Homo är inte en livstil!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-10-13 13:17:00
Piripiri
Men om det nu vore så att homosexualitet faktiskt vore en livsstil, alltså något man väljer och inte en integrerad del i ens medfödda pesonlighet, skulle den då bli mindre moraliskt acceptabel?
Inlägg #2: Postat: 2005-10-13 13:29:00
Tor Billgren
Ja! När homosexualitet definieras som en livsstil är den oerhört mycket mindre moraliskt acceptabel, eftersom utgångspunkten är att den homosexuelle väljer att synda. Den homosexuelle väljer ondskan framför det goda. Man har bestämt sig för att vara trotsig. Homosexuella känslor definieras som en frestelse, och den som faller för frestelser är moraliskt svag.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-13 14:01:00
Piripiri
Varför måste man betrakta sex med någan av samma kön som synd då?
Inlägg #4: Postat: 2005-10-13 14:18:00
Tor Billgren
Ja det kan man fråga sig.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-14 02:42:00
CMO
Men kyrkans i alla fall vissa kyrkors inställning är väl att man inte väljer att vara homosexuell men att man väljer om man ska vara sexuellt aktiv som homosexuell. Inte så kul att leva i celibat kanske, men en distinktion.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-14 09:10:00
Tor Billgren
För all del, det är sant. Men det handlar fortfarande om ett val - man väljer celibatet, eller att ge vika för sina homosexuella drifter. Och vad man väljer är avhängit på om man är en människa med hög eller låg moral.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-14 10:08:00
Janne B
5 CMO/ Heder åt CMO som gjorde denna mycket viktiga distinktion.Homosexuella har givetvis funnits i alla kyrkor i alla tider, även inom prästerskapet.De senaste dagarna har vi sett medianotiser om att Katolska kyrkan skulle kunna tänka sig prästviga homos, som varit passiva i tre år.Det är väl så det fungerat i praktiken länge. Diskretion eller avbhållsamhet accepteras.// SV Kyrkan ska visst i helgen besluta om homosexuella vigslar. Det är dynamit det.Som första Kyrka i världen.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-14 10:25:00
Tor Billgren
Katolska kyrkan har alltid prästvigt homosexuella. Skillnaden är att det från och med nu fästs avseende vid sexualiteten, som en fullkomligt desperat skenåtgärd för att komma till rätta med pedofilskandalerna inom kyrkan.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-14 10:27:00
Janne B
6 Tor B/ Du kanske kan förklara lite tydligare vad du menar. Kan man dela upp det på individens moral och Kyrkans moral, frågar jag mig?
Inlägg #10: Postat: 2005-10-14 17:07:00
Tor Billgren
Absolut! En individs moral är vederbörandes styrka att uppfylla saker och ting han eller hon har föresatt sig att uppfylla. Att motstå frestelser och att avhålla sig från att handla fel. Kyrkans moral är ett system av rättesnören som kristna människor kan välja att följa för att ära Gud. Ickereligiösa människor följer i stort sett samma system av rättesnören, men inte för att ära Gud, utan för att umgänget med andra människor förenklas av det.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-14 17:46:00
CMO
10/ Nja, min tolkning av den religiösa eller kyrkliga moralen i alla fall den kristna är inte att den är till för att "ära Gud". Gud har inget behov av att äras. Vi ska följa de regler vi tror att Gud i sin vishet satt upp för oss därför att Gud älskar oss och vill at det ska gå väl för oss.
Inlägg #12: Postat: 2005-10-14 21:59:00
Janne B
10 Tore/ Kristna och andra människor kommer alltså fram till samma slutsats men på olika vägar. Alla har ett behov av både yttre ramar från samhället/kyrkan och en egen privatmoral. Regler förenklar livet för de flesta, men en stor grupp vill vara individualister fullt ut. I Europa lever vi nu i individens epok, där var och en fixar sin regel och religionsblandning. Med viss överdrift. Underbart för de starka. Katastrof för de svagare.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-14 22:02:00
Janne B
11 CMO. Jag förstår nog vad du menar.Men jag anser att de flesta religioner förkunnar att Gud ska äras och hedras. "Gud är stor". "Gud allena Äran" osv. Fina rader CMO. låt oss fortsätta CMO och Tore.
Inlägg #14: Postat: 2005-10-14 22:18:00
CMO
13/ Jo men även det är liksom för vår skull. Vi ska ära Gud och följa hans/hennes/dets bud för att det är bra för oss. Moralreglerna hävdar jag är till för för vårt bästa. Sen är ju frågan vilka regler som kommer från Gud och vilka vi själva har hittat på ;-
Inlägg #15: Postat: 2005-10-14 23:38:00
GunnarL
11/ Det där var bra skrivet CMO. Jag tror inte heller att Gud har något behov av att vi ärar honom i form av ritualer eller liknande. Han står säkert långt över sådant. Däremot kan man ära Gud genom att visa vördnad för skapelsen, t.ex genom att vara aktsamma om den miljö vi lever i. Vill man tacka Gud kan man lika väl göra det i ensamhet ute i skogen eller ute på sjön som inuti en kyrka.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-14 23:40:00
GunnarL
Man kan också följa hans bud genom att förhålla sig till andra människor på ett vettigt sätt. Genom att ställa upp på de svaga, sjuka och arbetslösa t.ex. - över huvud taget människor som har det svårt.
Inlägg #17: Postat: 2005-10-15 11:39:00
Tor Billgren
Huruvida det är bra eller dåligt att följa föreskrifterna i Bibeln beror på vem som har tolkningsföreträde. Med historiens facit i hand kan vi lätt konstatera att inte ens de med den mest digra teologiska kompetensen alla gånger har lyckats tolka Guds intentioner korrekt. De mest bibelkunniga under 1500-talet tvingade Galilei att ta avstånd från den heliocentriska världsbilden. För några veckor sedan bad svenska kyrkan om förlåtelse för häxprocesserna.
Inlägg #18: Postat: 2005-10-15 11:40:00
Tor Billgren
forts Maranatafolket anser att påven är antikrist – andra profeter säger att det är EU. Pingstkyrkan tillåter kvinnliga pastorer – kvinnoprästmotståndarna VET att det är emot Guds vilja. Och de bibliska föreställningarna om homosexualitet som har dominerat vår kultur i tusentals år baseras på amsagor, lögner och skrämselpropaganda. Samtidigt som den kristna moralen som synes totalt beror på vem som tolkar den, gör den anspråk på att representera den absoluta sanningen.
Inlägg #19: Postat: 2005-10-15 11:40:00
Tor Billgren
forts Det är givetvis en omöjlighet, en absurditet, men likväl skördar systemet som bygger på den drivor av offer i form av de som exkluderas och utropas som amoraliska och normbrytare. ursäkta det långa inlägget. 500 tkn, vad är det för dumheter?
Inlägg #20: Postat: 2005-10-15 13:47:00
Janne B
Väldigt fin och väldigt seriös debatt här. Som frikyrklig är jag emot obegripliga cermonier och regler. På min ort här har en kyrkoherde föredrag om hus gudstjänsten ska förstås. Då har man krånglat till det./ Innebörden av dop, nattvard och jordfästning är lätt att förstå.DVS Läran är lätt att förstå, det är en annan sak om man accepterar den. Bakom sådana akter ligger tusenåriga traditioner som i sin tur motsvarat kända behov.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...