Det handlar om frihet

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-10-14 13:58:00
peter_
Naturligtvis vill ingen ha övervakningskameror i hemmet och överallt för det, så varför komma med sådana påståenden?
Om Linköpingsmorden blir lösta tack vare bilder från övervakningskamerorna, är ni då beredda att påstå att det hade varit bättre att dessa kameror inte funnits där även och morden blivit olösta?
Inlägg #22: Postat: 2005-10-14 13:59:00
Emma
Det jag vill förtydliga är att ett kontrollsamhälle förslavar alla människor, vi blir tillslut "bränmärkta" chippade precis som boskap/tillgångar/slavar kan vara, vi äger inte oss själva, utan vi är en tillgång i systemet som en elit kontrollerar.
Inlägg #23: Postat: 2005-10-14 14:03:00
peter_
Vi ska se till att vår demokrati fungerar. Vi väljer våra politiker. Vi får på sätt och vis de politiker vi förtjänar. Svar 22 verkar uttrycka åsikten att det handlar om ingen kontroll kontra fullständig kontroll.
Vill du ha tillbaka djungelns lag?
Inlägg #24: Postat: 2005-10-14 14:14:00
Beckisbarnet
Svar 23:

Nejdå Peter, jag vill inte ha Djuknelns lag. Jag är heller inte motståndare till övervakning. Jag tycker bara att man ska tänka kritiskt innan man säger ja och amen.
Inlägg #25: Postat: 2005-10-14 14:15:00
Beckisbarnet
Svar 23:

Nejdå Peter, jag vill inte ha Djungelns lag. Jag är heller inte motståndare till övervakning. Jag tycker bara att man ska tänka kritiskt innan man säger ja och amen.
Inlägg #26: Postat: 2005-10-14 14:15:00
peter_
Ja, det tycker jag också.
Inlägg #27: Postat: 2005-10-14 14:16:00
Beckisbarnet
Men eftersom faktum är att mycket av våldet och misshandeln sker i hemme och större delen av alla våldtäkter sker där, så vore väl en övervakning i hemmen inte så orimlig? Det är ju av samma anledning man vill ha det på ALLA offentliga platser.
Inlägg #28: Postat: 2005-10-14 14:17:00
Beckisbarnet
Okej, Peter...då är vi väl ganska överens
Inlägg #29: Postat: 2005-10-14 14:18:00
Emma
I USA avslöjades för några år sedan i en nyhetsreportageserie av tv-kanalen FOX att i en omfattande utredning av polis och FBI, att ett omfattande brottsyndikat som de försökte sätta fast hade lyckats få tillgång till en bakdörr i deras eget telefonisystem uppköpt från Israel av ett militärfinansierat telefoniföretag och brottslingarna bevakade/avlyssnade sina utredare och låg steget före hela tiden.
Inlägg #30: Postat: 2005-10-14 14:18:00
Beckisbarnet
Övervakningen i hemmen sker och lagras på media som inte är tillgängligt förutom när ett riktigt brott misstänks ha skett i hemmet. Varför skulle det vara orimligt?
Inlägg #31: Postat: 2005-10-14 14:20:00
Emma
De hade lyckats köpa sig något som amerikanarna inte trodde existera, en bakdörr som antagligen med all säkerhet Mosad använde sig flitigt av också jag har reportagen på min dator. Vilken agenda har alla dessa underrättelsetjänster? Är de laglydiga? Hur är det med våra svenska telefonisystem, är de säkra eller kan de missbrukas? Det t ex inte Säpo får göra kanske de låter CIA eller någon annan säkerhetstjänst göra åt dem och så byter de information med varandra?
Inlägg #32: Postat: 2005-10-14 14:22:00
Beckisbarnet
Övervakning i trapphusen i hyreshus har diskuterats redan så att man skall se vem som går in och vem som går ut, sov, osv..DNA-register på alla människor. Hur säkert kan det vara? Du kommer aldrig undan. Kontroll av kroppsvätskor för alla sorters jobb man söker.. inte en helt omöjlig framtid. Men "har man inget att DÖLJA så behöver man ju inte OROA sig"..*huh*
Inlägg #33: Postat: 2005-10-14 14:25:00
Beckisbarnet
Svar 31:

Övervakningsvänligheten bygger på att vi tydligen helt & hållet litar på makten. Hur vet vi att vi kan lita på makten? Trots att vi är en demokrati så ser vi ju hur det ändå myglas och fuskas i maktens korridorer. Hur vet vi att vi får den makt vi förtjänar?
Inlägg #34: Postat: 2005-10-14 14:31:00
Emma
Beckisbarnet, var det inte mindre brottsligt på 50-talet? Har de mer respekt för sina medmänniskor då? Jämför man siffrorna så har misshandelsfallen 10 dubblats, och det är nog inte bara en snyting längre, utan knivdåd och avsparkade huvuden.
Inlägg #35: Postat: 2005-10-14 17:07:00
Franklin
Rädslan för det så kallade övervakningssamhället är väldigt överdriven anser jag. Vi har alltid levt i samhällen där vår omgivning hållit koll på oss. Alla som bott på en liten ort vet vad jag snackar om. Där vet grannarna allt om varandra och man blir ständigt övervakad.
Inlägg #36: Postat: 2005-10-14 17:09:00
Franklin
Forts. Men självklart ska övervakningskameror och annat regleras av tydliga lagar. Det ska inte kunna vara möjligt för vem som helst att sätta upp kameror. Men i det stora hela tycker jag att fördelarna med övervakningskameror överväger, och det rejält.
Inlägg #37: Postat: 2005-10-15 01:00:00
Beckisbarnet
Svar 34: Det har blivit ett hårdare samhälle. Mer våld!

Svar 36: Ja det skall vara tydliga lagar för övervakningskameror, det håller jag med om.
Inlägg #38: Postat: 2005-10-15 10:07:00
AlfVerner
Det är intressant hur kommunismen förknippas med repression, kontrollstat, begränsningar i den individuella friheten samt imperialism - när det är högern som genomför den, med USA i spetsen, "världens främsta demokrati", som högerledaren Yngve Holmberg skaldade.
Inlägg #39: Postat: 2005-10-15 10:09:00
El Guatusi
Alf: Tror du, allvarligt talat, att Europa - och darmed Sverige - klarat sig ifran Sovjetunionens expansionsstravanden om inte USA skyddat oss? Argumentera.
Inlägg #40: Postat: 2005-10-15 10:12:00
AlfVerner
Kanske erfarenheterna efter Tsunamin respektive Katrinas vanding över New Orleans berättar något om olika samhällen. När det repressiva greppet släppte i New Orleans, så skövlades staden, kriminaliteten flödade. Tsunamin däremot efterlämnade respekt och vördnad för människor och ägodelar.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...