Ensamhetens olidliga vara

Den här tråden diskuterar artikeln Ensamhetens olidliga vara.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-11 21:45:00
Mysan
Jepp under alla mina 40 år har jag aldrig sett en artikel nästan om ensamhet eller arbetslöshet.Inte ens en bok knappt .Undrar vad det beror på ? Sen ser man nästan aldrig ensamma meldeålders snygga män mellan 30 - 40 år i storstaden som är ute och spatserar eller ensamma brudar i baren.Varför det?
Inlägg #2: Postat: 2005-10-11 23:52:00
Janne B
Du ger en fin bild av ensamhet i högskolevärlden. Den ser rätt lika ut på många andra håll.Om man inte är väldigt socialt kopmpetent och tränad så blir man fort utanför. Kanske var det bättre i det rätt stillastående samhälle vi hade för över hundra år sedan. I de gamla byarna fick även "bytoken" sin plats.Han kunde välja ensamhet för att då och då gå in i gemenskapen. Nu måste man nästan bevisa sig höra till eliten för att accepteras...
Inlägg #3: Postat: 2005-10-12 02:34:00
Beckisbarnet
Sofia, det kanske stämmer som du tror....om killen med de tjocka glasögonen. MEN man skall också akta sig för att döma endast efter utseende och yttre faktorer. Du pratade ju faktiskt inte själv med honom, så hur kan du VETA att han var helt ensam. Han kanske bara var en excentrisk plugghäst men hade massor av polare vid sidan om?
Inlägg #4: Postat: 2005-10-12 03:00:00
Beckisbarnet
Att tro att det bara är snygga eller välutbildade människor som inte är ensamma är att tro fel. Snarare kan det nog vara tvärtom.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-12 07:34:00
Annika Lundgren
Jag hoppas att ditt viktiga budskap når ut och förankras hos människor. Det kan ju ibland vara så litet som behövs för att någon inte ska komma djupare och djupare in i sin ensamhet.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-12 08:21:00
Nähädu
Du tar upp en person som du på eget bevåg baserat på utseednet, stämplar som utanför och ensam. Hur kan du veta det? Hur vet du att han inte valt ensamheten? Han kanske var helt omöjlig att jobba eller ens umgås med?

Och, hur vet du att inte den allra vackraste av innebrudarna eller stiligaste av de spanska männen var lika ensamma? Ibland är man aldrig så ensam som mitt i en folkmassa.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-12 12:11:00
Skåneman
Bra text, även om den är väldigt jordnära och inte innehåller några djupare analyser av vad ensamheten kan tänkas bero på. Ämnet förtjänar att diskuteras mer och belysas ur olika aspekter.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-12 13:16:00
Redliner
varför finns det inget politiskt parti som tar mobbning på allvar? kanske för att mobbningen är en så viktig del av den partipolitiska vardagen. partipiskan viner. personligen tycker jag att det är en av de viktigaste frågorna som finns. om barn och vuxna lär sig att hantera mobbningen lär de sig att leva tillsammans i samhället.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-13 15:09:00
Sofia Hadjipetri
Beckisbarnet - tack för att du är så uppmärksam. Känner igen din jargong gällande temat tidigare. Du tror att jag menar att snygga människor är lyckliga. Jag är ledsen över att jag framstår som så pass extremt ytlig i dina ögon. För så menar jag inte alls.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-13 16:43:00
Mysan
Nej men man vet nästan vilka som kommer gå åt snabbt på marknaden om man är ute efter en partner.Det är alal snygga mellan 15 och uppåt.Men det skrivs ändå inget om ensamhet eller arbetslöshet.Trots att stockholm har nästan 70 singelhushåll nu och ligger 1 i världen.Hur blev det så ?
Inlägg #11: Postat: 2006-05-13 18:11:00
baba
test
Inlägg #12: Postat: 2006-05-13 18:12:00
baba
Sofia,

ett stort tack för dina två artiklar om ofrivillig ensamhet !! De är
absolut bästa vad jag har läst på Sourze.
Men vad kan vi göra konkret för att förbättra situationen ??
Laddar...