|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-07 13:13:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne En fråga. Kan jag obehindrat ägna mig åt alpinism, fallskärmshoppning,racerlopp utan tanke på att dessa mina nöjen kan kosta andra skattebetalare miljoner kr om året, om det går illa för mig. Jag skadar ju medmänniskors ekonomi genom mitt sätt att leva.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-07 13:16:00
|
|
Janne B |
Den som börjar droga borde kanske skriva på ett papper att han är medvten om riskerna och att detta därför inte får bli en vård-kostnad för det allmänna./ Tvärtom vid medfödda skador osv./ 2000 kr om dagen börjar bli en vanlig vårdkostnad på drogsidan. Sjukhusvistelser kan kosta vad som helst.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-07 13:25:00
|
|
Leif-Arne |
Nu blev det svårt Janne delvis eftersom jag ägnat mig år en del av ovan beskrivna aktiviteter. I synnerhet MC har väldigt hög riskpoäng. Allt har naturligtvis en viss risk, frågan är om den är omotiverat hög då borde man. kanske inte ta den av hänsyn till dess konsekvenser. Men det är bara att konstatera att jag inte riktigt lever som jag lär.
Svaret är nej, du måste åtminstonde fundera igenom vad du avser göra och om du är beredd att ta konsekvenserna av olika hypotetiska utfall
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-07 13:26:00
|
|
Janne B |
Antalet lyckliga horor som har allt under kontroll, är försvinnade litet jämfört med alla dem som far illa i alla möjliga avseenden i detta yrke.Jag har jobbat på Soc Byrå i stort sett hela livet och naturligtvis då bara träffat på den senare gruppen. De hamnar i otroliga beroendesituationer, riskerar hälsan,riskerar sociala relationer med släkten m.m. //
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-07 13:27:00
|
|
Janne B |
forts. Men så har vi den andra gruppen som genom tur och begåvning en kort tid tjänar storkovan men sluter så fort det osar bränt. De tar upp ett mer vanligt yrke som de kan sköta för att de inte bränt hälsan.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-07 13:27:00
|
|
Leif-Arne |
Personligen tar jag avstånd från prostitution, detta då jag absolut inte skulle vilja se min egen dotter i den sortens aktivitet, följaktligen ingen annans heller eftersom de alla är någons dotter/ son. Men det är en i huvudsak känslomässigt ställning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-07 13:32:00
|
|
Leif-Arne |
För att utå från mitt inledande inlägg, föreställer jag mig att där finns få som prostituerar sig av helt fri vilja. Med reservationer för att detta är ett område jag har starkt begränsad insikt i.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-07 13:40:00
|
|
Janne B |
3 Leif Arne/ Inte heller jag lever som jag lär. Jag har kört motorcykel utan hjälm.Kör en gammal bil utan moderna säkerheter. Jag är överviktig. Så jag kan inte peka finger åt någon men jag trycker dessa frågor blir allt mer aktuella. Vad kan vi och bör vi i ett vårt ytterst komplicerade samhälle? "Frågan kom så åter..."som Tomten sa.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-07 13:46:00
|
|
Janne B |
6. Ja Leif-Arne Det är ju dotterfrågan som varje man borde ställa sig innan han kör till stritan för kvällens byte. Jag har några ytterst tragiska exempel på vad ett par makar kan göra då de upptäcker att dottern "börjat gå på gatan".De anser sina egna liv fullständigt misslyckade. Att ge dem livsmod igen har varit svårt för en kurator.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-07 19:09:00
|
|
Sunny |
Hur många står vid det löpande bandet på Volvo ett helt liv av fri vilja? Inte särskilt många skulle jag tro. När jag städade på hotell träffade jag inte på en enda en som sade sig vilja fortsätta med det jobbet alls ifall de bara kunde slippa undan på något sätt.Det finns väldigt många arbeten jag inte vill att mina barn ska behöva ta men sexarbete kommer inte högst upp på min farliga lista.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-07 19:11:00
|
|
Sunny |
Angående fritidssysselsättning så fasar jag för motorcyckelinköp.
Vissa resor i ganska riskabla miljöer har resulterat i att ungarna kommit hem med amöbadysenteri o en mängd liknande sjukdommar: Klart att man är rädd då.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-07 19:19:00
|
|
Sunny |
Men är det rätt att försöka påverka andras fria val? Kan jag som mamma kräva att de inte lever ett liv som ödelägger min nattsömn? I vissa fall tveklöst ja: Om de frågar mig ifall jag tycker att det är ok att de bryter emot sina eller våra etiska regler eller liknande. Men resor som är farliga? Nej det får jag nog leva med eftersom jag valde att bli mamma?
|
| |