Det handlar om frihet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-10-16 06:47:00
peter_
Jag håller inte med dig. Frihet är inte ett innehållslöst och irrelevant ord. Dock är en viktig förutsättning för frihet, såväl som jämlikhet, makt över den egna ekonomiska situationen. Det får inte gemene medborgare tex om den starkes lag/djungelns lag får råda genom långtgående avregleringar, men inte heller i ett samhälle där staten tar pengarna och en politisk maktelit gör som de vill med dessa.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-16 06:54:00
peter_
Om den politiska makteliten åtminstone gjorde som deras uppdragsgivare ville, men de ser det som sin uppgift att leda och upplysa den dumma massan om hur de ska tänka och tycka. Det gick väl något så när när eliten levde på ungefär samma nivå som folket, men under GP har proppen gått ur på alla nivåer och helt ogenerat utnyttjar sosseeliten situationen bl a till att sko sig och gynna släkt och vänner.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-17 10:39:00
Beckisbarnet
I det sammanhanget ordet "frihet" förekommer i Reinfeldts artikel så är det en innehållslös floskel. Som Fredrik mycket väl påpekar har ordet olika innebörd och betydelse, men kontentan av alltihop är bara blahaj. I ett samhällssammanhang så måste människor ges möjlighet eller ha möjlighet att nå sin fulla potential och om man hindras i detta så finns väl ingen "frihet" hur vackra ord och beskrivningar av frihetsbegreppet man än målar upp?
Inlägg #4: Postat: 2005-10-17 10:41:00
Beckisbarnet
Vad är det tex för "frihet" med att man måste gå på universitet i tre år & läsa 160p hygienvetenskap om man ska bli städare? ett framtidsscenario DET kallar jag inte "frihet" det kallar jag ren idioti.. men det är ju dit vårt samhälle är påväg. Frihet? *haha*
Inlägg #5: Postat: 2005-10-17 10:45:00
Beckisbarnet
Det tjatas och tjatas och tjatas om våran "fantastiska demokrati" nuförtiden trots att den enskilde medborgaren i grunden har obefintligt att säga till om och påverka grundflörutsättningen för sina liv.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-17 10:45:00
Beckisbarnet
Jag tror att det mycket väl skulle kunna finnas något som inte är en demokrati, men där större möjlighet finns att påverka sitt eget liv lokalt i sin omgivning och för sin familj och sina vänner. En parlamentarisk demokrati bodrar ju egentligen inte så mycket till att förändra vår egen lilla vardag.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-17 10:49:00
Beckisbarnet
Egentligen borde väl ett samhälle som arbetar sig från centralstyrning och mot lokalstyrning? Isåfall är ju EU-projektet inte att föredra.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-17 10:50:00
Beckisbarnet
Egentligen borde väl ett samhälle som arbetar sig från centralstyrning och mot lokalstyrning? Isåfall är ju EU-projektet inte att föredra.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-17 10:51:00
Beckisbarnet
Lokalstyrningen borde gå ända ned till kvartets/individ/familjenivå där människor skall ges möjlighet att direkt påverka sin vardag.. DET vore väl ett steg mot VERKLIG demokrati? Att rösta på några gubbar som sitter långt borta i en riksdag är väl bara egentligen en symbolisk demokrati?
Inlägg #10: Postat: 2005-10-17 10:53:00
Beckisbarnet
Men på det viset kan jag hålla med Fredrik Reinfeldt- Han vill ju ha mindre makt åt politikerna och mer makt åt oss. Bra så!
Inlägg #11: Postat: 2005-10-17 10:55:00
peter_
Jag tror att jag håller med dig. Jag anser att demokratin är vår viktigaste institution. MEN, det demokratiska systemet bör utformas för att optimera den enskildes möjligheter att göra ett initierat val. Jag tror att det endast är möjligt om de demokratiska enheterna är små, som en kommun ungefär. Därför tycker jag att så mycket som möjligt ska bestämmas på kommunal nivå, där många kommuner också har övergripande samarbetsprojekt under kommunpolitikernas ansvar.
Inlägg #12: Postat: 2005-10-17 12:59:00
Janne B
Om en politiker säger att den politiska makten ska minskas, så innebär det ju inte att den automatiskt hamnar hos Folket. Det är mer troligt att den hamnar hos Kapitalet, Näringslivet, EU ,Dollarmakten osv.// Den starka svenska staten var som en slags balans motvikt till makten i näringslivet. När statens makt nu minskar så kan jag INTE se att den hamnar hos kommunerna i stället. Kan Ni se det?? Som socialliberal anser jag denna balansfråga ytterst viktig..
Inlägg #13: Postat: 2005-10-17 13:08:00
peter_
Jag tycker nog inte att den politiska makten ska minskas, däremot flyttas närmare väljaren. Däremot tycker jag nog att staten idag lägger sig för mycket i den enskildes liv. De ser sig mer som folkuppfostrare än representanter för folket.
Inlägg #14: Postat: 2005-10-17 13:44:00
peter_
De är agerar som våra förmyndare.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-17 13:48:00
Janne B
Ja det är i relationen mellan politikerna och väljarna som Makten ska ligga. Eller staten och Medborgarna.Men släpper vi taget där så kan makten hamna hur långt ut i okända näringslivshänder som helst.Där kan ett gäng ha makten på obegränsad tid. Men politiker måste hela tiden utsätta sig för test i våra val..Bästa systemet som är känt.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-18 07:57:00
AlfVerner
10>Den mest tillämpade demokratin är parlamentarismen, d v s att man väljer ombud, d v s politiker. När man därför minskar den politiska makten, så minskar man också demokratin om man nu ser parlamentarismen som en demokratisk form...
Inlägg #17: Postat: 2005-10-18 08:03:00
AlfVerner
Reinfeldt vill införa Darwinismen och släppa marknadskrafterna Det är "folket" ännu friare, d v s pyramidspelstekniker som Barnevik, Lars Ramkvist, Skandiachefer och andra moderata samhällsbyggare. Man vill accelerera skattesänkningarna så att MARKNADEN och inte parlamentet fördelar resurserna.
Inlägg #18: Postat: 2005-10-18 08:10:00
AlfVerner
"Folkets frihet" betyder i Reinfledts cocktailvärld "marknadens frihet". Vi ser redan idag resultatet eftersom det socialdemokratiska fascistpatiet håller på att införa just marknadens frihet, vägledda av USA. Människovärdet är på kraftig nergång under "frihetens" fana.
Inlägg #19: Postat: 2005-10-18 09:41:00
Janne B
AlfV 16.17.18./ Jag ber att få hålla med om det mesta. Nödvändig och angelägen kritik. Moderaterna har aldrig lyckats hålla i sär begreppen Folket och Marknaden. SAP är inget facistparti men nog ska vi vara uppmärksamma på tendenserna. Vad hade hänt om Palme byggt sig en väldig Herrgård? Erlander bodde i 40 år i en normallägenhet på mälarstranden.
Inlägg #20: Postat: 2005-10-18 12:10:00
Franklin
Sossarna är långt ifrån perfekta, och ibland tycker jag att det finns för mycket toppstyrning där jag som medborgare inte kan göra de val jag önskar. Och det är därför jag inte är Socialdemokrat. Men när det kommer till de åsikter och värderingar som finns i den moderata kärnan så får jag stora skälvan. Jag kan helt enkelt inte blunda för det förakt mod de svaga som ständigt lyser igenom i debatterna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...