|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-07 10:29:00
|
|
Leif-Arne |
En förklaring kan vara att en läkarutbildning är dyr, att utbilda civilekonomer är däremot mycket billigt. Om man nu vill öka på antalet utbildningsplatser med inte alltför mycket pengar så blir det väl som det blir. Du kan gå ut i skogen och skaka på ett träd så faller det ned ett par tre civilekonomer. Inte så helt lätt för dessa idag. Läkaryrket är däremot en förmodligen säker bana.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-07 12:57:00
|
|
Lars Nilsson |
Det är naturligtvis riktigt som Du säger, men det är väl inget skäl för att vi skall ha brist på läkare. Utrustningen på våra sjukhus är också dyrare än ett kontorsrum för en civilekonom. Men då verkar det inte saknas pengar. Däremot kan det åtminstone på kort sikt vara nationalekonomiskt bättre att anställa redan klara utländska läkare än att vi själva utbildar svenska. Men var leder det på lång sikt?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-07 13:08:00
|
|
Leif-Arne |
Lars jag skrev förklaring inte skäl. Där är jag ense med dig, för andra gången på kort tid, det är inget skäl alls. Problemet är att universiteten får fungera som "vuxendagis" i stället för att försöka tillgodose den efterfrågan som finns på kompetens. Problemet är allokeringen av pengar. Kanske utbilda färre men till proffessioner det efterfrågas.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-07 16:07:00
|
|
Sebastian_L |
Efter vad jag har hört råder det i alla fall ingen brist på ungdomar som vill utbilda sig till läkare. Det är ganska stor konkurrens om platserna. Finns det inte resurser att utbilda fler? Eller utbildar man enbart de som man anser lämpliga efter intervju? Förutom 20.0 i betyg måste man kunna hantera människor på ett vättigt sätt också.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-07 16:11:00
|
|
Leif-Arne |
Finns och finns, det gör det väl egentigen. Men haken är att för vad det kostar att utbilda x antal civilekonomer så får man endast y läkare. Om nu man prioriterar kvantitet därför att 50 av ungdomar skall ha högsoleutb.blir det som det blir.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-07 17:40:00
|
|
Hugo O |
Det handlar också om att läkarstudenterna måste kunna få en anständig utbildning: det är redan nu svårt att hitta plats åt alla på universitetssjukhusen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-07 17:45:00
|
|
Leif-Arne |
Och vad skulle det inte kosta med ytterligare ett uni. sjukhus. Fast nog skulle det gå att hitta patienter, tror jag. Sedan kan den som är konspiratoriskt lagd fundera över det faktum att rådande bristsituationen inte direkt är till nackdel då läkarna skall löneförhandla.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-11 07:40:00
|
|
MdaG |
Det finns säkert mycket pengar att spara in på genusvetare, civilekonomer, m.fl. Ett steg är att göra utbildningarna betydligt svårare, då kommer "festarna" att trilla bort ajtomagiskt. Sen drar man ner på antalet platser. Då kommer bara de som är tillräckligt motiverade att ta sig igenom. Som det SKA vara.
|
| |