Inlägg #2: Postat: 2005-10-16 00:11:00
Sunny
Prinsessorna lever kvar. När min son,då 5,blev förälskad så uttryckte han det så här: Vi knullar under frökens bord varje dag! Samtidigt flög uttryck som "tjejbaciller" runt på dagis o i skolan. Han växte upp till en mjuk kille som envisades med att bära röda träskor tjejfärg men brydde sig inte särsklit om de eom försökte mobba honom för det. Tja nu är det hans döttrar som klär sig till prinsessor.Men han ger dem oxå leksaksverktyg!
Inlägg #3: Postat: 2005-10-16 00:44:00
Franklin
Gillar din text, du har gjort en spännande reflektion tycker jag. Personligen anser jag att pojkar förtrycks stenhårt och brutalt av de könsroller som vi har i vårt samhälle. Till och med värre än flickorna. Detta könsförtryck grundas mestadels av deras mammor och alla kvinnor på dagis och i skolan.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-16 10:41:00
Anna Drangel
Mysig text! Även om det finns medfödda skillnader mellan flickor o pojkar, så är det nog en fördel att inte bara läsa sagor för barnen som handlar om prinsessor som räddas av en prins.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-16 12:02:00
Robert_q
Jädrans trist-feminist! Hur många gånger kan ni navelskåda dessa saker och dessutom tro att andra tycker att det är intressant? "män får inte drömma om kärlek" säger du kategoriskt när du antagligen menar "män drömmer mindre om kärlek". Ditt språk är så jävla dumt och kategoriskt att man baxnar.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-16 12:32:00
Inger Olsson
Gött! Vardagligt nära, men en universell fråga när det väl kommer till "kritan". Människans villkor ställer till det...
Och roligt får du sen när de blir äldre och då får du; antar jag, svaret... ;-
Inlägg #7: Postat: 2005-10-16 12:37:00
peter_
Du kanske skulle kolla upp varifrån det där med dödtjejer kommer. Det låter väldigt udda. En 4-åring som vill stoltsera med en tröja med döda tjejer på??? Det låter väldigt konstigt.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-17 10:41:00
Mysan
Det var det bästa jag läst på länge.Visst är det så.Många självhjälps böcker vänder sig till kvinnor.Omman vänder på titlarna så skrattar man ihjäl sig och inga män är det ju som går och köper dessa böcker.MÄn tar för sig och drömmer ev om drömprinsessan.Men nu i medelåldern har man helt slutat tro påsagor som män säger åt en för att få sex.Dåligt vart tog gentlemannen vägen ? Många är svin och det ser man aldrig i början men det finns undantag.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-17 11:55:00
Åke Holm
När du skriver "men hon får fan inte ha silikonbröst - den enda legitimerade prinsessdrömmen för dagens män"... verkar det fan som om du generaliserar.
Laddar...