|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-14 10:25:00
|
|
Emma |
Fredrik Reinfeldt, nästa gång du för samman ordet "frihet" med brottsbekämpning, så måste du inse att risken är stor att vi betalar ett pris i frihet också under resans gång, vill vi det?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-14 10:30:00
|
|
peter_ |
Emma, vad är det för mening att komma med sådana här överdrifter.
Den som blivit misshandlad eller våldtagen på en offentlig plats hade nog gärna sett att en kamera hade hjälpt till att fånga förövaren. Att du inte vill bli filmad när du trippar förbi samma plats, av någon outgrundlig andledning, väger väldigt lätt i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-14 10:47:00
|
|
MdaG |
Jag hoppas att de lagförslag som ger SÄPO och polisen rätt att avlyssna och övervaka människor som är skäligen misstänka att begå brott eller har begått brott går igenom. Det som inte respekterar andras frihet förtjänar ingen själv.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-14 10:58:00
|
|
Janne B |
Just nu ser det ut som om kameror håller på att lösa dubbelmordet i Linköping.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-14 11:09:00
|
|
JonathanJ |
Vi kan inte uppnå maximalt mått av frihet utan att ge upp en del av vår frihet. Personligen har jag absolut inget emot vare sig kameror eller avlyssning så länge dessa metoder inte sätter käppar i hjulen för individens förverkligande. Att frihet skulle vara en absolut term är struntprat, frihet är en relativ sådan som måste sättas i proportion till mängden ofrihet som vi riskeras att utsättas för.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-14 11:51:00
|
|
Emma |
Svar 2, svar 3, svar 4: Ordning från kaos kallas det, låter man brottslighet etablera sig och växa ohämmat och okontrollerbart, så är människor redo att ge upp sin frihet och intigretet utan att protestera högljutt. Vilka krafter förstärker sin makt genom inrättande av ett kontrollsamhälle/polisstat?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-14 11:56:00
|
|
peter_ |
Ja, vilka förstärker sin makt och frihet om vi ökar polisens möjligheter att identifiera och fälla brottslingar, dvs de som skiter fullständigt i andras rättigheter och liv? Vem vinner på att det blir svårare att leva på brott?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-14 11:59:00
|
|
Emma |
Hur skapar man ordning från kaoset, vilket är intressant med tanke på hur klantigt Reinfeldt formulerade denna artikel, jo genom att byråkratisera samhället ytterligare, skapa mera kontroll, så vi betalar ett dyrt pris och vi betalar med vår frihet och integritet. Är det demokrati eller diktaturfasoner?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-14 12:03:00
|
|
peter_ |
????
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-14 12:09:00
|
|
Emma |
peter_: det du skriver om faller under svar 6.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-14 12:17:00
|
|
peter_ |
Hotas inte din frihet och integritet mer av en våldtäktsman som går fri, än att övervakningskameror finns på vissa ställen i stan?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-14 12:22:00
|
|
Franklin |
Så länge man är en laglydig medborgare har man inget att oroa sig över anser jag. Övervakningskameror har visat sig ha en väldigt bra preventiv effekt, men de fungerar dessutom utmärkt efter ett brott. Något som inte minst Londonbomberna visade. Dessutom skapar de en trygghet hos många. Så upp med fler övervakningskameror.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-14 12:23:00
|
|
Franklin |
Det är bara drägget som förlorar på fler övervakningskameror. Och det får de gärna göra.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-14 13:38:00
|
|
Beckisbarnet |
Svar 12:
Jag håller med dig på ett sätt, Franklin...men på ett sätt inte. Jag tycker att "rent-mjöl-i-påsen" ideologon är jävligt farlig. DNA-register, övervakningskameror...kontrollsamhälle! Det kanske går bra idag ja.. men tänk tex ett omfattande DNA-register i händerna på en diktatur..Vad är det som säger att diktaturer inte skulle komma att uppstå igen?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-14 13:40:00
|
|
Beckisbarnet |
Svar 11: Men enligt statistioken sker de flesta våldtäkter i hemmen. Övervakningskameror i hemmen borde väl då vara lämpligt, eller? jobbigt?Asch- den som har rent mjöl i påsen har ju ingenting att dölja!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-14 13:42:00
|
|
Beckisbarnet |
En laglydig medborgare har ju inget att oroa sig för? Det beror på hur man definierar laglydig. Är man helt laglydig skall man ju både betala TV-licens och cykla med lyse efter skymningen, ej heller ladda ned musik från nätet.. ska vi ha full kontroll på allt detta också. Vart går gränsen?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-14 13:45:00
|
|
Beckisbarnet |
I George Orwells "1984" finns det övervakningskameror överallt, även i hemmen. Och är man laglydig där så har man absolut inget att oroa sig för. Men allt är ju relativt...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-14 13:49:00
|
|
peter_ |
svar 5. Om man inte vill ha övervakningskameror i sitt hem, följer det då att man inte vill ha det på offentlig plats heller? Eller vad menar du?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-14 13:50:00
|
|
peter_ |
svar 15, menade jag.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-10-14 13:56:00
|
|
peter_ |
Ytterligare kommentar 15. Det stämmer säkert att en stor del av våldet i samhället sker i hemmet. Jag tror att framförallt kvinnor står för den största delen "lindrigt våld" i form av örfilar osv, och i vissa par förhållanden sker grövre våld och där lär nog kvinnan i regel råka mest illa ut, men inte alltid. På arbetsplatser och skolor sker mycket psykiskt våld i form av mobbning.
|
| |