Inlägg #1: Postat: 2005-10-06 21:21:00
|
Janne B |
Roger L/Din sista mening här är ju en viktig nyansering. Människan är inte slav under omständigheterna men givetvis oerhört påverkad av allt som skett med henne fram till i dag. Vem har inbillat sig att hon har en fri vilja och fria val? Jo jag när jag var 16 år. Men nu är jag 66 år och ser med ett leende hur jag och mina syskon blir allt mer lika våra föräldrar/släkt i olika avseenden.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-06 21:24:00
|
Janne B |
Den dag vi säger att människan bara är ett offer för omständigheter kan vi slå igen alla våra dyra fängelser och andra straffmetoder.Vi får bygga så goda och fina terapibyar som möjligt i stället. Offer kan inte ha ansvar för sina gärningar. Samhället måste ta på sig ansvaret i stället och befria oss från synd.Staten har övertagit Kyrkans eller Guds roll.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-06 21:29:00
|
Janne B |
Därmed förlorar ju också alla religioner sin mening. För vad dessa alltid predikat är ju att människan skiljer sig från djuret genom att kunna välja ta ansvar. Djuret kan bara följa sina drifter och instinkter. Men den mogna vuxna människan kan höja sig över detta och göra viktiga val. I vart fall i viss utsträckning. Så gör nog Roger L varje dag?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-06 21:39:00
|
bloggeri |
Janne B/ Kanske lorden är mer religiös än du? "Ske Din vilja, inte min" och "I Dina händer överlämnar jag min vilja". Hur förklarar en kristen dylika uttryck?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-06 21:54:00
|
Tarja |
Står en människa över Gud? Det står inte i en vandrares makt att själv rätt styra sina steg . Bibeln .
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-06 22:27:00
|
Janne B |
4 Bloggeri/ Ordet religiös är ju lite diffust efter som religionerna i vissa avseende är varandra så olika.Men visst kan du ha rätt./Du citerar Jesu ord på korset. Många menar att Jesus gick in i ett skeende som var klart förutsagt i GT. Men under visst motstånd. Men de här orden tyder på att han slutligen gick in det förutsagda, uppgav sin egen vilja.Om detta har det skrivits tusentals böcker förstås.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-06 22:30:00
|
Janne B |
5 Tarja/ Jag tror att de orden finns i Gamla Testamentet som är mer ödesbetonat än NT. I GT ska judafolket följa Guds utstakade vägar. Jag tycker att i evangelierna så ställer Jesus mera frågor och uppmaningar till folk.Folk får välja. De flesta valde att Inte följa Jesus.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-06 22:43:00
|
Janne B |
Hörde i SVT i kväll ett brev från en Kina-missionär läsas upp.Skrivet ungefär år 1900 då "boxarupproret" pågick. "Jag har predikat varje dag i sju år och ännu inte en enda person är omvänd"./ Men i dag finns det kanske 50 miljoner kristna kineser.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-06 22:44:00
|
Sunny |
Om jag motiverer mina handlingar men att jag följer någon Guds vilja så försöker jag väl egentligen smita ifrån mitt personliga ansvar? Jag har svårt att se det på annat sätt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-06 22:49:00
|
Tarja |
Janne, jag valde att följa Jesus hösten 1987. Han har räddat mitt liv mer än en gång! Jag älskar Honom!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-07 08:29:00
|
Davido |
Tack Roger för ditt förtydligande. Jag är benägen att hålla med om det du skriver ovan. Men med risk för att låta som Dr. Phil så vill jag bestämt hävda att det går att frigöra sig från sitt förflutna om man är less på att det styr ens handlingar i en allt för hög grad. För att klara det kan man självklart behöva hjälp men ansvaret ligger alltid hos en själv.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-07 09:24:00
|
Janne B |
10 Tarja / Ännu tidigare var du älskad av Jesus och han följde dina steg tills du var redo att ta ditt val.Ha det så gott Ni två under bön och bibelläsning.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-07 09:32:00
|
Janne B |
9 Sunny/Hur ser det ut i praktiken då. Brukar t.ex kristna smita från sitt samhällsansvar? Vilka är det som har soppkök och härbergen. Vilka bedrivert diakonal verksamhet? En mil härifrån har frikyrkofolk en jättelik sekond-hand verksamhet där hundratals fattiga kan köpa billiga kläder, möbler med mera.Förtjänsten därifrån går till sjukvård i Afrika."Smita från personligt ansvar". Kristendomen handlar om motsatsen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-07 18:59:00
|
Sunny |
Det finns människor av alla sorter som tar sitt sociala ansvar:även kristna. Men tråkigt nog har jag mött flera av den andra typen kristna: de som vill gömma sig bakom sin religion i alla situationer där det behövs civilkurage.Den människa jag älskar mest på jorden är dock en djupt kristen människa som alltid handlat med en ovanlig godhet o ett enormt civilcurage under alla år jag känt honom.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-09 20:21:00
|
Sunny |
Men Du Janne liknar mera min käre.
|
|