Vulgodebatt om feminism

Inlägg #1: Postat: 2005-10-13 12:40:00
esse
Det är Birgitta Ohlsson som säger att man måste få granska feministen, att det är viktigt, men att det samtidigt är ett extremt mediadrev mot feministiska frontfigurer. Det är Ohlsson som säger att feminism inte handlar om att ta makten över männen utan att kvinnor skall ta makten över sitt egna liv. Det är Ohlsson som pratar om strukturer, om hur vi blir uppfostrade till män och kvinnor och förväntas göra våra livsval utifrån det, inte att män är djur.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-13 12:42:00
pUs
Jag utgår inte från att någon är manshatare. Vem är det egentligen du syftar på när du skriver om antifeminister och förtryckta män? Ständigt detta "ni", men aldrig något mer precist. Kan du peka ut någon konkret antifeminist som basunerar ut det där?
Inlägg #3: Postat: 2005-10-13 12:42:00
esse
Det är Ohlsson som kritiserar Fi och andra vänsterfeminister hårdast samtidigt som hon problematiserar Timbro-högerns oförmåga att överhuvudtaget förstå sin egen delaktighet i den snedvridningen av feminismen som nu blivit.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-13 12:43:00
esse
Om ni hade ett genuint intresse av ett jämställt samhälle och verkligen ville ha era rationella feminister som ni pratar om, då hade ni stött Birgitta Ohlsson i sin kamp om ett bättre samhälle, för alla. Inte förlöjliga en intellektuell och framgångsrik person som råkar vara kvinna, det har vi sätt på tok för mycket av, det är det som är själva grundproblematiken.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-13 12:51:00
NisseO
Ingen har utgått ifrån att BO är manshatare, än mindre en rabiat sådan. Ingen har heller kritiserat henne för vad andra sagt. Du gör här samma sak som BO - tar till straw man-taktiken. Om det stämmer, som du säger, att BO är den rationella feministen och en intellektuell sådan, så är verkligen feminismen värre ute än jag hade föreställt mig.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-13 12:54:00
NisseO
Om det nu är så att BO vill föra en seriös debatt utan vulgo-inslag, varför tar hon då till sådana infama överdrifter och straw man i sin kritik?
Inlägg #7: Postat: 2005-10-13 15:07:00
pUs
esse; Du svarade inte, så jag frågar nu för andra gången. Exakt VEM är det som pekat ut BO som manshatare? Jag börjar nästan ana att du vill se en konflikt där ingen finns.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-14 16:17:00
pUs
Inget svar, så oväntat.
Laddar...